2648
Sök

Laddtrycksmätare hur gör man?

11 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Ja jag investerade mig en laddtrycksmätare häromdagen. Jag tänkte att det kan väl inte vara så jäkla svårt att sätta in en sådan, men när jag plockade ur den ur kartongen så såg det betydligt mer komplicerat ut än vad jag hade räknat med.

Hur ska jag nu göra för att koppla in den? Några tips? Vad ska jag göra och vad ska jag inte göra? Kan man gå till någon och få hjälp med att sätta in den?

mvh henke

2 122 Inlägg
12 januari 2007
du ska sätta slangen till laddtrycksmätaren på slangen mellan turbon och wastegaten

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

(none)
1 725 Inlägg
12 januari 2007
Men finns det inget mer ställe att koppla in den? Man behöver ett T-kors då med va?
Inget ställe under ratten?
Lånar tråden lite och passa på att fråga om någon även vet var man kopplar in en voltmätare?

--Lev i går som det vore i morgon--

556 Inlägg
12 januari 2007
Man ska inte koppla in laddtrycksmätaren på wastegateslangen. Utan närmsta anslutning på insuget. Bara sätta ett t-kors på en av dom smalare vacumslangarna och sen dra in till bilen. Kopplar man laddtrycksmätaren på wastegateslangen så kommer inte mätaren visa undertryck och sen "kan" mätaren ta skada.
Senast redigerat av 744tic (12 januari 2007)

5 710 Inlägg
12 januari 2007
744tic skrev:
Kopplar man laddtrycksmätaren på wastegateslangen så kommer inte mätaren visa undertryck och sen "kan" mätaren ta skada.

Dessutom kan det bli farligt om mätaren går sönder eller att det blir ett läckage på vägen.
Nä....insuger gäller.

Elen är ju ett kapitel för sig och det beror lite på vad du har för mätare.
Är det belysning i den har du en + och en - som skall kopplas på tändningsström.
Vanliga ställen att "sno" ifrån är cigaretttändaruttaget, belysning till knappar eller reglarse.
Är det en "fläshig" mätare med olika färger brukar de oxo ha en extrakabel som skall ha direktström dvs den skall kopplas till ett ställe där du har 12 V även fast tändningen är avslagen.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
12 januari 2007
Braather skrev:
Men finns det inget mer ställe att koppla in den?

På vissa bilar ja på andra nej.
Hursom...insuget är ett "säkert" ställe.
Braather skrev:
Man behöver ett T-kors då med va?

Kan vara bra om det inte finns en ledig plats på insuget.
Braather skrev:
Inget ställe under ratten?

På din bil nej.

MVH Jonas
..............

Sök