Om mig
Tjena! Kort och gott är det här mitt första projekt. Jag har jobbat med däckmontering tidigare annars sträcker sig min erfarenhet av att fixa och trixa med bilar så långt som till att ha bytt bränslefilter och tankat bilar.
Med andra ord, jag är riktigt grovt en nybörjare i nästan allt från praktik till teori så ha gärna lite tålamod om tråden har lågt tempo och om jag använder felaktiga benämningar för saker (men rätta mig gjärna )
Jag tänkte i alla fall göra slag i saken med att gradvis lära mig om enkla reparationer, styling, bilvård och kanske i viss mån tuning - bilen vi köpte är så där lagom "trasig", enkel och billig för att ha som första uppfixningsobjekt.
Projektet
En Honda Civic 93. Tanken är att "fixa i ordning" den här begagnade bilen till bra skick och ta det så långt som plånboken orkar bära.
En del rostskador måste fixas relativt omgående och det ligger på ritbordet att fixa bucklor, sprickor och lacka om bilen i samma veva.
Som tidigare nämnt, det här är mitt första projekt och jag har ingen direkt tidigare erfarenhet av liknande så jag hoppas att det kan bli en kul logg för mig själv att se tillbaka på längre framöver och jag är tvärsäker på att en del underbart folk här på garaget kan ge ovärderlig information på vägen.
Införskaffandet av bil
För ett par veckor sen var jag ute efter en pendlarbil för min fru som precis fått anställning strax utanför stan.
Vi letade ett bra tag efter intressanta objekt på blocket - kriterierna var en enkel bil med låg bränsleförbrukning, fungerande och för under 10.000kr. Efter ett tag stod det mellan 3 olika bilar; en Nissan NX100 med targa tak och ett par två'or från besiktningen, golf från 80 talet och en Honda Civic från 93.
Civicen fångade vårt intresse eftersom den såg fin och hel ut på bild, prislappen på 6.800 var en smula kraftig för en bil vi hade tänkt köra i botten på några månader, men vi ringde och stämde en träff.
Problemen
När vi väl kom fram och inspekterade bilen började jag skratta lite lätt inombords. Rosten hade bitit ganska hårt på motorhuv, baklucka, vänster bak hjulhus, vänster dörr och båda framskärmarna.
För att "fixa" rostskadorna hade något snille kört på ett ojämnt lager spackel (eller tuggummi, svårt att avgöra) och spraylackat över den bubbliga blandningen av massa och rost.
Ovanpå detta hade bakluckan rostat igen och kunde inte öppnas.
På pluss sidan var motorn frisk och interiören var hel och i förvånansvärt bra skick.
Vi värderade ner bilen till 5.000 och köpte den till sist för 5.400kr (bra/dåligt köp?).
Stereon
Bilen såldes utan medföljande stereo och eftersom bilen används dagligen satte vi prio på att fixa fram lite ljud. Efter att ha kollat bland myriader av webbshoppar landade vi på en H&B CA-8000BT från pixmania, 600kr's klassen.
Stereon har ingen kassett eller cd, men spelar mp3 och wma genom usb eller telefon via blåtand, riktigt flott för sin prislapp.
Det blev en del pill för att montera dit den, manualen var på franska och utan att ha mekat något med bilar sen tidigare var jag för första gången inne på främmande mark.
Lite googlande krävdes för att hitta information om vilka färger kablarna ledde till. Även diverse guider på youtube om "how to install car stereo" gav riktigt bra information om hur el fungerar i en bil vad gäller jordning och vad man inte bör göra om man taffsar på kablar som leder positiv laddning från batteriet, för att undvika kortslutning.
Tyvärr var passformen inte riktigt bra på metalldelen som medföljde. Kommer att prova om någon dag att köra 5-56 och se om det över huvud taget går att få in det med lite smörjning, i annat fall prövar jag med armbågsolja och en fil istället
Tråkigt nog var ljudet riktigt skräpigt, men det tog inte lång tid att lista ut var problemet låg...
Sprängda skräp högtalare.. Mysigt. Det är bara att byta.
Bilvård
Utöver detta har jag rekonditionerat bilen. Centimeter för centimeter med vatten och en mikroskopisk droppe ajax har jag skrubbat varje smutsig liten vrå med.. En tandborste
Tandborsten plockar alltså inte bara karies och plack utan även svåråtkomliga ställen i bilen som springor där man kanske inte riktigt vill öppna upp för en fullständig rengöring (som instrumentpanelen).
Körde även genom bilen på en lokal manuell tvätt ett par gånger och har bättre bekantat mig med hur vax och sämskinn fungerar.
Rutorna hade riktigt fula gamla klistermärken på som varnar tjuvar från att stjäla bilen. Undra om någon biltjuv någonsin gått på den?
Det tråkiga med sådana klistermärken är att det ser riktigt fult ut när de gradvist trasats sönder med åren, men de är även en smula jobbiga att få bort eftersom plasten stelnar med åren.
Mitt tipps: Köp ett billig "kniv" med rakbladsägg, finns på bland annat rusta. Spraya friskt med tvål och vatten, låt dra, spraya mer och "knacka" bort dekalen.
Inför lackering
Har gjort ganska mycket research om hur man lackerar en bil, vad man bör tänka på och ungefär vad det kostar.
Var tidigare under dagen nere på lokala "nyhems färghus" och färghandlaren höftade mellan tumme och pekfinger att det kommer att gå på någonstans mellan 6.000kr och upp till 10.000kr i färgkostnad för metallic.
Vill man snåla in kunde man köra på solid industrifärg istället och komma undan med någonstans kring 2.000kr.
Ekonomi är ju självklart en stor fråga, speciellt som nybörjare finns ju en stor risk att man gör ett dåligt jobb och slösar ~8.000kr på en 5.000kr's bil med rinningar och bubblor, så det lutar ju klart åt någon solid färg med klarlack.
Tar gärna emot förslag på vilken färg som kan passa eller om någon lyckats komma undan med ett betydligt billigare metallic projekt med bra resultat
Så, vad har jag lärt mig "idag"?
* Grundläggande hur bilens elektriska system fungerar och hur man undviker kortslutningar när man hanterar positiv laddning
* Grundläggande bilvård med vax
* Grundläggande teori om hur man sprayfärgar en bil
* Franska (eller, i alla fall det som krävdes för att förstå manualen för stereon)
Tjena! Kort och gott är det här mitt första projekt. Jag har jobbat med däckmontering tidigare annars sträcker sig min erfarenhet av att fixa och trixa med bilar så långt som till att ha bytt bränslefilter och tankat bilar.
Med andra ord, jag är riktigt grovt en nybörjare i nästan allt från praktik till teori så ha gärna lite tålamod om tråden har lågt tempo och om jag använder felaktiga benämningar för saker (men rätta mig gjärna )
Jag tänkte i alla fall göra slag i saken med att gradvis lära mig om enkla reparationer, styling, bilvård och kanske i viss mån tuning - bilen vi köpte är så där lagom "trasig", enkel och billig för att ha som första uppfixningsobjekt.
Projektet
En Honda Civic 93. Tanken är att "fixa i ordning" den här begagnade bilen till bra skick och ta det så långt som plånboken orkar bära.
En del rostskador måste fixas relativt omgående och det ligger på ritbordet att fixa bucklor, sprickor och lacka om bilen i samma veva.
Som tidigare nämnt, det här är mitt första projekt och jag har ingen direkt tidigare erfarenhet av liknande så jag hoppas att det kan bli en kul logg för mig själv att se tillbaka på längre framöver och jag är tvärsäker på att en del underbart folk här på garaget kan ge ovärderlig information på vägen.
Införskaffandet av bil
För ett par veckor sen var jag ute efter en pendlarbil för min fru som precis fått anställning strax utanför stan.
Vi letade ett bra tag efter intressanta objekt på blocket - kriterierna var en enkel bil med låg bränsleförbrukning, fungerande och för under 10.000kr. Efter ett tag stod det mellan 3 olika bilar; en Nissan NX100 med targa tak och ett par två'or från besiktningen, golf från 80 talet och en Honda Civic från 93.
Civicen fångade vårt intresse eftersom den såg fin och hel ut på bild, prislappen på 6.800 var en smula kraftig för en bil vi hade tänkt köra i botten på några månader, men vi ringde och stämde en träff.
Problemen
När vi väl kom fram och inspekterade bilen började jag skratta lite lätt inombords. Rosten hade bitit ganska hårt på motorhuv, baklucka, vänster bak hjulhus, vänster dörr och båda framskärmarna.
För att "fixa" rostskadorna hade något snille kört på ett ojämnt lager spackel (eller tuggummi, svårt att avgöra) och spraylackat över den bubbliga blandningen av massa och rost.
Ovanpå detta hade bakluckan rostat igen och kunde inte öppnas.
På pluss sidan var motorn frisk och interiören var hel och i förvånansvärt bra skick.
Vi värderade ner bilen till 5.000 och köpte den till sist för 5.400kr (bra/dåligt köp?).
Stereon
Bilen såldes utan medföljande stereo och eftersom bilen används dagligen satte vi prio på att fixa fram lite ljud. Efter att ha kollat bland myriader av webbshoppar landade vi på en H&B CA-8000BT från pixmania, 600kr's klassen.
Stereon har ingen kassett eller cd, men spelar mp3 och wma genom usb eller telefon via blåtand, riktigt flott för sin prislapp.
Det blev en del pill för att montera dit den, manualen var på franska och utan att ha mekat något med bilar sen tidigare var jag för första gången inne på främmande mark.
Lite googlande krävdes för att hitta information om vilka färger kablarna ledde till. Även diverse guider på youtube om "how to install car stereo" gav riktigt bra information om hur el fungerar i en bil vad gäller jordning och vad man inte bör göra om man taffsar på kablar som leder positiv laddning från batteriet, för att undvika kortslutning.
Tyvärr var passformen inte riktigt bra på metalldelen som medföljde. Kommer att prova om någon dag att köra 5-56 och se om det över huvud taget går att få in det med lite smörjning, i annat fall prövar jag med armbågsolja och en fil istället
Tråkigt nog var ljudet riktigt skräpigt, men det tog inte lång tid att lista ut var problemet låg...
Sprängda skräp högtalare.. Mysigt. Det är bara att byta.
Bilvård
Utöver detta har jag rekonditionerat bilen. Centimeter för centimeter med vatten och en mikroskopisk droppe ajax har jag skrubbat varje smutsig liten vrå med.. En tandborste
Tandborsten plockar alltså inte bara karies och plack utan även svåråtkomliga ställen i bilen som springor där man kanske inte riktigt vill öppna upp för en fullständig rengöring (som instrumentpanelen).
Körde även genom bilen på en lokal manuell tvätt ett par gånger och har bättre bekantat mig med hur vax och sämskinn fungerar.
Rutorna hade riktigt fula gamla klistermärken på som varnar tjuvar från att stjäla bilen. Undra om någon biltjuv någonsin gått på den?
Det tråkiga med sådana klistermärken är att det ser riktigt fult ut när de gradvist trasats sönder med åren, men de är även en smula jobbiga att få bort eftersom plasten stelnar med åren.
Mitt tipps: Köp ett billig "kniv" med rakbladsägg, finns på bland annat rusta. Spraya friskt med tvål och vatten, låt dra, spraya mer och "knacka" bort dekalen.
Inför lackering
Har gjort ganska mycket research om hur man lackerar en bil, vad man bör tänka på och ungefär vad det kostar.
Var tidigare under dagen nere på lokala "nyhems färghus" och färghandlaren höftade mellan tumme och pekfinger att det kommer att gå på någonstans mellan 6.000kr och upp till 10.000kr i färgkostnad för metallic.
Vill man snåla in kunde man köra på solid industrifärg istället och komma undan med någonstans kring 2.000kr.
Ekonomi är ju självklart en stor fråga, speciellt som nybörjare finns ju en stor risk att man gör ett dåligt jobb och slösar ~8.000kr på en 5.000kr's bil med rinningar och bubblor, så det lutar ju klart åt någon solid färg med klarlack.
Tar gärna emot förslag på vilken färg som kan passa eller om någon lyckats komma undan med ett betydligt billigare metallic projekt med bra resultat
Så, vad har jag lärt mig "idag"?
* Grundläggande hur bilens elektriska system fungerar och hur man undviker kortslutningar när man hanterar positiv laddning
* Grundläggande bilvård med vax
* Grundläggande teori om hur man sprayfärgar en bil
* Franska (eller, i alla fall det som krävdes för att förstå manualen för stereon)
Senast redigerat av DavidF (16 juli 2011)
0
0
0
0