3251
Sök

Behöver hjälp med avgasvärdena!

229 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#21
henke_99 skrev:
tempgivaren till insprutningen glömmer ni bort, den är oxh vanligt med haveri på. Då tror oftast datorn att motorn är kall och chokear hela tiden. (inte samma givare som till mätaren)

vart sitter denna då? är den lätt att byta? billig att köpa?


229 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#22
Stofer skrev:
Ditt lambdavärde tyder på att bilen får för mycket bensin! Skulle gissa på lmm, lambdasond, styrboxen!

vad är lmm?


Makaronborrare
993 Inlägg
27 juni 2011
#23
Luftmassemätaren


Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 juni 2011
#24
CalibraN92 skrev:
henke_99 skrev:
tempgivaren till insprutningen glömmer ni bort, den är oxh vanligt med haveri på. Då tror oftast datorn att motorn är kall och chokear hela tiden. (inte samma givare som till mätaren)

vart sitter denna då? är den lätt att byta? billig att köpa?

På c20xe har jag för mig att den sitter på termostathuset ihop med givaren till mätaren. Givaren till insprutningen har en rektangulär blå tvåpolig kontakt. (den till mätaren har bara ett stift med en kabel på, den givaren syns bredvid kylarslangen på motorbilden i ditt galleri) Det kan även vara så att motorstyrningsgivaren sitter på "baksidan" av motorn, ungefär i samma position som termostathuset fast lite trångt vid generatorn på andra sidan.

Lossa kontakten, skruva loss den gamla, skruva i den nya o sätt tillbaka kontakten. Max 10 minuters arbete om nu inte givaren bredvid generatorn så att du måste få den ur vägen. jag kollade och en ny givare var dyrare än jag trodde, 286 kr på mekonomen till min kadett med samma motor.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Motormontör
437 Inlägg
27 juni 2011
#25
JA nu har du nog fått alla tänkbara tips, håller med de andra att kolla Lmm, tempgivare till databoxen samt lambdan.
Kom ju på att jag har även haft ett likande problem på en 626 2.2I och fick tipset att varmköra bilen och sedan rycka ur kontakten till databoxens tempgivare å se vad resultatet blev.... vips så satte den igång å gå klockrent.
Sen var det bara byta å det var ju en helt annan historia... inte jobbigt men ack så dyr den var.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juni 2011
#26
CalibraN92 skrev:
henke_99 skrev:
tempgivaren till insprutningen glömmer ni bort, den är oxh vanligt med haveri på. Då tror oftast datorn att motorn är kall och chokear hela tiden. (inte samma givare som till mätaren)

vart sitter denna då? är den lätt att byta? billig att köpa?

Jag trodde det var den du menade när du skrev "tempgivaren" i din första post och det jag refererade till i min första. Den sitter säkert i termostathuset med lite elkablar gåendes ur den.

Problemet med avgasvärden är att du har svårt att kontrollera dem hemma i garaget. Byt en sak i taget och prata med en trevlig besiktningsgubbe på din ort om du kan få snabbkolla med deras mätinstrument, de brukar ju ha en på utsidan av huset. Börja byta det billigaste.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

229 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#27
Jimmy_N skrev:
Luftmassemätaren

okej tack smile



Sök