3606
Sök

Köpråd: Mercedes 300 CE lr annan coupé. Max 30k.

Random
480 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#1
Lite sugen på att köpa ny vardagsbil. Lutar mest mot en 300 CE 88-92 som sagt. Automat är ett krav och max pris 30k.

Det jag undrar är hur är den att köra på vinter? Rostar mycket? Ifall det blir en sån så kommer den underredsbehandlas före vintern. Samt så tvättar jag bilarna 2-3ggr / vecka. Hur är automatlådan? Nått vanligt strul med just 300 CE? Hur mycket drar den per mil? Inte så viktigt men är ju bra att veta. Går det sitta i baksätet? Ruskigt dyra reservdelar?

Kommer inte på några mer frågor. Men har ni tips på några andra Coupér som funkar att ha till vardags så ge förslag smile Men är mest sugen på 300 CE.
Senast redigerat av Fimp3n (26 juli 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 juli 2011
#2
300 är överhuvutagen en mysig bil, men jo de rostar. Men köper man en rostfri och ger den en hålrums & underredsbehadling så är det en ganska härlig bil.
Annars så är ju de stora coupeerna läckra som fan http://www.blocket.se/malmo/Mercedes_56 … 12&w=3 kanske inte direkt det du söker, men ball bil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 Inlägg
26 juli 2011
#3
W124 är en riktigt trevlig vinterbil, bra väghållning fastän den är bakhjulsdriven, och reservdelar är inte alls dyra till w124 heller, själv skulle jag satsa på en 300ce 24v smile

Lycka till!


Random
480 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#4
Ok tack. Då har man fått svar på några frågor. Nått extra speciellt ställe man ska kolla rost på?

Rd_87: Jovisst en Merca 500 vore inte fel. Men skulle inte vilja använda en sån som bruksbil. Sen är ju v8:an lite törstigare än sexan som sitter i 300CE smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 juli 2011
#5
Jag har för mig att de rostar på helt vanliga ställen, typ reservhjulsbalja, skrämkanter & trösklar. Det absolut värsta stället är i skärmen framför framhjulen, lite rostskyddsgegga på baksidan där lär vara väl använd tid. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 111 Inlägg
26 juli 2011
#6
12-ventilaren är ett säkrare köp än 24v. Toppackningarna brukar flyga på 24-ventilarna, dessutom har de om jag minns rätt femstegslådan vilken krånglar mer än den gamla fyrstegade.


Random
480 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#7
Ok ska kolla lite extra där då smile Klart det blir rostskydd kladd överallt det bara går. Hatar rost tongue

Random
480 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#8
Volvo544special65 skrev:
12-ventilaren är ett säkrare köp än 24v. Toppackningarna brukar flyga på 24-ventilarna, dessutom har de om jag minns rätt femstegslådan vilken krånglar mer än den gamla fyrstegade.

Ok tack. Var ju 24v med 5stegs automat som var mest intressant. Hur upplevs 12v med 4stegslåda om man jämför med 24v med 5stegs?

5 111 Inlägg
26 juli 2011
#9
Aldrig kört en 24v. 12-ventilaren är dock en mycket trevlig maskin. 24v kan mycket väl vara bättre men som sagt, inte lika stadig som det verkar.



Sök