Upptäckte idag helt plötsligt att oljelampan började lysa. Jag har nyss bytt motorolja i bilen och nivån såg ut att vara kanon. Det har aldrig hänt innan och motorn var väldigt varm. Men det konstiga var att när man slår av tändningen så slockna lampan, men efter stängt av bilen ett par gånger och startat igen så började den lysa igen!
Är det någon annan som haft samma problem eller liknande? Eller kan det vara så enkelt att givaren är ute och cyklar?
Kan vara givaren. Men skulle också tex. kunna vara silen i tråget som satt igen sig. Brukar kunna hända om det slarvats med oljebyten tidigare. Hände på min a4. Vet att detta är vanligt på saabs nyare motorer iaf.
Kan vara givaren. Men skulle också tex. kunna vara silen i tråget som satt igen sig. Brukar kunna hända om det slarvats med oljebyten tidigare. Hände på min a4. Vet att detta är vanligt på saabs nyare motorer iaf.
Mvh/Eric
Aa kan kanske vara silen... Har dock aldrig hänt när den är kall utan bara när den är varm , ifall silen varit igensatt hade väl lampan strulat även på kall motor?
Är det någon som vet om Saabs Oljegivare är extra värmekänsliga kanske? Och vet någon det bästa sättet att mäta oljetrycket?
Du kan mäta oljetryck i givarens hål t.ex. Vad är de för oljefilter?
Helt vanligt slit o släng från biltema... hahaha
Gör om, gör rätt...
hahaha jag vet att det inte är bra grejer, men med smal plånbok och sen länge planerat oljebyte fick det bli som det blev.. men allt har ju funkat fram tills i förrgår... Vet du var givaren sitter? Kanske byter den senare isåfall
Kan vara givaren. Men skulle också tex. kunna vara silen i tråget som satt igen sig. Brukar kunna hända om det slarvats med oljebyten tidigare. Hände på min a4. Vet att detta är vanligt på saabs nyare motorer iaf.
Mvh/Eric
Aa kan kanske vara silen... Har dock aldrig hänt när den är kall utan bara när den är varm , ifall silen varit igensatt hade väl lampan strulat även på kall motor?
Är det någon som vet om Saabs Oljegivare är extra värmekänsliga kanske? Och vet någon det bästa sättet att mäta oljetrycket?
mvh/ JOcke
Exakt som på min a4. tappade trycket när den blev varm (lampan tändes). Lät den stå en stund och startade så slockna lampan.
Kan vara givaren. Men skulle också tex. kunna vara silen i tråget som satt igen sig. Brukar kunna hända om det slarvats med oljebyten tidigare. Hände på min a4. Vet att detta är vanligt på saabs nyare motorer iaf.
Mvh/Eric
Aa kan kanske vara silen... Har dock aldrig hänt när den är kall utan bara när den är varm , ifall silen varit igensatt hade väl lampan strulat även på kall motor?
Är det någon som vet om Saabs Oljegivare är extra värmekänsliga kanske? Och vet någon det bästa sättet att mäta oljetrycket?
mvh/ JOcke
Exakt som på min a4. tappade trycket när den blev varm (lampan tändes). Lät den stå en stund och startade så slockna lampan.
Mvh/Eric
Okej aa jag får kolla silen där då, byta olja samtidigt... Men jag tror inte att trycket är lågt då jag igår körde i 120 knyck med lampan tänd och ingenting hände, inte ett missljud från motorn.. Haha riskfyllt men kul jag får ta och kolla om givaren är knas samtidigt Tack för hjälpen