4406
Sök

Automatisk nivågreglering på 80-talsbil med H4-lampor?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#1
Har en gammal VW-buss från 1988, när den tillverkades så var inte ens Xenonljus påtänkt.
Jag har dock eftermonterat Xenonlampor i bilen och som de flesta säkert känner till så går det inte att besikta bilen med dessa lampor eftersom att mina lampor saknar automatisk nivåreglering. Automatisk nivåreglering har alla nya bilar idag eftersom att alla nya bilar är utrustade med Xenon.

Jag hittade dock detta på nätet när jag satt och surfade runt lite: http://www.carlab.se/shop/automatisk-fo … 1317p.html. Kan detta vara lösningen på mitt problem?

Jag förstår bara inte hur det fungerar, trodde automatisk nivåreglering var någon mekanisk grej som vinklade upp eller ner ljusstrålen beroende på hur bilen är lastad där bak, om man har släp, axxar eller bromsar häftigt etc. Detta verkar ju bara vara någon elektronisk grej som tonar ner ljusstyrkan.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Yrkesförare
49 Inlägg
12 maj 2011
#2
Jag tror att detta kopplas in till de bilar som man kan "ställa ner" halvljusen innifrån cupén, tex Volvo V70.
Där motor i lamphusen redan finns.
Senast redigerat av Tomaten (12 maj 2011)

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
12 maj 2011
#3
Precis. Du måste kunna justera lyset från kupen för att kunna koppla in detta och liknande kitt. Det är byggt så att kittet tar över reglaget inne i kupen och styr det själv. Har inget med dimmer att göra.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#4
Ajdå!

Nu vart jag inte lika gla´ längre.

Får väl bli att byta lamporna före och efter varje besiktning då.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Forummoderator
18 009 Inlägg
15 maj 2011
#5
MagnumR skrev:
Ajdå!

Nu vart jag inte lika gla´ längre.

Får väl bli att byta lamporna före och efter varje besiktning då.

Åker du in i en kontroll lär det dock bli böter. Farbro' haffa gillar inte eftermonterade Xenon utan nivåreglering.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Yrkesförare
49 Inlägg
16 maj 2011
#6
Brukar inte bli böter utan ombesiktning, men finns väl udantag antar jag. tongue

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#7
Tänkte köra med 5000K så att ljuset är mer vitt än blått men ändå mer blått än gult.
Gissar att ingen tänker på det om det inte är allderles uppenbart att man har xenon.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

326 Inlägg
18 maj 2011
#8
jag har 4300K i mina extraljus och dom är redan då blåare än vanliga halogen


Forummoderator
18 009 Inlägg
18 maj 2011
#9
MagnumR skrev:
Tänkte köra med 5000K så att ljuset är mer vitt än blått men ändå mer blått än gult.
Gissar att ingen tänker på det om det inte är allderles uppenbart att man har xenon.

Det brukar vara rätt uppenbart om man har Xenon. Lyser ju "som fasiken" och bländar om de inte pekar hyfsat nedåt. Men som tidigare talare skrev så är väl ombes vanligare än böter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

127 Inlägg
1 juni 2011
#10
Jag har också 4300k och håller med "einar-"  om att de lyser mycket vitare än halogen.



Sök