2917
Sök

Problem med volvo 945- lamda etc

21 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare.
Har en Volvo 945 -92a som jag har lite problem med. Tomgången går lite som den vill från knappa 0-100 varv i minuten ibland 900-1000 varv i minuten när den borde ligga runt 850 som är det " normala". Har hänt 2 gånger att det smällt från luftmassemätaren när jag varvat upp den lite, alltså att luften skickas tillbaka genom LMM. Har då inte gasat me då, då detta inte är bra ;(. Lambdasondlampan började lysa, fick då felkoden om avgaserna. Hände också att vid körning på låga varv stannade den, motorn levde sitt eget liv, varvade mellan 1000-2000 varv utan att jag rörde gaspedalen. Tog ca 15 minuter innan jag kom iväg från platsen den stannat på.  Har nu nollställt systemet, och lambdan har inte börjat lysa än (bara lite ovanligt långa tider när den får spratt), men den får spratt fortfarande. När man kör hoppar den som om man tryckte upp å ner på kopplingen, samt att den inte svarar på gasen. Funderar på om det kan vara tätt i katten eller liknande? Han som ägde bilen innan gillade biltema, så sitter biltema oljefilter, tändkablar,luftfilter (Hoppas verkligen inte att det är biltema labdasond) ska kolla det. Någon som råkat ut för samma problem??

Tacksam för alla som vill hjälpa till med svar, de oseriösa kan kolla någon annan tråd.

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)

Performance meck
342 Inlägg
8 augusti 2010
#2
lmm är min första och enklast tanke

kolla även felkoder skiv gärna in dom här med.

Mvh viktor

21 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#3
Tack för svaret smile Jo har haft i en annan LMM och testat med, då det inte gjorde någon skillnad. Har ju nollställt systemet, så har inte felkoderna kvar, men det var med bränslet har jag fått fram nu iallafall. Snillet som ägde bilen innan hade slängt i e85 i tanken, för att det skulle göra skillnad på värdena på besiktiningen, vettefan om det fungerar men. så nollställde systemet när ja kört slut etanolen. Får ibland lambdalampan att lysa när bilen är nystartad, räcker då med att gasa så slocknar den. Men nått galet är det ju!
Senast redigerat av Volvo740pwr (8 augusti 2010)

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)

Performance meck
342 Inlägg
8 augusti 2010
#4
hadde ni samma slutnummer?
kan ju vara så enkelt att han haft i lite för mycket e85 så motorsystemet inte kunnat kompencera och då börjar ju lamda lampan o lysa och den går i *fel säkert* läge (link home) och då beter den sig lite konstigt

nu när du nämmner att den varvade så dant så testa o spruta startgas runt insuget förändras motorvarvet har du läcke i insugs pakningen och då går den illa och drar mycket soppa

Mvh viktor

21 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#5
Okej, jo det stämmer. Den gick in i felsäkra läget då den börja hoppa å studsa, då jag inte kom någon vart. Om det stämmer att den läcker i insugspackningen stämmer det väl med att tomgången är så hög ibland (??) men den är ju låg med, jättelåg under 100 varv/minuten. Ibland dör den ibland höjs tomgången. Har märkt att när jag precis startat köra (nånstanns på 2an 3an vid 1500-2000 varv/min) så hoppar den, svarar inte alls på gasen, kan ha plattan i botten utan reaktion. vad det nu kan bero på. Men ska testa med startgas

Tack för din hjälp smile
MVH Linus

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)

21 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#6
Hallo. Tänkte se om det fortfarande finns intresse för denna tråd smile  Tacksam för alla Svar som kan vara till hjälp! Känns som jag gått igenom hela bilen nu!

har nu konstaterat att den har obalans i tomgången vid nystarter. ungeför 70% av nystarterna så hackar den å obalanserad tomgång. Strävar mot att dö. Men efter 100-200 meter går den som ett skott! Så när den är varmkörd räcker det med 5-10 minuter att den står still, sen är det dacks att hacka fram 100- 200 meter igen.

Har nu jobbat en massa med felsökning etc. Felkoder!
Felkoderna är 1-1-3 och 2-3-2 har jag för mig. Felkodsschemat visade typ att det var fel blandning bensin, för tunn eller tjock i lamdans värde.

Det jag gått igenom och testat är
- Fördelarlock. Gått igenom och rengjort.
- Testat alla spridarna
- Tändstiften kollade. De hade en brun-röd färg. Nästan som rost. I alla fall nyrenoverade nu smile
- Kollat luftfilter etc.
- Bensinpumpen. Dock så pumpar den nästan varje gång man vrider på tändningen. Typ som den läcker mellan. Utan att starta bilen, bara vrida på och av tändningen. Tycker den borde ladda upp tryck efter ett vrid.
- Vacuumslangar.
- Lamdasonden. Kollat kablar och att den inte är sotad, etc.
- Tändkablar
- Tändmodul
- kamremmen
- Motortempraturgivaren
- Startgas vid insuget
och massvis med mera saker. Ska också testa byta till en annan bränslebox, den vid passagerarens fötter.


Tacksam för alla Svar och Tips!
MVH Linus

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)

22 Inlägg
4 augusti 2011
#7
samma symtom ja hade på min o ja kolla allt!! men fick plocka av insuget o då va de ett russin till packning, bytte o bilen går kanon nu big_smile


21 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#8
ja, ibland är det knepigt. Min avgasupphängning lyckades lossa ur sina fästen, det var lite felmonterat av förra ägaren, så katten skakade sönder. lagom 1 vecka innan besiktning så det var bara att byta smile Det visade sig då att lamdasonden var skarvad längre upp. Så vi bytta hela paketet och sedan dess har den gått kanonbra! den har blivit bra mycket piggare också smile

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)


Sök