3257
Sök

Nybörjarprojekt enkla fixar & renovering med en Honda Civic 93 Hatchback

4 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#1
Om mig
Tjena! Kort och gott är det här mitt första projekt. Jag har jobbat med däckmontering tidigare annars sträcker sig min erfarenhet av att fixa och trixa med bilar så långt som till att ha bytt bränslefilter och tankat bilar.

Med andra ord, jag är riktigt grovt en nybörjare i nästan allt från praktik till teori så ha gärna lite tålamod om tråden har lågt tempo och om jag använder felaktiga benämningar för saker (men rätta mig gjärna smile)

Jag tänkte i alla fall göra slag i saken med att gradvis lära mig om enkla reparationer, styling, bilvård och kanske i viss mån tuning - bilen vi köpte är så där lagom "trasig", enkel och billig för att ha som första uppfixningsobjekt.


Projektet
En Honda Civic 93. Tanken är att "fixa i ordning" den här begagnade bilen till bra skick och ta det så långt som plånboken orkar bära.

En del rostskador måste fixas relativt omgående och det ligger på ritbordet att fixa bucklor, sprickor och lacka om bilen i samma veva.

Som tidigare nämnt, det här är mitt första projekt och jag har ingen direkt tidigare erfarenhet av liknande så jag hoppas att det kan bli en kul logg för mig själv att se tillbaka på längre framöver och jag är tvärsäker på att en del underbart folk här på garaget kan ge ovärderlig information på vägen. smile



Införskaffandet av bil
För ett par veckor sen var jag ute efter en pendlarbil för min fru som precis fått anställning strax utanför stan.

Vi letade ett bra tag efter intressanta objekt på blocket - kriterierna var en enkel bil med låg bränsleförbrukning, fungerande och för under 10.000kr. Efter ett tag stod det mellan 3 olika bilar; en Nissan NX100 med targa tak och ett par två'or från besiktningen, golf från 80 talet och en Honda Civic från 93.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-d00a21c40b11b2d79cc7facb160a80be.jpg

Civicen fångade vårt intresse eftersom den såg fin och hel ut på bild, prislappen på 6.800 var en smula kraftig för en bil vi hade tänkt köra i botten på några månader, men vi ringde och stämde en träff.

Problemen
När vi väl kom fram och inspekterade bilen började jag skratta lite lätt inombords. Rosten hade bitit ganska hårt på motorhuv, baklucka, vänster bak hjulhus, vänster dörr och båda framskärmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-ec3552e3989e9fab11b50706be5284d0.jpg

För att "fixa" rostskadorna hade något snille kört på ett ojämnt lager spackel (eller tuggummi, svårt att avgöra) och spraylackat över den bubbliga blandningen av massa och rost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-b64220165f55e2316b71be58de217214.jpg

Ovanpå detta hade bakluckan rostat igen och kunde inte öppnas.

På pluss sidan var motorn frisk och interiören var hel och i förvånansvärt bra skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-d92bc7474c225de75c130a0a74157126.jpg

Vi värderade ner bilen till 5.000 och köpte den till sist för 5.400kr (bra/dåligt köp?).


Stereon
Bilen såldes utan medföljande stereo och eftersom bilen används dagligen satte vi prio på att fixa fram lite ljud. Efter att ha kollat bland myriader av webbshoppar landade vi på en H&B CA-8000BT från pixmania, 600kr's klassen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-a06de65405aed450fa5c947fdaea5b5d.jpg

Stereon har ingen kassett eller cd, men spelar mp3 och wma genom usb eller telefon via blåtand, riktigt flott för sin prislapp.

Det blev en del pill för att montera dit den, manualen var på franska och utan att ha mekat något med bilar sen tidigare var jag för första gången inne på främmande mark.

Lite googlande krävdes för att hitta information om vilka färger kablarna ledde till. Även diverse guider på youtube om "how to install car stereo" gav riktigt bra information om hur el fungerar i en bil vad gäller jordning och vad man inte bör göra om man taffsar på kablar som leder positiv laddning från batteriet, för att undvika kortslutning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-28d5391ce7f1bfd527211e3639ed3e4a.jpg

Tyvärr var passformen inte riktigt bra på metalldelen som medföljde. Kommer att prova om någon dag att köra 5-56 och se om det över huvud taget går att få in det med lite smörjning, i annat fall prövar jag med armbågsolja och en fil istället smile

Tråkigt nog var ljudet riktigt skräpigt, men det tog inte lång tid att lista ut var problemet låg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-69a919bd053807833ad5f33adf6cf330.jpg

Sprängda skräp högtalare.. Mysigt. Det är bara att byta.

Bilvård
Utöver detta har jag rekonditionerat bilen. Centimeter för centimeter med vatten och en mikroskopisk droppe ajax har jag skrubbat varje smutsig liten vrå med.. En tandborste smile

Tandborsten plockar alltså inte bara karies och plack utan även svåråtkomliga ställen i bilen som springor där man kanske inte riktigt vill öppna upp för en fullständig rengöring (som instrumentpanelen).

Körde även genom bilen på en lokal manuell tvätt ett par gånger och har bättre bekantat mig med hur vax och sämskinn fungerar.

Rutorna hade riktigt fula gamla klistermärken på som varnar tjuvar från att stjäla bilen. Undra om någon biltjuv någonsin gått på den?

Det tråkiga med sådana klistermärken är att det ser riktigt fult ut när de gradvist trasats sönder med åren, men de är även en smula jobbiga att få bort eftersom plasten stelnar med åren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-4181ac5afdf0d2168d396514ee623837.jpg

Mitt tipps: Köp ett billig "kniv" med rakbladsägg, finns på bland annat rusta. Spraya friskt med tvål och vatten, låt dra, spraya mer och "knacka" bort dekalen.


Inför lackering
Har gjort ganska mycket research om hur man lackerar en bil, vad man bör tänka på och ungefär vad det kostar.

Var tidigare under dagen nere på lokala "nyhems färghus" och färghandlaren höftade mellan tumme och pekfinger att det kommer att gå på någonstans mellan 6.000kr och upp till 10.000kr i färgkostnad för metallic.

Vill man snåla in kunde man köra på solid industrifärg istället och komma undan med någonstans kring 2.000kr.

Ekonomi är ju självklart en stor fråga, speciellt som nybörjare finns ju en stor risk att man gör ett dåligt jobb och slösar ~8.000kr på en 5.000kr's bil med rinningar och bubblor, så det lutar ju klart åt någon solid färg med klarlack.

Tar gärna emot förslag på vilken färg som kan passa eller om någon lyckats komma undan med ett betydligt billigare metallic projekt med bra resultat smile


Så, vad har jag lärt mig "idag"?
* Grundläggande hur bilens elektriska system fungerar och hur man undviker kortslutningar när man hanterar positiv laddning
* Grundläggande bilvård med vax
* Grundläggande teori om hur man sprayfärgar en bil
* Franska (eller, i alla fall det som krävdes för att förstå manualen för stereon)
Senast redigerat av DavidF (16 juli 2011)

296 Inlägg
17 juli 2011
#2
Najs tråd! (Håller själv på med ett projekt på en 940)

Ang. rekond så fick jag tips av en rekondare att köpa en hästhårsborste (finns hos skomakaren) då håren är så mjuka att de absolut inte repar något men ändå tar sig in i springorna.

Ska du lacka om bilen helt? Själv i så fall? smile

Lägger en prenumeration på denna tråden!

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

4 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#3
davidburman skrev:
Najs tråd! (Håller själv på med ett projekt på en 940)

Ang. rekond så fick jag tips av en rekondare att köpa en hästhårsborste (finns hos skomakaren) då håren är så mjuka att de absolut inte repar något men ändå tar sig in i springorna.

Ska du lacka om bilen helt? Själv i så fall? smile

Lägger en prenumeration på denna tråden!

Tackar smile

Hästhårsborste är nog inte en dum idé alls, kommer absolut att prova det.

Tandborsten har dock funkat riktigt bra för övrigt, stråna är "lagom" hårda som inte repar men når det mesta och är kraftiga nog att borsta bort skit från fälgar, motorn och sånt.

Jo, jag hade tänkt lacka bilen själv. Är nybörjare som sagt men har spenderat ganska mycket energi på research och har lackat lite datorlådor tidigare, så jag tror jag har ett hum om vad jag ger mig in på.

Den riktigt svåra biten är att välja färg som inte är allt för svår att jobba med, ser bra ut och inte kostar skjortan - spenderar semestern i polen så kanske köper med mig ett billigt parti därifrån.


Får spana in ditt 940 projekt smile Har en V40 själv.

296 Inlägg
17 juli 2011
#4
Hästhårsborsten är tänkt för inredningen glömde jag säga också tongue

Det låter ju bra! Blir nog bra mycket billigare i Polen, frågan är ju Tullen bara tongue
Funderar själv på att börja lacka med spruta istället för spray, blir ju så dålig finish med spray, men drar mig lite då det dammar så jävligt och kräver lite mer kunskap wink


Spana på du bara! smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

4 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#5
davidburman skrev:
Funderar själv på att börja lacka med spruta istället för spray, blir ju så dålig finish med spray, men drar mig lite då det dammar så jävligt och kräver lite mer kunskap wink

Har inte mycket mer kunskap än från när jag lackat datorlådor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164236/164236-6203e3a24ecef09f97d707a5e9b9de40.jpg

(lite dassig pga. år utan underhåll)

Det handlar väl ganska mycket om att göra ett bra jobb med våtslipning för att få till finnishen, men jag håller med det är ganska svårt med sprayflaska eftersom det kommer så tjocka lager.

Jag har aldrig arbetat med tryckluftsspray tidigare så det ska bli en rolig erfarenhet, kommer förmodligen ha någon bredvid dock som gjort det tidigare.

Angående damm så är det helt klart ett problem... Absolut bäst blir om man har tillgång till en riktig lackbox, har jag bestämt för mig.

296 Inlägg
17 juli 2011
#6
Det handlar väl ganska mycket om att göra ett bra jobb med våtslipning för att få till finnishen, men jag håller med det är ganska svårt med sprayflaska eftersom det kommer så tjocka lager.

Jag har aldrig arbetat med tryckluftsspray tidigare så det ska bli en rolig erfarenhet, kommer förmodligen ha någon bredvid dock som gjort det tidigare.

Angående damm så är det helt klart ett problem... Absolut bäst blir om man har tillgång till en riktig lackbox, har jag bestämt för mig.

Jo och jag har ju aldrig våtslipat en centimeter heller så tongue Tänkte jag skulle kanske börja med att plocka ner bakluckan och slipa ner den och sen lacka och se hur resultatet blir smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

252 Inlägg
31 juli 2011
#7
Har också en civic som ja så sent som igår lackade svart själv, har aldrig lackat själv o gjorde de i skitförhållanden. Man de blev helt klart dugligt! smile

Använde mig av biltemas 2 comp lack, kostar 209kr burken köpte 2 + en burk förtunning o de räckte gott o väl.

Då är man nere i en sån  summa så man kan göra fel o göra om.

Här finns mycket info
http://skogenracing.editboard.com/t6913 … hover-veta


Bild på hur min blev smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44300/44300-8ea8489ed4a7ce4b0cc9c3704ed274a3.jpg


484 Inlägg
31 juli 2011
#8
Prem. lagd.
Lycka till i fortsättningen!

Föddes till att älska Volvo.


Sök