2821
Sök

Köpråd: Saab 9-3 aero 22000 mil!

73 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#21
Andromeda skrev:
HenR4kssoN skrev:
Andromeda skrev:

Frågan är hur problemet är åtgärdat? Det enda som verkligen hjälper på lång sikt, som du ser om du läser min första länk, är att byta kolvringar. Byter man bara kamkedja eller vad det nu är som tagit skada finns problemet kvar och motorn fortsätter att ta stryk.

Kan du åka utan fungerande AC måste du åtminstone se till att remmen är bytt mot en kortare variant så att AC-kompressorn kopplas förbi, annars kan den rasa hela remdrivningen med skador på bland annat styrservo och annat som remmen träffar när den far runt onkontrollerat i motorrummet.

Att toppen går sönder på dessa är mycket ovanligt, då de har stålpackning till topplocket. Vanligare är att ventilkåpspackningen läcker.

Får du inte ett rejält bra pris på bilen tycker jag du ska leta vidare. Det finns mängder till salu, till bra priser. 40k så får du en som funkar klockrent med färre mil. Den här, utan AC som funkar och oljeläckage ska inte kosta mer än 25k med de milen.
Ja funderar på att lägga lite mer kanske på en annan.. Men ja kan nog få den här för under 20k !  så här stog det Ombyggd vevhusventilation för att förhindra problem med "oil sludge" ..
Jaha, det var en annan femma. Den ombyggda vhv tar bort risken för oilsludge, men hjälper inte på en bil som redan drabbats. Så du bör ta reda på om den reparerats för oilsludge, alltså typ bytt kamkedja, turbo eller andra motordelar pga oilsludge. Har den det måste du ta reda på om kolvringarna är bytta. Är de inte bytta kommer bilen att fortsätta att dra olja.

Oilsludge är alltså minst två problem i ett:

1. Oljan degraderas snabbt av att vhv inte för bort kondensvatten, bränslerester och vevhusgaser ur motorn, och oljan smörjer då sämre och sämre. Byggs bort med nya vhv-varianten.

2. Kolvringarna koksar fast av oljan när den degraderats och bilen börjar dra en massa olja. Kan endast fixas med nya kolvringar om det ska bli bra.
Jaha är det så det ligger till får ringa och höra med dom imorn om massa saker Tack för svaret !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
#22
Brukar inte särskilt tvådörrars 900/9-3 rosta rejält i bakskärmarna dessutom?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 augusti 2011
#23
ChrilleBille skrev:
Sen ska man väl inte glömma nämna saker som tändkassett, vevaxelgivare och bränslepump.. Även om de känns som att 9-3orna på nått vis inte har lika stora problem med dessa som 9-5 men endå
Bra punkter! smile

Tändkassett bör man ha i bakluckan tillsammans med en torxsats. Glöm inte att vända den rätt en halvtimme innan byte bara!

Bränslepump bör man byta i förebyggande syfte om bilen har gått 22k mil. Blir jobbigt om den går sönder långt hemifrån.

Vevaxelgivare kan man också byta i förebyggande syfte vid de milen.

Alla tre orsakar stillestånd i värsta fall, och kan inträffa när som helst.


Rumpmas
3 860 Inlägg
14 augusti 2011
#24
Rquired skrev:
Brukar inte särskilt tvådörrars 900/9-3 rosta rejält i bakskärmarna dessutom?
Nä, fyrdörrars. Också en bra punkt. Har det gått för långt är det dessutom svårt att komma åt eftersom det inte bara är att byta skärmkant, man måste skära, svetsa och jävlas då det är flera delar i karossen och en jäkla "dubbelkant" mellan bakskärmen och C-stolpen som drabbas.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2011
#25
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Brukar inte särskilt tvådörrars 900/9-3 rosta rejält i bakskärmarna dessutom?
Nä, fyrdörrars. Också en bra punkt. Har det gått för långt är det dessutom svårt att komma åt eftersom det inte bara är att byta skärmkant, man måste skära, svetsa och jävlas då det är flera delar i karossen och en jäkla "dubbelkant" mellan bakskärmen och C-stolpen som drabbas.
Ok! En bekants föräldrar kör nämligen en 2001 coupé med rejält rostiga bakskärmar så därför trodde jag det var den som var drabbad. Men då har nog deras råkat ut för något annat i sitt liv istället. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

73 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#26
Den är rostig på bakskärmarna.. Men känner några som jobbar med detdär så ska inte va större problem smile

73 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#27
Andromeda skrev:
HenR4kssoN skrev:
Andromeda skrev:
Det vanliga, se upp så att den inte har oilsludge:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Andra vanligare problem:

* Fjäderbenen fram kan rosta rakt av, faktiskt rätt vanligt. Ett nytt kostar skjortan (~4k styck).
* AC-kompressorn håller inte särskilt bra kvalité. Min var helt skuren efter 12k mil. De är av en annan variant än på övriga Saabar, och mycket känsliga om det försvinner lite kylmedel. Gå inte på att AC behöver fyllas om du ser det i någon annons, kompressorn behöver säkerligen bytas.

* Länkarmar fram är känsliga, verkar vara värre om bilen är sänkt. Kostar 1300 på Speedparts. Spindelleden är integrerad i dessa.

* Att de far runt som en kåt snok vid fullgas på dålig väg redan med originaleffekt känner du till? Ett fast grepp i ratten rekommenderas. Chassit tillverkades ursprungligen till en Ascona med 115 hk och funkar inte så bra till 205 hk.

* Se upp för bagageluckor som tar in vatten. Ett knep är att kolla om verktygen bak vid reservhjulet är rostiga.

* Om displayerna till färddator och klima behöver bytas ser du ju direkt.

* Backen får absolut inte vara svår att få i eller ur! Det beror sällan på någon lätt justering, utan brukar sluta i byte eller renovering av växellådan.

* Handbromsen är en konstruktion från helvetet, och brukar ta dåligt. Man spänner den inför besiktning typ, och sedan håller den ett par veckor. Resten av året tänker man sig för hur man parkerar smile

Annars är det väl bara att kolla sånt man alltid kollar på bilar.
Rätt bra, bekväma och snåla bilar, man sitter mycket bra i Viggen-stolarna och snygga är de ju. Jag tyckte bilens fördelar uppvägde nackdelarna med råge. Jag saknar min gamla sad
Felen på bilen dom skrev va att ac inte funkade är nog som du säger kompressorn som är slut, Sen läckte den lite olja troligtvis från toppen...


Oilsludge problem var åtgärdat skrevs det ! Annars verkar den va en trevlig bil inte ungdomskörd av dom som har den nu iallafall...
Frågan är hur problemet är åtgärdat? Det enda som verkligen hjälper på lång sikt, som du ser om du läser min första länk, är att byta kolvringar. Byter man bara kamkedja eller vad det nu är som tagit skada finns problemet kvar och motorn fortsätter att ta stryk.

Kan du åka utan fungerande AC måste du åtminstone se till att remmen är bytt mot en kortare variant så att AC-kompressorn kopplas förbi, annars kan den rasa hela remdrivningen med skador på bland annat styrservo och annat som remmen träffar när den far runt onkontrollerat i motorrummet.

Att toppen går sönder på dessa är mycket ovanligt, då de har stålpackning till topplocket. Vanligare är att ventilkåpspackningen läcker.

Får du inte ett rejält bra pris på bilen tycker jag du ska leta vidare. Det finns mängder till salu, till bra priser. 40k så får du en som funkar klockrent med färre mil. Den här, utan AC som funkar och oljeläckage ska inte kosta mer än 25k med de milen.
Det är alltså fel på alla 93or med oilsludge ? Så nåt måste vara bytt på den som tog stryk av problemet eller ?

((Det sitter någon typ av koppling i remskivan som havererat, tror jag))  Detta skriver han om AC  problemet.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 augusti 2011
#28
HenR4kssoN skrev:
Andromeda skrev:
HenR4kssoN skrev:

Felen på bilen dom skrev va att ac inte funkade är nog som du säger kompressorn som är slut, Sen läckte den lite olja troligtvis från toppen...


Oilsludge problem var åtgärdat skrevs det ! Annars verkar den va en trevlig bil inte ungdomskörd av dom som har den nu iallafall...
Frågan är hur problemet är åtgärdat? Det enda som verkligen hjälper på lång sikt, som du ser om du läser min första länk, är att byta kolvringar. Byter man bara kamkedja eller vad det nu är som tagit skada finns problemet kvar och motorn fortsätter att ta stryk.

Kan du åka utan fungerande AC måste du åtminstone se till att remmen är bytt mot en kortare variant så att AC-kompressorn kopplas förbi, annars kan den rasa hela remdrivningen med skador på bland annat styrservo och annat som remmen träffar när den far runt onkontrollerat i motorrummet.

Att toppen går sönder på dessa är mycket ovanligt, då de har stålpackning till topplocket. Vanligare är att ventilkåpspackningen läcker.

Får du inte ett rejält bra pris på bilen tycker jag du ska leta vidare. Det finns mängder till salu, till bra priser. 40k så får du en som funkar klockrent med färre mil. Den här, utan AC som funkar och oljeläckage ska inte kosta mer än 25k med de milen.
Det är alltså fel på alla 93or med oilsludge ? Så nåt måste vara bytt på den som tog stryk av problemet eller ?

((Det sitter någon typ av koppling i remskivan som havererat, tror jag))  Detta skriver han om AC  problemet.
Ja, har bilen fått domen oilsludge av en verkstad lär det ju också åtgärdas, eller hur? En bil får inte diagnosen oilsludge utan att något har "tagit stryk". Han pratar om magnetkopplingen på Ac'n.


73 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#29
Andromeda skrev:
HenR4kssoN skrev:
Andromeda skrev:

Frågan är hur problemet är åtgärdat? Det enda som verkligen hjälper på lång sikt, som du ser om du läser min första länk, är att byta kolvringar. Byter man bara kamkedja eller vad det nu är som tagit skada finns problemet kvar och motorn fortsätter att ta stryk.

Kan du åka utan fungerande AC måste du åtminstone se till att remmen är bytt mot en kortare variant så att AC-kompressorn kopplas förbi, annars kan den rasa hela remdrivningen med skador på bland annat styrservo och annat som remmen träffar när den far runt onkontrollerat i motorrummet.

Att toppen går sönder på dessa är mycket ovanligt, då de har stålpackning till topplocket. Vanligare är att ventilkåpspackningen läcker.

Får du inte ett rejält bra pris på bilen tycker jag du ska leta vidare. Det finns mängder till salu, till bra priser. 40k så får du en som funkar klockrent med färre mil. Den här, utan AC som funkar och oljeläckage ska inte kosta mer än 25k med de milen.
Det är alltså fel på alla 93or med oilsludge ? Så nåt måste vara bytt på den som tog stryk av problemet eller ?

((Det sitter någon typ av koppling i remskivan som havererat, tror jag))  Detta skriver han om AC  problemet.
Ja, har bilen fått domen oilsludge av en verkstad lär det ju också åtgärdas, eller hur? En bil får inte diagnosen oilsludge utan att något har "tagit stryk". Han pratar om magnetkopplingen på Ac'n.
Okejokej va äre ofta som tar stryk då ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 augusti 2011
#30
HenR4kssoN skrev:
Andromeda skrev:
HenR4kssoN skrev:

Det är alltså fel på alla 93or med oilsludge ? Så nåt måste vara bytt på den som tog stryk av problemet eller ?

((Det sitter någon typ av koppling i remskivan som havererat, tror jag))  Detta skriver han om AC  problemet.
Ja, har bilen fått domen oilsludge av en verkstad lär det ju också åtgärdas, eller hur? En bil får inte diagnosen oilsludge utan att något har "tagit stryk". Han pratar om magnetkopplingen på Ac'n.
Okejokej va äre ofta som tar stryk då ?
Det som brukar kunna ta stryk är kamkedja, turbo, ramlager osv. Har t ex kamkedjan bytts utan att kolvringarna bytts har man bara åtgärdat symptomen, inte problemet. I många fall bytte man hela motorn, och då kan man säga att problemet åtgärdats om man samtidigt bytte till nya vhv.



Sök