3631
Sök

Chiptrim volvo 240?

44 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

har en Volvo 240 -91 b230F  och en polare sa att det finns chiptrim till dom, jag är helt vilsen vad gäller bilar så undrar om det stämmr och vilken effekt det skulle ge. kan inte tänka mig att det skulle vara så mycket?

3 292 Inlägg
18 juni 2011
#2
Visst finns det.. men det är som att slänga pengarna i sjön.. några fjuttiga hästar för flera tusen kronor.. dyra hästar det.. haha

Men klart.. har du pengar i börsen och vill "trimma" så.. kolla

http://www.kgtrimning.com/

Men jag skulle hellre slänga på en 531 top och en vassare kam för dom pengarna.. mycket roligare och ger mer hästar skulle jag tro.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

44 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#3
Okej tack för svaret!

Tänkte mest att det hadde varit jäkligt smidigt då jag varken vet hur man byter topp eller kam.

3 292 Inlägg
18 juni 2011
#4
Njaa smidigt är det inte direkt.. du får inga många hästar med att chippa en sugmotor.. ungefär som att elda till kråkorna anser jag..

Som jag sa.. lägg pengarna på 531 top.. och VX kam..

Har du intresse så kan du lära dig själv... plocka av toppen är inga problem.. gjorde jag första gången själv när jag var 8år.. hahaha.. inga som helst problems.. big_smile  är dock lite att tänka på när man ska tillbaka med grejerna..

Det klarar du nog bara du ger det lite tid.. och läser i en handbok eller nåt.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
18 juni 2011
#5
Och självklart kan du även porta toppen lite åxå.. och montera extraktorgrenrör.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

44 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#6
Jo visst har du rätt, bara ge sig fan på det så får man det att funka efter lite svett öl och svordommar smile
Tanken är att behålla volvon i mint som den är nu och bara öka lite i HK. Lite väl seg att puttra fram i, men jag gillar utseendet även om många tycker det är en skitful och tråkig bonnbil! smile

3 292 Inlägg
18 juni 2011
#7
Dif skrev:
Jo visst har du rätt, bara ge sig fan på det så får man det att funka efter lite svett öl och svordommar smile
Tanken är att behålla volvon i mint som den är nu och bara öka lite i HK. Lite väl seg att puttra fram i, men jag gillar utseendet även om många tycker det är en skitful och tråkig bonnbil! smile

Ja men orkar du inte hålla på.. så lika bra att åka som det är.. eller sälj den o köp dig en turbo istället.. finns mycket mer möjligheter med en sån..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

44 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#8
Ja alternativt att jag kommer med delarna till dig och 20 plattor öl !smile

3 292 Inlägg
18 juni 2011
#9
Dif skrev:
Ja alternativt att jag kommer med delarna till dig och 20 plattor öl !smile

Blir nog bra det.. big_smile  haha..  20 låder räcker ett tag för mig kan jag säga.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 758 Inlägg
18 juni 2011
#10
Är inte mycket lönt att chippa en B230F om man inte gör något annat med den. Mycket pengar för några få hästar!

Vettigaste grundtrimmet till en sån motor är att byta kamaxel. Går fort att byta, kostar inte så mycket pengar och ger relativt mycket tillbaks.
Ska man börja ge sig på topplock och mer ordentlig trimning börjar pengarna springa iväg ganska fort - speciellt om man inte har kunskap eller grejer för att göra jobbet själv.

Håller med Danne_1977: bättre att spara pengar och köpa en annan bil med mer motor från början.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juni 2011
#11
Annars köper du dig en 940 turbomotor och sätter i.

Det roliga med den är att den passar rakt ner i 240:in. Det är exakt samma elsystem och allt, behövs bara ett par smärre justeringar på kablarna för att det ska fungera.

En b230FT/ b230FK, som dessa turbomotorer heter, ger 164 hk för fulltrycksvarianten och lätttrycksvarianten lika mycket om man pillar lite på wastegaten wink

Dessutom är det väldigt enkelt och godkänt att registreringsbesikta denna kombination och få bilen laglig


3 292 Inlägg
19 juni 2011
#12
Bensinskallen skrev:
Annars köper du dig en 940 turbomotor och sätter i.

Det roliga med den är att den passar rakt ner i 240:in. Det är exakt samma elsystem och allt, behövs bara ett par smärre justeringar på kablarna för att det ska fungera.

En b230FT/ b230FK, som dessa turbomotorer heter, ger 164 hk för fulltrycksvarianten och lätttrycksvarianten lika mycket om man pillar lite på wastegaten wink

Dessutom är det väldigt enkelt och godkänt att registreringsbesikta denna kombination och få bilen laglig

Eftersom avgasrening sitter som standard på dessa motorer så borde det inte vara några större problem att få det godkänt förutsatt att man ta katalysatorn åxå vill säga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

44 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#13
Det är inte en dum ide, dom flesta jag snackat med säger att jag bord sälja skiten och köpa en turbo bil men jag giller den här bilen och dessutom så tillhörde den min morsas man som nu är avliden så vill inte sälja den till någon som ska styla eller köra sönder den. bilen är i grymt skick men som sagt i segaste laget. ska titta närmare på ditt förslag tack och bock!

44 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#14
Fan grabbar vi är ny A-team, jag köper ny motor och ni byter medans jag serverar kalla öl grillar och bidrar med min (enligt mina vänner) mycket dåliga hmor! smile

3 292 Inlägg
19 juni 2011
#15
Låter som en bra idé.... big_smile  risk finnes att efter intagandet av visst antal kalla öl kan arbetsförmågan och verklighetsuppfattningen minska en aning.. och detta kan orsaka problem i själva jobbet som kan bidra till att bilen inte kommer att funka som den ska..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juni 2011
#16
Gör de, för det är en förhållandevis extremt simpel modifiering!

Se bara till att köpa en komplett motor (block, insug, grenrör, downpipe+katalysator, tryckrör, intercooler, turbon förstås, generator etc, OCH de två styrboxarna samt de så kallade spridarmotstånden)

Grejen är den att det är exakt samma elsystem på din motor och i 940, så det är bara att koppla loss alla kontakter på din motor, modifiera en aning ( förlänga kabeln till luftmassemätaren samt sätta in spridarmotstånden ), sedan är det bara att hinka i turbomotorn, sätta dit kontakterna, byta styrboxarna och sedan montera intercoolern, slangar och lite småpill så är det klart sen wink


3 292 Inlägg
19 juni 2011
#17
Bensinskallen skrev:
Gör de, för det är en förhållandevis extremt simpel modifiering!

Se bara till att köpa en komplett motor (block, insug, grenrör, downpipe+katalysator, tryckrör, intercooler, turbon förstås, generator etc, OCH de två styrboxarna samt de så kallade spridarmotstånden)

Grejen är den att det är exakt samma elsystem på din motor och i 940, så det är bara att koppla loss alla kontakter på din motor, modifiera en aning ( förlänga kabeln till luftmassemätaren samt sätta in spridarmotstånden ), sedan är det bara att hinka i turbomotorn, sätta dit kontakterna, byta styrboxarna och sedan montera intercoolern, slangar och lite småpill så är det klart sen wink

Jag håller verkligen med om att detta är den lättaste lösningen.. inget som är direkt jättestort och jobbigt att måste fixa med.. det mesta bolt on bara.. och lite enkla moddningar av kontaktdon och kablar.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök