2524
Sök

Vad är nästa steg? Sugrimma

62 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#1
Hallo!

Har införskaffat en lite busig bruksbil som jag redan börjat fundera på att leka lite med motorn under vintern..
Följande är gjort just nu:
(Bil: Fiat Bravo HGT rak 5a 2 liter)
- Portad, hornad, planad topp
- Nedfrästa ventilsäten, finish i kanalerna
- Lättat svänghjul 4kg
- 2.5'' avgas med fullflödesdämpare
- öppet luftfilter
- Mappad hos Trollspeed till 158.2 hk

Har lekt en del med turbo-motor tidigare men tyvärr aldrig gjort några större ingrepp när det gäller sugtrim, har dock kompisar som är mekaniker och så länge jag står för delarna så hjälper de gärna till.

Skulle vara skoj att få ut runt 170-180 hk ur motorn, men vad behöver jag göra/vad skulle det kosta för att komma där i närheten?

MVH


3 292 Inlägg
1 juni 2011
#4
Verkar vara en cool bil du har.. visste inte att det fanns små fiat med 5 cyl motorer i... låter ju helt klart intressant..... är själva motorn i sig helt tillverkad av fiat.. ? eller är det nåt annat fabrikat på motorn.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

500 Inlägg
1 juni 2011
#5
Saker jag kommer på på rak arm är: kompsänkning (gärna med lätta smidda kolvar och stakar), extraktorgrenrör, höjt varvstopp, torrsump.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 juni 2011
#6
Nocturnal skrev:
Saker jag kommer på på rak arm är: kompsänkning (gärna med lätta smidda kolvar och stakar), extraktorgrenrör, höjt varvstopp, torrsump.

Kompsänkning för att få ut effekt i en sugmotor?

Ursäkta men vad?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

500 Inlägg
1 juni 2011
#7
Rinnegan skrev:
Nocturnal skrev:
Saker jag kommer på på rak arm är: kompsänkning (gärna med lätta smidda kolvar och stakar), extraktorgrenrör, höjt varvstopp, torrsump.

Kompsänkning för att få ut effekt i en sugmotor?

Ursäkta men vad?

My bad, komphöjning givetvis och inget annat roll
Får skylla på att det har varit en lååång arbetsdag wink


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 juni 2011
#8
Se över insugsrören? (mjuka fina böjar)
Avgassystemet? (extraktor hjälper alltid lite)

Sen hadde jag nog letat upp andra kamaxlar.

Om du känner att du har mycket pengar över så byt till högkomps kovlar samt balansera botten ordentligt så den tål att varvas.

2 viktigaste faktorerna för hög effekt utan överladdning är högt kom och högt varvtal. Och därefter måste insug topp och avgas vara anappast för rätt mängd luft.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

9 117 Inlägg
1 juni 2011
#9
Vet inte hur det är med 2.0 utan turbo, men vet att i Fiat Coupé med turbo ska det vara Volvo femma i grunden.
Senast redigerat av Putteliten (1 juni 2011)


1 758 Inlägg
1 juni 2011
#10
Kam är ju i regel det som ger mest, så jag hade nog försökt leta tag i någon eftermarknadskam.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 juni 2011
#11
Nocturnal skrev:
My bad, komphöjning givetvis och inget annat roll
Får skylla på att det har varit en lååång arbetsdag wink

Haha ja, förstår det. Blev nästan lite rädd där ett tag.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

62 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#12
Putteliten skrev:
Vet inte hur det är med 2.0 utan turbo, men vet att i Fiat Coupé med turbo ska det vara Volvo femma i grunden.

Helt fel! smile
Motorn är egentillverkad av Fiat. Motorn i Bravo'n är i grunden samma motor som i Fiat Coupé 20v Turbo. Samma motor finns även i Fiat Coupé 20v N/A.

Tack för alla förslag! Ska kolla upp det här mer och återkommer i tråden när det börjar hända nått smile

MVH


KHRacing
1 juni 2011
#13
Mindre avgassystem ger högre avgashastighet = mera effekt
Konstigt att napparen inte påpekade detta för dig, borde kunna ge en 5-8hk till.

2,5" är allt för stort på en 2liters 5cylindrig motor

9 117 Inlägg
2 juni 2011
#14
FloRic skrev:
Putteliten skrev:
Vet inte hur det är med 2.0 utan turbo, men vet att i Fiat Coupé med turbo ska det vara Volvo femma i grunden.

Helt fel! smile
Motorn är egentillverkad av Fiat. Motorn i Bravo'n är i grunden samma motor som i Fiat Coupé 20v Turbo. Samma motor finns även i Fiat Coupé 20v N/A.

Tack för alla förslag! Ska kolla upp det här mer och återkommer i tråden när det börjar hända nått smile

MVH

Okej, där ser man.


62 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#15
KHRacing skrev:
Mindre avgassystem ger högre avgashastighet = mera effekt
Konstigt att napparen inte påpekade detta för dig, borde kunna ge en 5-8hk till.

2,5" är allt för stort på en 2liters 5cylindrig motor

Glömde nämna det tidigare. Sitter org. Från grenröret till främre dämparen. Bilen mappades med 2.5" hela vägen och fick då ut 152 hk, sedan mappades den om som den är nu och fick då ut 158.2hk. smile
Någon nämde höjt varvstopp och det är också redan "gjort", höjt till 7500 rpm mot 7000 org!

Mvh.



Sök