3218
Sök

Startade inte alltid varm, dog nu under färd

537 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjoo. Har skrivit samma text på ett Porsche forum, men får inga svar. Så testar här! Det är alltså en Porsche 924 från 1985 med insprutning.

1 Juni

Berättar hela historien. Startade bilen (924 från 85) vid 11-tiden, hade precis regnat lite. Startade, tyckte den hade lite dålig tomgång, men inget anmärkningvärt. Gasade lite och den dog. Startade upp igen och det funkade. Körde 6-7km till ett köpcenter, gick in på biltema 10min, åkte 400m till Coop, var där 10min och sedan 500m till Plantagen. Var där 10minuter också och när jag skulle åka så startade den inte. Startmotorn gick mycket fint, inga tecken på liv. Fick gå hela 100m till biltema och köpte startgas. Öppnade upp luftfiltret, körde in startgas och startade utan problem och den gick perfekt hem 7km. Stängde av och på 3-4gånger hemma, utan problem.

Vad tror ni är problemet? Var det bara något tillfälligt? Soppa pumpen gick hela tiden, men den låter ju lite skumt tycker jag (ojämt ljud, låter högt). Soppafilter utbytt förra sommaren. Tomgångsmotorn/choke eller vad den heter?

2 Juni

Jaha..

körde idag 1mil till Jula, var där och valde mellan olika biltvättsprodukter. När jag skulle åka därifrån så startade den inte, som igår. Körde startgas och den hoppade igång. Körde väl 1km och stannade där i kanske 25minuter. Hoppade igång jätte fint.

Körde väl 5km, tankade, startade fint igen. Men nu börjar nya problem. Efter 1km så dog den under färd. Hörde en smäll ur avgasröret, inte lågt, inte högt. Rullade in i en bra ficka, startade igen utan problem på en gång! Körde och kom väl 3km när den dog igen, inga oljud. Rullade igen in på en bra ställe och försökte starta, icke. Testade startgas, icke. Ringde pappa och han kom och bogserade hem oss (den hade kanske kunnat starta, men ville inte riskera något, om te.x kamrem kuggat e.d).

Har gjort en yttre kontroll av motorrummet, inga läckor, inget ovanligt. Kollade runt säkrningarna, alla är hela och det ser bra ut. Har även kollat kamrem, den sitter fint. Tog även en titt innanför oljelocket och det luktade fint och såg fint ut. Kylvätska och olja finns som det var innan jag åkte. Kollade i fördelaren, och det såg fint ut. Fördelarlock, rotor och tändstift byttes förra året.

Satte på tändningen och mätte på tändspolen. Fick 8volt? Mätte mellan lite olika kablar som går till tändspolen, och kom fram till att en mörkgrön bara gav 5volt. Har inte kollat vart den går. Men lät den svalna för att starta igen. Och det gick och den gick jätte fint.

Kan även nämna att jag kör bilen normalt och lugnt..

2 Juni, några timmar senare.

Har startat nu flertalet gånger, både direkt efter att jag stängt av och efter lite olika vänte tider. Har inte vart ute och kört, men stängde huven och varvade 2500rpm och lät fläkten gå igång några gånger. Inga problem.


http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/55b00a55.jpg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 juni 2011
#2
Nånting glappt i tändningen som ibland ger svag gnista och ibland inte ger nån gnista eftersom den tänder på lättantändlig startgas?????

Vem vet...kanske nåt annat men det jag spontant kom på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

537 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#3
Körde iförmiddags ca 1mil, inga problem.

Körde nu på efter middagen igen. 300meter efter första stoppet igår så dog den idag igen! gick igång på en gång igen. Och den dog ytterligare en gång, det också 300meter efter andra stoppet igår! Och den gick inte att starta! Det jag dock märke idag var att vid det andra stoppet så dog den inte helt tvärt, utan den dog sakta, sen började den leva lite igen och sen dog den. När jag försökte starta den så gav den lite tecken på liv. Vad tror ni?


Sök