2324
Sök

Vatten i oljan

61 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Tja.. Har bytt motor i bilen och när jag fyllde på olja och vatten märkte jag att jag fick massa vatten i oljan.. Så böt topplockspackning. men har samma problem fortfarande.. nån som har någon idea vad det kan vara? det är en saab 9000cd 2,3T 92:a Mvh Timmie

749 Inlägg
19 juli 2011
Finns det olja i expantionskärlet?
Gissning, spricka i toppen eller annat fel på toppen.
Senast redigerat av Bjornn (19 juli 2011)

412 Inlägg
19 juli 2011
Bjornn skrev:

Den kan även vara skev.

En häst har en hästkraft! Eller..?!

61 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Puttejohnsson skrev:
Bjornn skrev:

Den kan även vara skev.

Toppen är hel. Den är igenomgådt. Jag har haft igång bilen ca 30sec o det är väldigt mycket vatten i oljan. Funderar på om det har med turbon att göra. Vatten ledningen som går från turbon till motorn finns det ett rör på vad ska sitta där? Jag pluggade igen den tänkte om det har nått med det att göra?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juli 2011
En annan möjlighet är ju spricka i blocket eller skev tätningsyta på blocket mot toppen, ta kompprov!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 juli 2011
Det är inte nån sån konstruktion på den som cheva har, att det är gemensam vatten/oljekylare? Går det hål mellan kretsarna så blandar sig ju dom båda vätskorna den vägen.

Om det nu blandar sig stora mängder snabbt så tycker jag inte det borde vara nåt intert problem i motorn, krävs ju en rejäl skada då.

Hur vet du att du fått en massa vatten i oljan?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

61 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Okej. Tror inte heller det är nått fel med motorn tror det är nått med turbon. Hälde i ny olja o kollade eet där röret men hjälpte inte massa vatten i oljan igen. Oljan är helt vit o rinnande så det är väligt mycket vatten. Så jäkla irriternade för vet inte nå vart jag ska leta fel.

61 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
A jag ska göra ett kompprov i morgon.

121 Inlägg
19 juli 2011
Du kan ha en spricka utan att du ser det i toppen så om den ser helt och är plant kan den fortfarande vara skrot.

61 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Okej ser jag det på ett kompprov?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 juli 2011
Domkraft skrev:
Okej ser jag det på ett kompprov?

Japp, man brukar se sånt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

61 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Dom hade inga hemma så måste få tag på en.

Sök