Jerk-R skrev:
Vad är de för fälgar? original eller eftermarknads?
Om eftermarknads så tycker jag att du ska kontrollera de så kallade "navringarna"
De sitter i centrum på fälgen som adapter mellan fälgens "hål" och navets diameter..
Dessa brukar vara tillverkade i plast o kanske har fel mått från början, eller är slitna, eller saknas helt?
Ett långskott från mig bara
//Jerker
*edit* Har "du" kontrollerat så att fälgarna är raka? Är de skeva så kan de vara problemet*/edit*
Eftermarknadsfälgar som ser ganska så budget ut.
Den där adaptern skall jag allt ta och ta en titt på, kan ju vara så enkelt.
spokenratt skrev:
Det är inte däcken då?
Vissa däck kan ju vara ojämna från fabrik om de är lite billigare och studsar liksom.. Säkert någon däckkille som fattar vad ja menar och kan förklara bättre.
Killen på däckfirman sa något i stil med "Du måste göra en hjulinställning, du har fått lite klackar" eller nåt sånt. Låter som en bov i dramat!
Kan nog låna däck o fälg av en vän och testa lite.
(Alla 5-bults Volvo har samma mått osv på grejerna va, så det passar?)
FLindgren skrev:
Ett mycket vanligt fel på desa bilar är att dte är glapp på inre styrstaget. men det hoppas jag att dom som balanserade däcken åt dig kollade om det var glapp i bilen?
Och en hjulinställning tar aldrig bort vibrationer.
Så åk tilbaka och säg att du har betalat för att dom ska hitta felet och be dom kolla navringar, glapp och så att det bara sitter vikter på ett ställe på in och utsidan utav fälgen. eller att fälgarna eller däcken är orunda. det är ingenting mer som gör att en bil ska kunna vibrera.
Frågan är om det blir kostnadsfritt?
Jag var där för att balansera men berättade även felet för dem 2 och fick det berättat för mig att det bör vara obalans som gör det och med tanke på mängden vikter som satt på hjulen så ansågs väl det som tillräckligt för att inte göra något annat.
Det balanserades och smälldes på, utan någon titt på annat.
Waarden skrev:
Originalfälgar? om så är fallet tycker jag att du köper dig ett set nya sulor!
Eftermarknad.
Du som är pr0, har du tillgång till verkstad osv så vi kan spana igenom bilen nu framöver?
I skrivandets hetta så glömde jag nämna ett ganska så milt smatter vid fullt rattutslag åt höger.
Ljudet uppfattar jag som att det kommer från vänster fram - 2 snabba tick och ett strax därefter.
Känns som att en drivknut borde ge ett mer konstant läte?
Har vi ett samband?