3415
Sök

Kylfläkten går ej igång men den funkar Saab 9-3

81 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, Det är så att jag lade till en baslåda och fick flytta lite på säkringscentralen som sitter i motorrummet för att kunna dra igenom strömkabeln igenom väggen in till bilen.

Efter detta var klart så har kylfläkten inte gått igång, men det märkte jag långt efter jag installerade ljudet, detta ledde då till att jag stått på tomgång flertal gånger utan att märka att temp gick upp och till slut ett vitt rökmoln från motorrummet med massa skvätt av vatten, bilen kokade.

Det jag har gjort nu är att fylla på kylarvätska osv och drog seperata kablar till fläkten från batteriet för att se om den ens fungerar öht. Och det gjorde den och den snurrade fint.

Så vad kan jag har gjort för misstag, kan det vara något i säkringscentralen jag har pajat? Jag har inte kopplat bort den helt utan bara flyttade den lite åt sidan bara, har kollat alla säkringar och dom är hela.

Några idéer?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
#2
Reläet till fläkten sitter säkerligen i nämda låda, glappkontakt, kabelbrott eller att reläet gett upp är ju första gissningarna. Det sitter en givare på kylaren med två kablar i, bygla dessa & se om fläkten vaknar, då är det givaren, annars är det relä/kablage.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

81 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar ska kolla upp det idag


81 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#4
Har bytt relä och tempgivare nu men problemet kvarstår, kabelbrott och liknande har inte kollats upp ännu , några råd under tiden?


Forummoderator
18 038 Inlägg
7 juli 2011
#5
NomOur skrev:
Har bytt relä och tempgivare nu men problemet kvarstår, kabelbrott och liknande har inte kollats upp ännu , några råd under tiden?

På reläet finns säkert ett stift som heter "30" Kolla så den anslutningen har ström på säkringsplattan! Den matar fläkten!

Tvångsmata fläkten med kräm direkt från batteriet. Troligtvis går den då.

Ta loss kablar från tempgivare och "kör ihop" dessa. Då ska fläkten gå. Kanske har du nån jordad variant på bilen som jag inte känner till men det normala är så. Är det bara en kabel ska den jordas.

Är relät utav den typen som man kan med lite god vilja pilla isär? Ta i så fall bort höljet och tryck ihop tungan mot metallen i reläet. Du vad vad jag menar om du ser det. Går den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

81 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#6
Ska kolla upp om det står så på reläet och kolla upp den, har matat fläkten med batteriström men dock från kontakten som sitter på fläktbehållaren, ska pröva från tempgivaren också. det är två kablar in i tempgivarn har jag för mig.

Hmm ja det kan man säga, relän ser ut såhär på min bil fast gråa

http://img99.imageshack.us/img99/6789/60rel3dbtb6.jpg

Tack för svar!


Forummoderator
18 038 Inlägg
7 juli 2011
#7
NomOur skrev:
Ska kolla upp om det står så på reläet och kolla upp den, har matat fläkten med batteriström men dock från kontakten som sitter på fläktbehållaren, ska pröva från tempgivaren också. det är två kablar in i tempgivarn har jag för mig.

Hmm ja det kan man säga, relän ser ut såhär på min bil fast gråa

http://img99.imageshack.us/img99/6789/60rel3dbtb6.jpg

Tack för svar!

Det centrerade stiftet längst upp på bild är nummer 30 där spänningen från batteriet via säkring går in i reläet. De 2 på sidorna är 85 och 86 och styrs av tempgivaren. Koppla inte nån kräm på den om du inte vet exakt vad du gör!

Kolla att hållaren i elcentralen har 12+ till 30 på reläet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

81 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#8
Hittade felet nu, hade råkat slita på någon kabel som går igenom torped väggen som jag gjorde hål i för att dra strömkabeln för baslådan =/ men skönt att de e hittat iaf, tack för alla svar!



Sök