Hej! Jag kan börja med att be om ursäkt för den luddiga rubriken.
Det är så att jag har kollat på en del olika bilar på den senaste tiden och idag provkörde jag en CLK 430 med en 4,3l V8 under huven (280-300hk). På pappret skall denna vara nära på en hel sekund snabbare än min nuvarande bil från 0-100, men den kändes väldigt slö.
När jag gasade på så fick man ett trevligt motorljud och hastighetsmätaren sköt upp till 100-strecket riktigt snabbt, men själv satt jag som i en soffa framför tv:n. Jag är ju van vid att skjutas bakåt i sätet när jag väl gasar på, men det kanske är så här det skall kännas med en sugmotor? En snabb, stabil och aningen tråkig acceleration med ett härligt soundtrack.
Varför jag nu skapar en tråd är för att höra vad ni andra har att säga om saken. Tillför turbon en del i fartkänsla, var automatlådan boven i mitt fall, eller är sugmotorer helt enkelt ingenting för mig? Faktum är att jag föredrar karaktären i min nuvarande bil över den i Mercedesen, som trots allt bara var 100kg tyngre än min bil.
Jag kan tillägga att detta var den första motorstarka sugmotorn jag testade, så jag kan mycket väl ha dragit förhastade slutsatser.
Senast redigerat av Masquerade (6 juni 2011)
Livet är för kort för att äga Volvo.