3446
Sök

Vad är er erfarenhet av "grisa pitt" / Skruvutdragare ??

Falgfixaren.se
647 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Tjenare!
Har en bult som gått av i insuget på min Volvo och tänkte kolla vad folk säger om
grisa pittarna. Jag har tyvärr mest hört dåligt om dom. Finns de något annat sätt
att få ut en bult på enkelt ?

Fick ett tips att borra ett hål så man kan slå in en torx i där, och sen värma runt godset
där bulten sitter..

Vad är bäst tror ni ?

http://forumbilder.se/thumbs/b5201143737PM38c8.jpg

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

612 Inlägg
3 augusti 2011
Ser ut som att den sticker upp någon millimeter över godset? I så fall kan värmning och några hammarslag få den att lossna så att man kan få ut den med tång eller efter att man kapat ett mejselspår i den. Annars ska torxtricket fungera rätt bra, men det ser ut som M6, så det finns inte mycket att borra i.

Grispitt avråder jag från, visst kan det fungera ibland men det är mer troligt att du blir sittande med en avbruten grispittsände i hålet - och den är minst lika hård som ett normalt borr, så då sitter man minst sagt i skiten.
Senast redigerat av G-sson (3 augusti 2011)

Falgfixaren.se
647 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Ser ut som att den sticker upp någon millimeter över godset? I så fall kan värmning och några hammarslag få den att lossna så att man kan få ut den med tång eller efter att man kapat ett mejselspår i den. Annars ska torxtricket fungera rätt bra, men det ser ut som M6, så det finns inte mycket att borra i.

Grispitt avråder jag från, visst kan det fungera ibland men det är mer troligt att du blir sittande med en avbruten grispittsände i hålet - och den är minst lika hård som ett normalt borr, så då sitter man minst sagt i skiten.

De har du rätt i, den sticker upp lite... Ska pröva o värma och slå lite på den..
Värsta som kan hända är att jag får byta insuget så de är egentligen ingen fara
om man misslyckas, bara mer jobb smile

Tack för tipset smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

1 653 Inlägg
3 augusti 2011
Grispitt funkar om bulten gått av pga sträckning, tex en grenrörsbult som gått av pga värmeutveckling.
Då sitter gängorna rätt löst så du behöver inte använta kraft för att skruva ur den.

Men om du dragit av bulten när du försökt att lossa den så funkar inte grispitt för då kommer du dra av grispitten.

Sitter gängorna löst är det enklast med svinpitt. Sitter de hårt så slår du i en torx istället, och den får du aldrig loss sen så det bitset är förbrukat iom det, därför provar jag alltid med svinpitten först för å se om bulten sitter löst, så slipper jag offra ett bits i onödan typ.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Team RmR
393 Inlägg
4 augusti 2011
har du tillgång till svets ?
isåfall känns det la lättare att svetsa på en nyckel eller något i samma form och bara lossa den ? tongue

Team RmR
393 Inlägg
4 augusti 2011
har du tillgång till svets ?
isåfall känns det la lättare att svetsa på en nyckel eller något i samma form och bara lossa den ? tongue

12 086 Inlägg
4 augusti 2011
Till en sådan liten skruv är de skit.

Man måste upp på M12 för att de ska fungera tycker jag.

Jag hade gjort som Thullen med en torx, alt avsett specielverktyg.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 augusti 2011
Det finns många fina specialverktyg på biltema t.e.x Torxen kan jag också rekomendera men jag håller inte med JapMax om svetsen, jag brukar ta ur sönderdragna bromsluftningsnipplar med svets, M8 mutter på m6 bult & svets funkar skitbra om man är lite halvsäker.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök