3362
Sök

Problem topplocksbultar BMW 528i E39 -97

1 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#1
Jo men god afton.

Ska byta topplockspackning på min 528, och har kört fast på bultarna.

Det ska ju vara Invändiga torx E12 hylsor man ska använda, dock passar dom tveksamt och jag har redan dragit sönder två stycken.

3/8 tums vanlig hylsa sitter som ett smäck men bultarna sitter för hårt och blir runddragna på grund av att den inte har samma "grepp" som en E12a har.

Har provat mutterknack (10 bars tryck), slagmejsel med hylsa och bara våldat satan med ett långt skaft. Fått loss två bultar, resten sitter satan.

Någon som har förslag?

Har även dragit några bultar runda, hur löser jag det "lilla" problemet?

Svar uppskattas!

//Marcus

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juli 2011
#2
Någon rak lösning på ditt problem kan jag tyvärr inte komma med, däremot hade BMW problem med robotarna som monterade M52 och på många bilar drogs topplocksbultarna på tok för hårt. Inga problem så länge bilen fungerar, men när man skall ha av dessa brukar det ofta bli problem med att man drar sönder gängor och så vidare.

Vet att det (oftast) kan lösas med en insatsgänga om man drar sönder gängorna, och att det finns diverse specialverktyg att lossa envisa bultar med. På www.autopower.se har ämnet varit uppe ett flertal gånger, gör du en sökning i det forumet hittar du förhoppningsvis något läsvärt om vilka problem andra haft och hur de löst det. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök