3419
Sök

Bladfjädring VS 240 Bakvagn, För Drifting/Gata

139 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Tjo, Vill ha lite tipps å ideer på hur jag ska lösa mitt problem med bakvagnen på mitt project,

Ska jag ha kvar bladfjädringen å dra på med panhardstag,krängningshämmare & Ställbara dämpare med lufttryck, Eller modifiera dig en Volvo 240 bakvagn med allt tillbehör runt ikring,

Även lite funderingar på hur jag med vilken bakvagns lösning det än blir, ska vara tvungen att göra för att sänka den, Har med flaket monterat en frigång på 30cm, så en sänkning på 20cm hade varit fint, just för att få en fin viktfördelning å låg tyngdpunkt,

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120139/120139-ef350ac86db54158de7e8c6d8995ae89.jpg

Mvh Robin

Om603 Turbo!

139 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Ingen som har några synpunkter eller åsikter? bladfjädring går ju att få riktigt styv den med, men som till en början, kanske man skulle startat med 240 bakvagn? nån?

Mvh Enberg

Om603 Turbo!

474 Inlägg
23 juli 2011
Jag stod inför samma val själv för nån vecka sen.. Satt bladfjädrar på bilen förut, så det hade väl varit minst jobb. Men bestämde mig iaf för 240bakvagnen, inte för att det är klart än men har inte ångrat mig iaf.. wink
Är ju en bättre design eller vad man ska säga, finns mer möjligheter till justering mm. Och jag inbillar mig att det är stabilare med. Sen var det nog inte så mkt mer jobb ändå, visst lite mer mätning och så.. Men inte så sjukt mycket ändå, och lättare att få tag på hårdare fjädrar till 240 än bladfjäder, visst går det att få bladfjädring stum med andra dämpare mm. Men blir ju lite annat att göra det "rätt" smile

//Alex

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 juli 2011
Finns ju en anledning till att man inte kör med bladfjädrar i formel1 längre wink

Vet inte riktigt vilken nivå det ska ligga på egentligen? Men plastbussningar och panhardstaget eller va de heter så får du ju en riktigt stabil bakvagn i alla fall, som rör sig mindre än bladfjädervagnen. Har du budget för det är det ju bara att modda dit coilovers sen också så kan du få det precis hur du vill

Sök