Evildan skrev:
Transam1973 skrev:
Evildan skrev:
När den snubben eller någon annan kört en bit med sin obesiktigade trafikfarliga bil kanske det pga bromsbrist eller andra brister i fordonet sker en olycka och då behövs eventuellt skattepengarna till sjukvård och sjukpenning.
De pengarna är nog ändå betalda med goda marginaler på mina övrigt betalda betalskatter som på bara nämnda bilar är motsvarande 11709 per år utöver mina andra bilar
Sedan är det bara till/från besiktning,sedan hjälper det knappast trafiksäkerheten med påställning i de fallen eftersom bilen inte blir säkrare till/från bilprovningen pga att kapitaliststaten får in några hundra extra i skatt för påställningsavgift/en månads skatt för att köra till/från besiktningen väl?
Det är bara några extra hundra kr från en person, problemet med det tänkandet enligt mig är
"det gör ju inget om bara jag gör så någon gång det påverkar väl inget vad lilla enskilda jag gör"
det är när många personer beter sig på det viset som det skapar problem då intäkter som kan gå till vettiga ting försvinner.
Med tanke på hur mycket du betalar i skatt var år borde du kanske tänka tvärt om:
Om alla som försöker smita undan betalar för sig så behöver inte vi andra arbetande, skattebetalande svenssons som betalar för oss vara med och dra lasset för dom som inte vill betala sig?
Givetvis är det bara några hundra per bil,fast säg exempelvis att detta är 8 ggr /år så blir detta 2000 för bara totalt 1.92 mil? Eftersom jag känner att i runda slängar betalar jag 15000 per år i bilskatter + hållningsavgifter så borde jag betalat de 1.92 med. Ja fast de intäkterna till vettiga ting är betalda av mig på många vis,exempel som i bilskatter där jag betalar 15000 själv medan ett medelhushåll betalar 2500 (en bil) eller 4000 om de äger 2,ofta en större familjebil,en mindre. Ja om alla som skiter i det hade betalat,men detta kommer inte att hända,dessvärre tror jag inte att staten minskat bilskatter osv ändå,vägunderhållet är under all kritik gentemot skatten man betalar väl,kommer alltid att finnas folk med skalbolag,arbetslösa,invandring,fallskärmsavtal dom inte borde få (politiker osv),det vore en dröm att de minskade diverse skatter,alla drog sitt strå till stacken men detta kommer inte att hända oavsett.Betalar jättegärna min del till sjukvården,barnomsorg,vägunderhåll,äldreomsorg osv osv,men ogärna höga löner till politiker,fallskärmsavtal m.m. Vilket mkt även går till. Ifall du lägger ihop vägskatten man betalar,hur stor %-andel tror du används till underhåll av vägen/hur stor del till annat ?
Senast redigerat av Transam1973 (5 augusti 2011)
Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)