3451
Sök

Dålig komp. Vad kan vara fel?

36 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Min bil går inte på tredje cylindern. Har kollat soppa trycket och det ser ok ut.
Har även kollat gnista och det är där.
Helt nya tändstift och kablar.
Men stiftet på cylinder tre ser helt oanvänt ut, ingen sot ingen soppa inget "spår" efter att den har gått på den cylindern alls.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara?

Mvh
Senast redigerat av Fjadern (26 augusti 2010)

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 juli 2010
#2
Fjadern skrev:
Hej.

Min bil går inte på tredje cylindern. Har kollat soppa trycket och det ser ok ut.
Har även kollat gnista och det är där.
Helt nya tändstift och kablar.
Men stiftet på cylinder tre ser helt oanvänt ut, ingen sot ingen soppa inget "spår" efter att den har gått på den cylindern alls.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara?

Mvh

Kolla om spridare på cylinder 3 fungerar ?
Kolla komp ?

Mvh


36 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#3
Equinox skrev:
Fjadern skrev:
Hej.

Min bil går inte på tredje cylindern. Har kollat soppa trycket och det ser ok ut.
Har även kollat gnista och det är där.
Helt nya tändstift och kablar.
Men stiftet på cylinder tre ser helt oanvänt ut, ingen sot ingen soppa inget "spår" efter att den har gått på den cylindern alls.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara?

Mvh

Kolla om spridare på cylinder 3 fungerar ?
Kolla komp ?

Mvh

Okej, tack för svaret.

Där kommer bensin ur spridaren.
Får kolla upp kompet imorgon.

354 Inlägg
19 juli 2010
#4
Fjadern skrev:
Equinox skrev:
Fjadern skrev:
Hej.

Min bil går inte på tredje cylindern. Har kollat soppa trycket och det ser ok ut.
Har även kollat gnista och det är där.
Helt nya tändstift och kablar.
Men stiftet på cylinder tre ser helt oanvänt ut, ingen sot ingen soppa inget "spår" efter att den har gått på den cylindern alls.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara?

Mvh

Kolla om spridare på cylinder 3 fungerar ?
Kolla komp ?

Mvh

Okej, tack för svaret.

Där kommer bensin ur spridaren.
Får kolla upp kompet imorgon.

Alltså du har endast kollat trycket elr du har haft riktigt "upp" spridare och kollat så den öppnar och sprutar bränsle som den ska. Tycker det låter exakt som bränslet skulle vara borta för dig på 3:an... Går ju också att pröva byta om, lägg 3:ans spridare på 1:an, dör 1:an då så då har du ju svaret...

Lycka till iaf! smile

MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

36 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#5
maattias skrev:
Alltså du har endast kollat trycket elr du har haft riktigt "upp" spridare och kollat så den öppnar och sprutar bränsle som den ska. Tycker det låter exakt som bränslet skulle vara borta för dig på 3:an... Går ju också att pröva byta om, lägg 3:ans spridare på 1:an, dör 1:an då så då har du ju svaret...

Lycka till iaf! smile

MVH.

Jag bara lyfte fuelrailen lite snabbt med spridarna på och kollade så att den spruta.
Ja det känns som om där inte kommer något bränsle alls på den cylindern.
Men testar att flytta den spridaren imon så får jag se om felet följer med.

Tack för hjälpen. smile

36 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#6
maattias skrev:
Alltså du har endast kollat trycket elr du har haft riktigt "upp" spridare och kollat så den öppnar och sprutar bränsle som den ska. Tycker det låter exakt som bränslet skulle vara borta för dig på 3:an... Går ju också att pröva byta om, lägg 3:ans spridare på 1:an, dör 1:an då så då har du ju svaret...

Lycka till iaf! smile

MVH.

Testade flytta spridaren idag, men det blev ingen skillnad.

Jag har bytt topp på bilen precis. Satt ihop allting och testade den gick sådär men vid högre belastning (full gas) så hugger han till som fan och baksmäller, i bland drog han skit bra i en halv sekund sen förlorar han kraft sen drar han bra, går ojämnt.
Testade justera soppa trycket och ändra tändningen men ingen skillnad.
Sen köpte jag då nya stift och kablar men nu är han sten död på trean. Testat byta tillbax men ingen skillnad.

Någon som har någon aning om var jag ska fortsätta?

Mvh

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
20 juli 2010
#7
Fjadern skrev:
maattias skrev:
Alltså du har endast kollat trycket elr du har haft riktigt "upp" spridare och kollat så den öppnar och sprutar bränsle som den ska. Tycker det låter exakt som bränslet skulle vara borta för dig på 3:an... Går ju också att pröva byta om, lägg 3:ans spridare på 1:an, dör 1:an då så då har du ju svaret...

Lycka till iaf! smile

MVH.

Testade flytta spridaren idag, men det blev ingen skillnad.

Jag har bytt topp på bilen precis. Satt ihop allting och testade den gick sådär men vid högre belastning (full gas) så hugger han till som fan och baksmäller, i bland drog han skit bra i en halv sekund sen förlorar han kraft sen drar han bra, går ojämnt.
Testade justera soppa trycket och ändra tändningen men ingen skillnad.
Sen köpte jag då nya stift och kablar men nu är han sten död på trean. Testat byta tillbax men ingen skillnad.

Någon som har någon aning om var jag ska fortsätta?

Mvh

Har du kollat om du har något komp på 3:an överhuvudtaget ?

Mvh
Senast redigerat av Equinox (20 juli 2010)


354 Inlägg
20 juli 2010
#8
Equinox skrev:
Fjadern skrev:
maattias skrev:
Alltså du har endast kollat trycket elr du har haft riktigt "upp" spridare och kollat så den öppnar och sprutar bränsle som den ska. Tycker det låter exakt som bränslet skulle vara borta för dig på 3:an... Går ju också att pröva byta om, lägg 3:ans spridare på 1:an, dör 1:an då så då har du ju svaret...

Lycka till iaf! smile

MVH.

Testade flytta spridaren idag, men det blev ingen skillnad.

Jag har bytt topp på bilen precis. Satt ihop allting och testade den gick sådär men vid högre belastning (full gas) så hugger han till som fan och baksmäller, i bland drog han skit bra i en halv sekund sen förlorar han kraft sen drar han bra, går ojämnt.
Testade justera soppa trycket och ändra tändningen men ingen skillnad.
Sen köpte jag då nya stift och kablar men nu är han sten död på trean. Testat byta tillbax men ingen skillnad.

Någon som har någon aning om var jag ska fortsätta?

Mvh

Har du kollat om du har något komp på 3:an överhuvudtaget ?

Mvh

ja sant, kolla upp det till att börja med... Utan det så går den ju bara inte, då får det skuffa in så mycket bränsle och tända hur mycket som hellst. smile Tror inte kolven tagit skada, då skulle nog stiftet vara oljig.. Men en ventil spruckit kanske?


MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

36 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#9
Hej igen.

Nu har jag komp testat bilen.

Resultatet blev så här.

Cyl  1:  7 kilo
       2:  6 kilo
       3:  7 kilo
       4:  8 kilo


Är det någon som vet vad som kan vara fel?
Sen trycker den ut massa olja från ventilkåps packningen, alltså det är nästan så att det sprutar ut därifrån.
Det kan inte vara så att det är ventiltätningarna som inte är täta eller är jag helt fel på det?

Tack för alla svar jag fått också.

Hoppas någon har något tips på detta också.

Mvh Jonas

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 augusti 2010
#10
Tycker det där var riktigt kasst komp rent generellt om man säger så. Skulle vara intressant att veta vad du har för bil och motor, men en normal bil har runt 13kg original? Om du nu inte kör turbo och laddar på ganska bra?

Annars så har du en mysko motor som ska gå på fotogen, den är helt slutkörd, eller så är kammen/arna kasst inställda så ventilerna står öppna hela tiden.


36 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#11
Bensinskallen skrev:
Tycker det där var riktigt kasst komp rent generellt om man säger så. Skulle vara intressant att veta vad du har för bil och motor, men en normal bil har runt 13kg original? Om du nu inte kör turbo och laddar på ganska bra?

Annars så har du en mysko motor som ska gå på fotogen, den är helt slutkörd, eller så är kammen/arna kasst inställda så ventilerna står öppna hela tiden.

Bilen är en Nissan Cherry Turbo från 85.
Sitter och kollar i haynes nu och där står kompression minimum 8.9 och maximum 10.9.
Men bilen har ju gått skit bra innan tills kammremsras, sen satte jag dit en ny topp som har legat rätt länge.
Tycker det borde ju va något med toppen, eller är det bara jag som sitter och har falska förhoppningar?

Mvh

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 augusti 2010
#12
Du körde alltså ras i toppen, och sedan dess har den gått dåligt?


36 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#13
Bensinskallen skrev:
Du körde alltså ras i toppen, och sedan dess har den gått dåligt?

Japp. Fick kamremsras på bilen.
Skaffade en beg topp som jag satte på och efter dess har jag inte fått den att gå som den ska.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 augusti 2010
#14
Fjadern skrev:
Bensinskallen skrev:
Du körde alltså ras i toppen, och sedan dess har den gått dåligt?

Japp. Fick kamremsras på bilen.
Skaffade en beg topp som jag satte på och efter dess har jag inte fått den att gå som den ska.

Sitter allt annat som det ska också? Nollat allting rätt när du montera remmen?

Annars är det nog så att det är taskiga ventiler / säten eller liknande i toppen. Topplockspackningen kanske läcker om toppen inte var rak eller ren när den monterades


36 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#15
Bensinskallen skrev:
Fjadern skrev:
Bensinskallen skrev:
Du körde alltså ras i toppen, och sedan dess har den gått dåligt?

Japp. Fick kamremsras på bilen.
Skaffade en beg topp som jag satte på och efter dess har jag inte fått den att gå som den ska.

Sitter allt annat som det ska också? Nollat allting rätt när du montera remmen?

Annars är det nog så att det är taskiga ventiler / säten eller liknande i toppen. Topplockspackningen kanske läcker om toppen inte var rak eller ren när den monterades

Jag va och hämtade en ny toppapackning idag.
Så jag ska riva allt igen och slipa in ventiler och byta tätningar så får jag se om det hjälper.

Tack för svaren.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 augusti 2010
#16
Fjadern skrev:
Bensinskallen skrev:
Fjadern skrev:

Japp. Fick kamremsras på bilen.
Skaffade en beg topp som jag satte på och efter dess har jag inte fått den att gå som den ska.

Sitter allt annat som det ska också? Nollat allting rätt när du montera remmen?

Annars är det nog så att det är taskiga ventiler / säten eller liknande i toppen. Topplockspackningen kanske läcker om toppen inte var rak eller ren när den monterades

Jag va och hämtade en ny toppapackning idag.
Så jag ska riva allt igen och slipa in ventiler och byta tätningar så får jag se om det hjälper.

Tack för svaren.

Mät och se så den är plan också, men gör du allt det här så borde det fungera. Kolla gärna ventilspel innan du plockar isär så det inte ligger på någonstans. Sen kan det vara bra att testa om ventilerna är täta om du tar av toppen innan du slipar om.


Osponsrad
1 631 Inlägg
1 augusti 2011
#17
hur gick det sen ???

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)


Sök