2366
Sök

Volvo Amazon -68 B20 - Får inte i någon växel (renovering av slavcylinder)

7 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#1
Har ägt bilen i två månader och den har gått fint (ca 80 mil) tills den säckade ihop och sedan vägrade starta. Det åtgärdades idag då det visade sig att det var problem med kondensatorn.

Nu startar bilen hur fint som helst, men istället uppdagades ett nytt problem då jag inte får i någon växel. Det går att växla fint med motorn av, men inte igång. Kopplingen känns inte annorlunda.

Har försökt söka lite och har läst att det kan bero på låg bromsoljenivå, men hur kollar man det?

Finns det andra anledningar?

Ta i beaktning att jag är en riktigt amatör på bilar. Jag köpte bilen för att jag fick den billigt, och tänkte att jag lär mig med tiden.
Senast redigerat av dflorell (21 juni 2011)

121 Inlägg
10 juni 2011
#2
Konstigt första tanken va växel länkaget men blev osäker nu.


7 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#3
SlIdE skrev:
Konstigt första tanken va växel länkaget men blev osäker nu.

Kopplingen känns som sagt bra och det känns inte annorlunda i växelspaken när man för den åt olika håll, utan det går helt enkelt inte att få i någon växel. Det är som en vägg.

21 761 Inlägg
10 juni 2011
#4
Skorrar det inte ens när du försöker lägga in en växel?
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2011)

7 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Skorrar det inte ens när du försöker lägga in en växel?

Nej, det går inte att få in den i läget över huvud taget. Som en vägg.

EDIT: Var nyss ut till bilen igen. Backen är den enda jag kan få in i läge, och då skorrar det.
Senast redigerat av dflorell (10 juni 2011)

7 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#6
Nu till något som jag av någon djävla anledning inte fick med i inlägget och som antagligen är av stor vikt är att efter att bilen säckade ihop så har den stått i en vecka ungefär, och jag har varit ut och mekat lite och försökt få igång den utan resultat. Men när jag häromdagen gjorde ett nytt försök så möttes jag av en skarp smäll från motorrummet.

Det bör såklart ha något med detta att göra.

Bilen startar nu hur bra som helst, efter att ha fått lite hjälp tidigare idag där det konstaterades att kondensatorn skitit sig.

EDIT: När jag tänker efter så var ju inte växellådan i användning när det small till, jag försökte bara starta bilen... jag repeterar: AMATÖR! :-)
Senast redigerat av dflorell (10 juni 2011)

21 761 Inlägg
10 juni 2011
#7
Eftersom det är en -68 så borde det väl vara hydraulisk koppling (åtminstone på herrgårdsvagn), i så fall kanske det inte märks så väldigt mycket på kopplingspedalen om någonting har hänt med kopplingsarmen in till kopplingshuset. hmm

Kolla att den armen rör sig som den ska när kopplingen trampas ner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
#8
Jag tror att alla 68 har hydraulisk koppling, wire kom väl -69? Första tanken är läckande slavcylinder, nere på lådan. Köp en handbok på tradera, väl värt pengarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

687 Inlägg
11 juni 2011
#9
Lamellerna har inte fastnat mot svänghjulet då? Testa att lägga i ettan, håll kopplingspedalen och bromsen nere o dutta lite på startmotorn. Efter en vecka kanske inte det är så troligt men man kan aldrig vara helt säker utan o testa.

Likbärgare
375 Inlägg
11 juni 2011
#10
Jag vill ha det till luft i kopplingen..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

687 Inlägg
11 juni 2011
#11
Jo fast är det luft så känns det i pedalen, inte alls samma motstånd.

Likbärgare
375 Inlägg
11 juni 2011
#12
Sitter luften i slaven känns kopplingen densamma. Jag har varit med om detta..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

7 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#13
RD_87 skrev:
Jag tror att alla 68 har hydraulisk koppling, wire kom väl -69? Första tanken är läckande slavcylinder, nere på lådan. Köp en handbok på tradera, väl värt pengarna.

En handbok är köpt, och jag väntar på att den ska dimpa ner i lådan.

Kan konstatera att behållaren för hydrauloljan är tom, och då är det alltså en läckade slavcylinder? Bör jag söka proffesionell hjälp i ett sånt här läge, eller finns det något jag kan göra själv?

Likbärgare
375 Inlägg
20 juni 2011
#14
dflorell skrev:
RD_87 skrev:
Jag tror att alla 68 har hydraulisk koppling, wire kom väl -69? Första tanken är läckande slavcylinder, nere på lådan. Köp en handbok på tradera, väl värt pengarna.

En handbok är köpt, och jag väntar på att den ska dimpa ner i lådan.

Kan konstatera att behållaren för hydrauloljan är tom, och då är det alltså en läckade slavcylinder? Bör jag söka proffesionell hjälp i ett sånt här läge, eller finns det något jag kan göra själv?

Du kan byta packningar i slaven, Kostar inte så mycket..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 juni 2011
#15
Tvattekorg skrev:
dflorell skrev:
RD_87 skrev:
Jag tror att alla 68 har hydraulisk koppling, wire kom väl -69? Första tanken är läckande slavcylinder, nere på lådan. Köp en handbok på tradera, väl värt pengarna.

En handbok är köpt, och jag väntar på att den ska dimpa ner i lådan.

Kan konstatera att behållaren för hydrauloljan är tom, och då är det alltså en läckade slavcylinder? Bör jag söka proffesionell hjälp i ett sånt här läge, eller finns det något jag kan göra själv?

Du kan byta packningar i slaven, Kostar inte så mycket..

88:- på mekonomen, tar 1-2h för en ovan att göra jobbet inkl hissa upp & palla bilen, luftning och kladd med bromsvätska. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#16
Tack för hjälpen!

Blir en vända till mekonomen i morgon, och sen slå en signal till en bil- och amazonkunnig bekant här i stan för att se om han har tid att hjälpa till. Annars får jag bläddra i handböcker och försöka ge mig på det själv.

Hoppas kunna ha bilen körduglig till semestern om knappa två veckor.

7 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#17
Om någon skulle ha en guide för den här sortens operation av packbyte i slavcylindern (inkl luftning mm) så posta gärna.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juni 2011
#18
Det är bara 2 bult, en slang och en låsring. Inte svårt alls, det som tar längst tid är nog att lufta & hissa upp bilen. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök