4253
Sök

V70 2.5T -98 går ryckigt vid full gas

3 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Tjena!
V70:n har börjat strula och går väldigt ryckigt vid full gas. Vore toppen ifall någon av er kan komma med lite tips för själv har jag rätt dålig koll. Använd helst inga svåra ord! smile

Felet är tydligast mellan 2000-3000 varv, det känns som att motorn tappar kraft och istället bara rycker sig fram. Ryckningarna är oftast väldigt snabba och känns mest som vibrationer. Efter 3000 varv känns allt som vanligt.

Problemet uppstår inte förrän motorn är varmkörd. Rycker jag ut kabeln till antingen magnetventil eller luftmassemätare uppstår inte felet, men motorn får förstås mycket sämre kraft. Betyder det att problemet inte är relaterat till tändsystemet utan har med luftflödet att göra?

Själv misstänker jag att lambdasonden måste ha tagit stryk på nåt vis när jag tvättade ur motorn för några dagar sedan. Låter det som en rimlig förklaring? Vad kan jag göra för att testa ifall lambdasonden fungerar som den ska? Den är ju inte särskilt billig så det känns inte som någon bra idé att börja byta delar på måfå...

1 313 Inlägg
13 augusti 2011
Kolla om några felkoder är lagrade är ju en stor hjälp iaf...men felkoder på Lmm och magnetventil kommer du ju att få i och med att du tagit av kablarna.

Så nolla koderna, kör ett tag sedan kolla felkoderna igen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

3 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Inga felkoder har dykt upp, utom när jag ryckte ur LMM. Betyder det att lambdasonden bör funka bra? Jag är lite osäker på vad som syns via OBD eftersom detta är min första bil som är nyare än 1990! smile

1 313 Inlägg
14 augusti 2011
mmm skrev:
Inga felkoder har dykt upp, utom när jag ryckte ur LMM. Betyder det att lambdasonden bör funka bra? Jag är lite osäker på vad som syns via OBD eftersom detta är min första bil som är nyare än 1990! smile

Var menar du med tvätta UR motorn? invändig motorvätt? eller har du tvättat motorn? tvätta du motorn med högtryckstvätt så är risken stor att vatten etc har gått in i kontakterna, prova blås ren alla kontakter du kan hitta (billigt om det är felet)

Misständer motorn och har sig? motar den när du varvar upp till 3000 rpm för att sen gå "rent"?

Luktar det typ knallpulver av avgaserna?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

3 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Efter några dagar verkar problemet ha försvunnit utan att jag har gjort något speciellt. Gissningsvis hade fukt smugit sig in någonstans och nu försvunnit, men jag vet inte vilken kontakt det i så fall var som strulade.
Tack ändå för tips, Volvofarfar!

341 Inlägg
16 augusti 2011
antingen hade det runnit ner vid tändkablarna eller i fördelningslocket

73 Inlägg
16 augusti 2011
Tvättar man motorn så är det väldigt vanligt att vattnet samlas i tändstiftshålen

Sök