3727
Sök

hur många bil får man sälja/köpa per år

778 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#1
hur många bil  får man sälja/köpa per år innan det räknas som "affärsmesigt"

90 Inlägg
16 januari 2007
#2
"Svensksålda" bilar får man väl köpa sälja hur som hellst, men däremot finns de väl en gräns på hur många man får importera.. Dock inte 100% säker...

778 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#3
TurboAnders skrev:
"Svensksålda" bilar får man väl köpa sälja hur som hellst, men däremot finns de väl en gräns på hur många man får importera.. Dock inte 100% säker...
jag har hört man får göra max 3 men jag är inte säker är det sant?

preem pump
836 Inlägg
16 januari 2007
#4
om jag inte minns fel
så får du sälja och köpa hur många du vill på ett år. du får dock inte äga så många samtidigt har för mig att det har lite med värdet att göra oxå

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

778 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#5
mannen666666 skrev:
om jag inte minns fel
så får du sälja och köpa hur många du vill på ett år. du får dock inte äga så många samtidigt har för mig att det har lite med värdet att göra oxå
okej

778 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#6
nån mer som vet nåt?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2007
#7
Jag vet en som köpte och sålde en hel del bilar. Nu pratar vi inte 5-6 gånger, utan massor.

Han fick ett samtal från nån myndighet som sa att han säljer en bil till så måste dom klassa honom som en bilfirma.
Han la ner bilsäljande för det året, lite jobbigt att bli klassad som ett företag tongue

Tillägg: Vet dock inte exakt hur många. Ska kolla runt lite smile
Senast redigerat av John87 (16 januari 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

438 Inlägg
16 januari 2007
#8
John87 skrev:
Jag vet en som köpte och sålde en hel del bilar. Nu pratar vi inte 5-6 gånger, utan massor.

Han fick ett samtal från nån myndighet som sa att han säljer en bil till så måste dom klassa honom som en bilfirma.
Han la ner bilsäljande för det året, lite jobbigt att bli klassad som ett företag tongue

Tillägg: Vet dock inte exakt hur många. Ska kolla runt lite smile
Tidigare har det vart 7-8 bilar per år om dom reggas på dig.
Du kan ju alltid regga bilen på mormor smile


778 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#9
Zoltrix skrev:
John87 skrev:
Jag vet en som köpte och sålde en hel del bilar. Nu pratar vi inte 5-6 gånger, utan massor.

Han fick ett samtal från nån myndighet som sa att han säljer en bil till så måste dom klassa honom som en bilfirma.
Han la ner bilsäljande för det året, lite jobbigt att bli klassad som ett företag tongue

Tillägg: Vet dock inte exakt hur många. Ska kolla runt lite smile
Tidigare har det vart 7-8 bilar per år om dom reggas på dig.
Du kan ju alltid regga bilen på mormor smile
hehe a

514 Inlägg
16 januari 2007
#10
Förr har det vart ett antal bilar om år du fått haft bara men så vitt jag vet är detta nu ändra och ist så går det på värdet. (ex antal hundra tusen) Är inte helt hudra men borde väl finnas nån information nånstans smile

old volkswagens never die they just get lower

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
16 januari 2007
#11
Jag har hört nånstans att man göra 17 ägarbyte på ett år.sen klassas men som bilhandel!!
men jag vet ej om d stämmer!!

778 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#12
hmm är det ingen som är 99% säker

Chef
379 Inlägg
17 januari 2007
#13
Förut fick du göra 7 ägarbyten på ett år, innan skattemyndigheten fick upp intresset för dig och de ville väl inte gå miste om ev skatteintäkt? =P

Nu får du äga/sälja hur många bilar du vill, sålänge det handlar om "skräpbilar" Med värde ~10.000:- Men är det bliar med högre värde, så finns det risk att de blir intresserade om du gör fler affärer än typ 7 st på ett år. Det kan hända att man klarar sig även om man handlar med bilar i 20-25.000kr klassen med..... men över det kan det väckas lite nyfikenhet av skatteverket.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

bitter besserwisser
644 Inlägg
17 januari 2007
#14
8 per år innan du måste registrera dig som småbilhandlare.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
17 januari 2007
#15
Vi gjorde det på det enkla sättet - registerade en enskild firma som redovisar moms. Var enklare än vi trott, och så var problemet ur världen.
Skattemyndigheten och kronofogden har duktiga rådgivare som kan hjälpa en så att det blir rätt från början, de lägger hellre kraft på att visa hur det blir rätt än på att klämma åt de som gjort fel.

Har för mig att reglerna annars var 8 bilar per år, men det kan ju ha ändrats senare.
Äga bilar får man däremot göra, hur många som helst. Har en vän som har ett 40-tal bilar reggade på sig själv. Dock bara ett fåtal i trafik.... smile Och jag har svårt att tro att någon kan hindra dig från att köpa 14 bilar på ett år, om du inte säljer en enda. Det är ju omsättningen som gör det till en handel.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

SLK
610 Inlägg
17 januari 2007
#16
det är inte samma sak att äga 10 skitbilar vars värde e ca 7000 st som att ha 10 bilar där värdet ligger på 200.000 kr....

10 Inlägg
17 januari 2007
#17
tar fram den lilla rodsa boken och "antecknar"


10 287 Inlägg
17 januari 2007
#18
Man kan ta sig runt det genom att bara agera ombud. Dvs du annonserar ut och ombesörjer försäljningen av bilen men den ägs av nån annan. Din faster, moster, kusin Hebbe, tremänning Sture....

Då behöver du dessutom inte lämna garanti som bilhandlare....

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök