2908
Sök

Aktiv Bas???

8 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
Har börjat kolla runt på en bas till bilen och började läsa lite kring basar och fastnade då vid aktiv bas.

Om jag förstår det rätt så är det ett inbyggt slutsteg i en aktiv baslåda, stämmer det?
I såfall vad mer behöver man köpa till, mer än kablar? Kopplar man bara basen då till batteriet, jorden och till stereon (RCA-utgången)?

Är det stor skillnad på ljudet mellan en aktiv och passiv bas?

Vet ni någon bra aktiv bas som man kan få för en vettig peng? (Runt 2500-3000 kr) Skulle helst vilja ha en 2*10", men har ni något annat bra tips så är det bara att skrika till..

Är rookie på det här med billjud (som ni säkert ser på frågorna)tongue, all information är till hjälp.

Tack på förhand!!

Amatör
453 Inlägg
14 januari 2007
Hallå.

Aktiv bas har inbyggt steg, stämmer bra som du sa.

Man får inte riktigt lika bra ljud i en aktiv baslåda som en passiv. Vill du hålla på lite mer och få exakt det ljud du vill ha så satsa lite mer pengar och kör på Passiv baslåda istället. Fast det kostar ju lite mer såklart eftersom du måste köpa ett annat steg som du driver det med. Men för 3000 får du väl ett rätt bra nybörjar paket iallafall.

En aktiv låda behöver ström också, även remote kabel som ett vanligt steg behöver. (remote säger till steget att starta och håller steget igång tills du bryter strömmen)
Sen tror jag inte 2x10" finns i Aktiv Bas men du kan alltid kolla runt på dom bilstereo sidor som finns: www.brl.se www.mds.se www.netonnet.se har säkert några.

Mvh Simon

542 Inlägg
14 januari 2007
När jag köpte bas till kärran rekomenderade säljaren en aktiv DLS bas.

Kolla även sidor som, www.nardik.se, www.brc.se.

2 Inlägg
14 januari 2007
Kolla på dbakuten.se dom har nästan alltid sänkt pris på paketlösningar ock handlar med dom bästa märkena som kicker, jl audio och mutant. största problemet är att aktiva baslådor inte alltid har så att man kan ställa in frekvens, gain och andra saker som gör att man får klarare ljud eller snärtigare bas så kolla runt innan du slår till.

den siste idoten e inte född ännu

8 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
Okej, tack för svaren hittills..

Är det någon som har erfarenhet av den här basen?
http://www.mds.se/?artnr=50412

Och sen tänkte jag höra om någon vet en bra sida där dem säljer Sony? Har hört mycket gott om Sonys basar..

8 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
Hittade även en bas, där märket var mer okänt för mig iaf. Finns ingen direkt länk till den sidan, men den finns på www.nardik.se basen heter macAudio Compact 220 eller 225.

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
14 januari 2007
http://www.mds.se/?artnr=50412

Den basen har jag lyssnat på.. i mina öron så lät den helt okej!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 januari 2007
Kan denna vara något;

Aktiv subbas 2.1
Aktiv 12'' subbas med många talanger. Den inbyggda 2.1-förstärkaren ger inte bara rejäl effekt för subbasen, utan även för ytterligare två högtalare. Volymen kan regleras separat på varje kanal. Ingen ytterligare förstärkare behövs. Tack vare det kompakta formatet och den lutande bakre väggen får soundmirakel plats i alla typer av bagageutrymmen.

Tekniska data:
Max. tillåten belastning (musik) 240 + 2x80 W, Max. tillåten belastning RMS: 120 + 2x40 W, Frekvens 25-500 Hz, Impedans 4 Om, Ljudtryck 90 dB, Mått (lxbxh) 450x420x350 mm, Vikt 13,5 kg.

Finns på http://www.conrad.se/  , Artikelnummer: 375149

Lev livet, det kan ta slut fort

Sök