2727
Sök

Köpråd Volvo v70 vad ska jag tänka på?

711 Inlägg
28 juli 2011
#21
AirOne skrev:
jimbon skrev:
Glöm inte att kolla under bilen med,V70 lider också av läckande packbox mellan motor/låda.

Eh..den var ju bytt i den senaste annonsen?
Dock är det ju bra att veta över huvudtaget, i och för sig.

Jag menar överlag,sen är det säkert folk som skriver att den är bytt och åker in på okq8 och gör en spolning
under.Och hoppas det är torrt en stund..

711 Inlägg
28 juli 2011
#22
cyrlex skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_2_5T_Sv_sald__Dragkrok__0__kontant__35131032.htm?ca=11&w=2 Nu ringde jag på denna i Huddinge. Visade sig att kamremmen är bytt vid 12000 mil. Vilket innebär att den ska bytas om 7000 mil. Sen tycker jag personligen inte det känns säkert att köpa av en utlänsk firma. Tror jag får bojkotta denna...

7000mil? Snarare 2600mil om man byter på exakt 24000mil.

Det är annars 12000mils intervall eller 8år vilket som infaller först,om inte minnet mitt sviker.
Senast redigerat av jimbon (28 juli 2011)

Forummoderator
26 375 Inlägg
28 juli 2011
#23
jimbon skrev:
AirOne skrev:
jimbon skrev:
Glöm inte att kolla under bilen med,V70 lider också av läckande packbox mellan motor/låda.

Eh..den var ju bytt i den senaste annonsen?
Dock är det ju bra att veta över huvudtaget, i och för sig.

Jag menar överlag,sen är det säkert folk som skriver att den är bytt och åker in på okq8 och gör en spolning
under.Och hoppas det är torrt en stund..

Sant, sant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 677 Inlägg
29 juli 2011
#24
AirOne skrev:
Brådhis skrev:
AirOne skrev:

Okej, då är det första karossen av V70 du är ute efter då gissar jag.
Är motorn väl skött så är 21 000 mil absolut inga problem.

Utgår man dock från bilderna på annonsen du visade så verkar den dock lida av vad de flesta av denna modellen får efter ett tag, vilket är det klassiska hänget bak.
Dämparna är av nivåmatic-modell, och är alltså självjusterande. När dessa blir lite trötta så tenderar bakänden till att hänga helt enkelt.

Dessa dämpare är dyra att köpa nya.

Jag tycker inte alls den ser hängig ut bak faktiskt!? Tvärtom ser den ganska hög ut med tanke på att vinterdäcken verkar ligga i bagageutrymmet (syns på en bild)! smile

Däremot är V70 ganska så höga fram och har ganska låga skärmkanter bak vilket kanske ger en illusion av att dom är låga bak!

Nåväl... Ville bara iaf flika in att långt ifrån alla V70 har nivomat, det var ett tillval helt enkelt! Och går nivomaterna sönder går det utmärkt att byta till vanliga fjädrar + dämpare för en mycket lägre kostnad än vad nya nivomater kostar!

//Brådhis

Det har du faktiskt rätt i, det ligger däck bak i skuffen på bilen. Kanske förhastade mig lite om det. Sorry.
Dock det sistnämnda var väl det jag redan hade skrivit?

"Annars går det ju alltid montera sänkningssats runt om för ungefär samma pris i stället, om inte mindre."

Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, men det jag menade var mer att man KAN köpa bara 2 fjädrar och 2 dämpare och komma undan riktigt billigt (billigare än nivomater och billigare än sänksats)! Även fast detta är garaget.org så är det ju inte nödvändigtvis så att trådskaparen har tänkt sänka sin bil! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
26 375 Inlägg
29 juli 2011
#25
Brådhis skrev:
AirOne skrev:
Brådhis skrev:

Jag tycker inte alls den ser hängig ut bak faktiskt!? Tvärtom ser den ganska hög ut med tanke på att vinterdäcken verkar ligga i bagageutrymmet (syns på en bild)! smile

Däremot är V70 ganska så höga fram och har ganska låga skärmkanter bak vilket kanske ger en illusion av att dom är låga bak!

Nåväl... Ville bara iaf flika in att långt ifrån alla V70 har nivomat, det var ett tillval helt enkelt! Och går nivomaterna sönder går det utmärkt att byta till vanliga fjädrar + dämpare för en mycket lägre kostnad än vad nya nivomater kostar!

//Brådhis

Det har du faktiskt rätt i, det ligger däck bak i skuffen på bilen. Kanske förhastade mig lite om det. Sorry.
Dock det sistnämnda var väl det jag redan hade skrivit?

"Annars går det ju alltid montera sänkningssats runt om för ungefär samma pris i stället, om inte mindre."

Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, men det jag menade var mer att man KAN köpa bara 2 fjädrar och 2 dämpare och komma undan riktigt billigt (billigare än nivomater och billigare än sänksats)! Även fast detta är garaget.org så är det ju inte nödvändigtvis så att trådskaparen har tänkt sänka sin bil! smile

//Brådhis

Aha. Du menar så, hehe.
Nej, du har alldeles rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 099 Inlägg
29 juli 2011
#26
Frågan kommer då: Hur vet man att det sitter en nivåmat på bilen? Kan säkert vara av intresse för TS och jag undrar lite för egen del också.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
29 juli 2011
#27
Kollat på japanskt? Trevliga bilar, mer driftsäkra och lite mer utstickande från mängden än V70...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 juli 2011
#28
cyrlex skrev:
discokapten skrev:
Nu har jag besökt på MIA Bilcenter och Bilcity och jag kan säga att jag skulle aldrig, aldrig handla där.
Jag hade utan tvekan handlat privat, be dem lägga till blocketförsäkringen, den täcker oftast lika mycket som en vanlig bilhandlarförsäkring.

Skulle jag handlat av en firma i den prisklassen så hade jag handlat av fordonsmäklarna, antingen i solna eller i bromma.

Varför skulle du aldrig köpa av dessa?

Dels för att båda har haft problem men ARN, dels eftersom jag fått ett jävligt oseriöst bemötande av dem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
26 375 Inlägg
29 juli 2011
#29
Dieselsmurfen skrev:
Frågan kommer då: Hur vet man att det sitter en nivåmat på bilen? Kan säkert vara av intresse för TS och jag undrar lite för egen del också.

Man lägger sig och tittar på dämparna bak. Är de riktigt tjocka, så är det nivåmatic.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 677 Inlägg
29 juli 2011
#30
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Frågan kommer då: Hur vet man att det sitter en nivåmat på bilen? Kan säkert vara av intresse för TS och jag undrar lite för egen del också.

Man lägger sig och tittar på dämparna bak. Är de riktigt tjocka, så är det nivåmatic.

Precis! Nivomaterna är nog nästan dubbelt så grova som vanliga dämpare och dom har även en gummidamask nedtill, vilket vanliga saknar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök