3760
Sök

motor problem 200sx

7 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#1
knackande ljud

Orsak okänd? Startar allitd och ljudet försvinner när oljetryck kommit...


om ni vet fel säg vet ni ungefär pris säg:P
Senast redigerat av Gintu (5 januari 2007)

7 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#2
och priset för om dom ska bytas?smile

3 295 Inlägg
5 januari 2007
#3
dålig eller gammal/fel olja...

MVH Johan


Drifttekniker
224 Inlägg
5 januari 2007
#4
Om ljudet försvinner direkt så är det ju inget problem.

7 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#5
inte jag som har problemet:D

fråga bara åt han tongue

727 Inlägg
7 januari 2007
#6
knackar det när motorn går ner i varv? fråga han om det låter mest när den är kall eller när den är varm, då är det troligen ventillyftarna eller vevlager ras :S

vid kall-knackande - ventil lyftare - ca 900kr/st (nya) ta ur dem och gör  ren dem i diesel, sen blås rent dem med tryckluft genom de 2 hålen på dem, då ska dem ska vara lätt fjädrande

vid varm knackande - vevlager-ras - slipning av vev samt nya vevlager = dyrt

eller har du tur så står tändnigne fel, då spikar den och det låter som den knackar! mellan 3600-4000varv ca.

lycka till

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

82 Inlägg
7 januari 2007
#7
om vevlagerna har gått så låter det inget från motorn förren du kommer upp mot 3000 varv, då börjar det knacka.. ganska högt. så var det när jag fick byta vevlager.. om man inte behöver slipa veven (om nu det är felet) så kostar en sats lager cirkus 350 kronor, en omslipning + lager ungefär 2500 riksdaler.


727 Inlägg
8 januari 2007
#8
gutta skrev:
om vevlagerna har gått så låter det inget från motorn förren du kommer upp mot 3000 varv, då börjar det knacka.. ganska högt. så var det när jag fick byta vevlager.. om man inte behöver slipa veven (om nu det är felet) så kostar en sats lager cirkus 350 kronor, en omslipning + lager ungefär 2500 riksdaler.

Var köper du lager? det lät billigt tongue
Ja, vevlager ras hörs mer när motorn blivit riktigt varm oxå.

satsa på oljekylare, 3" avgas och större soppapump så eliminerar man väldigt bra:)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

egen företagare
630 Inlägg
8 januari 2007
#9
LÅNAR TRÅDEN LITE; JAG HAR OCKSÅ KNACK I MIN 200 S13



Min knackar "långsamt" (säg tic tic tic tic så fort du bara kan) på tomgång, men när  man varvar motorn så knackar det snabbare.

vad kan detta vara, jag antar att det är spridarna eller ventilerna.


Drifttekniker
224 Inlägg
9 januari 2007
#10
Ett tips är att köpa ett stetoskop på biltema el ta ett kvastskaft och lyssna sig fram.. Har lyssnat mig till en hel del med stetoskopet.

Sen är det väl skillnad på tick och knack smile Men det är ju en smaksak kanske...

Mvh

727 Inlägg
9 januari 2007
#11
pzymon skrev:
LÅNAR TRÅDEN LITE; JAG HAR OCKSÅ KNACK I MIN 200 S13



Min knackar "långsamt" (säg tic tic tic tic så fort du bara kan) på tomgång, men när  man varvar motorn så knackar det snabbare.

vad kan detta vara, jag antar att det är spridarna eller ventilerna.

SPRIDARNA?!?!?! nu får du nog förklara vad du menar smile det är antagligen ventillyftare, eller vevlagerknack, låter den mest när den är kall eller varm? har du olja i motorn?

klart det låter snabbare om du varvar, då går ju rörelserna i motorn mycket snabbare och då även ljudet ..

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Drifttekniker
224 Inlägg
10 januari 2007
#12
Han menar väl att spridarna låter.. Och det gör dom ju, dock ej knack utan tick smile

egen företagare
630 Inlägg
10 januari 2007
#13
NmRi skrev:
Han menar väl att spridarna låter.. Och det gör dom ju, dock ej knack utan tick smile

FÖRST VILL JAG BARA SÄGA FÖRLÅT OM JAG VAR OTYDLIG!!!

Ja jag har ett "tickande" ljud det låter ganska högt det låter lika mycket hela tiden oavsett om bilen är varm eller kall. Jag vet att spridare låter men detta "tickande" låter som sagt ganska högt, men hör det även när man sitter i bilen och kör på tomgång.


Drifttekniker
224 Inlägg
10 januari 2007
#14
Tycker fortfarande att du ska köpa dig ett billigt biltema stetoskop smile

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
10 januari 2007
#15
Ett tips, Kolla glykolnivån, den har en dämpande effekt

Lev livet, det kan ta slut fort

727 Inlägg
10 januari 2007
#16
jo dem låter lite, men inte så förbaskat tongue ja börja felsök, kolla så inte nåt rutn motorn sitter löst, de kan bli ljud av vibrerande komponenter, så som generatorn t.ex.

på min förra var de liknande ljud, svår å beskriva peron till person :S

då hade jag problem med täppta ventillyftare, så jag tog ur kammarna, plocka ur alla lyftare och gjorde ren dem i sprit, sen blåste rent dem så de vart mjuka igen, då efter monteringen läter utav bara ***** men när de nått oljetryck så är det helt tyst.

kika även att ALLA värmeplåtar på bilen, runt motor/turbo och avgassystem, de kan låta tokigt illa oxå.

hoppas du hittar felet smile hör gärna av dig vad som var felet

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

4 Inlägg
17 januari 2007
#17
nån som vet hu stor skillnad det är på en honda -87 och -88?

727 Inlägg
17 januari 2007
#18
vad har det med 200sx motorproblem å göra?!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök