3140
Sök

Köpråd Pendelbil

236 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjenare nu startar jag en ny tråd om pendelbils köpråd,

Jag kör 15 mil om dagen till och från jobbet. E22 110 väg

min bensin förbrukning ser ut såhär.
 
STATISTIK:  HITTILLS I ÅR             Brutto
   BENSIN        1529,25 LITER          21159,19SEK

räknat från 11-03-01 till 11-07-18   

Alltså så lägger jag ungefär 4231SEk på bensin i månaden. och då tankar jag inte till 100% på mitt tankkort hmm

Som ni förstår så vill jag sänka den här kostnaden...

Det är nog dax för diesel eller vad tror ni? kommer jag att spara pengar på det?

Jag har en budget runt 100000kr+ att lägga på en bil.

Bilen jag ska köpa ska helst ha 150hk+ den ska vara drift säker i alla väder och se bra ut.

Så vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!big_smile

Mvh /Carl


236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#2
Någon som har några tips?


1 587 Inlägg
16 augusti 2011
#3
när du kör så mkt så kanske du ska ha en diesel ? Nån 120d eller 320d eller audi a3 diesel :p ja vet inte.. De e vad ja tänkte på i första taget smile


1 171 Inlägg
16 augusti 2011
#4
Vad drar den? Borde inte dra mer än 0,7l/mil. Svårt att spara pengar genom att byta bil, generellt. Ska man ha något bättre så kommer det ändå kosta i form av värdeminskningen även om man kanske tjänar någon 500-ing i bensin i månaden. Lägg till att den kanske ska servas på verkstad. Helförsäkring osv så blir det ändå dyrare.
Senast redigerat av zoopåse (16 augusti 2011)


10 Inlägg
16 augusti 2011
#5
Jag hade kollat på en A3! säkra och går bra. Och sportsback(en) ser jävligt bra ut den mé! wink

236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#6
zoopåse skrev:
Vad drar den? Borde inte dra mer än 0,7l/mil. Svårt att spara pengar genom att byta bil, generellt. Ska man ha något bättre så kommer det ändå kosta i form av värdeminskningen även om man kanske tjänar någon 500-ing i bensin i månaden. Lägg till att den kanske ska servas på verkstad. Helförsäkring osv så blir det ändå dyrare.

Det drar som du sa runt 07-08 L/mil.
Jag funderar mer på diesel inte bensin. Jag måste tilllägga att jag inte kör med bmw´n på vintern. då köper jag en sunkig saab eller volvo runt 10,000 och kör med dem brukar dricka runt 1 L/mil,

saken är den också att jag vill ha en driftsäker och säker bil. som jag inte måste fixa allt med själv.

värdeminskning kommer ju att ske men det känns mer värt att lägga pengarna på en bil än att ge dem till bensin bolagen smile med tanke på värdeminskningen så bör jag väl välja en bil som är av ett märke som står sig längre?

Tack för svaret!


236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#7
Severin skrev:
när du kör så mkt så kanske du ska ha en diesel ? Nån 120d eller 320d eller audi a3 diesel :p ja vet inte.. De e vad ja tänkte på i första taget smile

Tack för förslagen! vilka omkostnader har en bmw eller audi? det jag vet med bmw diesel är att man måste byta partikelfilter runt 15´000mil  och det ska kosta skjortan har jag hört. annars hur mycket kostar service och vad är det för service intervaller på bmw audia skoda och volvo? någon som vet?

tack för svaret

mvh /Carl


236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#8
Tibbias skrev:
Jag hade kollat på en A3! säkra och går bra. Och sportsback(en) ser jävligt bra ut den mé! wink

Hur mycket drar dem? omkostnader? miltal som är intressant?


tack för svaret

mvh Carl


236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#9
hur mycket bör en diesel ha rullat för minimal värdeminskning och driftsäkerhet?

Mvh /carl


10 Inlägg
16 augusti 2011
#10
Carl_bmw316 skrev:
Tibbias skrev:
Jag hade kollat på en A3! säkra och går bra. Och sportsback(en) ser jävligt bra ut den mé! wink

Hur mycket drar dem? omkostnader? miltal som är intressant?


tack för svaret

mvh Carl

Vi har en 09- Tdi sportsback ibisvit, Gjort lite över 8000 mil nu. Men de kostar fortfarande över 100K Vid 8000 mil. Har aldrig haft större problem med audi så inga farliga pengar. blandad körning är väll runt 0,6 tror jag smile

236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#11
Tibbias skrev:
Carl_bmw316 skrev:
Tibbias skrev:
Jag hade kollat på en A3! säkra och går bra. Och sportsback(en) ser jävligt bra ut den mé! wink

Hur mycket drar dem? omkostnader? miltal som är intressant?


tack för svaret

mvh Carl

Vi har en 09- Tdi sportsback ibisvit, Gjort lite över 8000 mil nu. Men de kostar fortfarande över 100K Vid 8000 mil. Har aldrig haft större problem med audi så inga farliga pengar. blandad körning är väll runt 0,6 tror jag smile

Jag kommer endast att köra motorväg. hur mycket drar den i 110 ? okey kul att höra! audi känns som ett bra alternativ? service intervall?


215 Inlägg
16 augusti 2011
#12
Carl_bmw316 skrev:
Tibbias skrev:
Jag hade kollat på en A3! säkra och går bra. Och sportsback(en) ser jävligt bra ut den mé! wink

Hur mycket drar dem? omkostnader? miltal som är intressant?

Precis, glöm inte att räkna med omkostnader och försäkring.

Säg att du köper bensin för 50000kr/år och sedan kanske du får en värdeminskning på te.x 15000kr/år.

Nyare bil = Större värdeminskning (generellt)
Senast redigerat av damn_fast (16 augusti 2011)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#13
nej exakt. jag skulle vilja ha lite tydliga kalkyler hur jag ska planera köpet tongue

idag ser det typ ut såhär= 4231SEk /bensin månad - försäkring månad 450kr årskatt 1400 service: 1200 var annan/tredje månad. sen kostar jag väl i snitt på bilen 2000 i månaden på fix. även så köper jag en vinterbil som jag ofta gör en super förlust på tongue


tack för svaret!


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
16 augusti 2011
#14
mitt tips är att köppa en mb 250d då har du en bil där du sliper en Större värdeminskning
och att dom är veldigt på litliga bilar... men men det är vad jag tycker.
men skal det vara en nyare bil så är audi den jag skulle välja

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2011
#15
Carl_bmw316 skrev:
Severin skrev:
när du kör så mkt så kanske du ska ha en diesel ? Nån 120d eller 320d eller audi a3 diesel :p ja vet inte.. De e vad ja tänkte på i första taget smile

Tack för förslagen! vilka omkostnader har en bmw eller audi? det jag vet med bmw diesel är att man måste byta partikelfilter runt 15´000mil  och det ska kosta skjortan har jag hört. annars hur mycket kostar service och vad är det för service intervaller på bmw audia skoda och volvo? någon som vet?

tack för svaret

mvh /Carl

Ett partikelfilter kostar 10.000:- hos BMW och bytes vid behov och inte ett speciellt miltal, detta sker vanligtvis över 20.000mil men kan förstås behöva bytas tidigare; Det beror som allt på körstil.
Glöm sedan inte att alla verkstäder är fria att sätta sina egna pris, vill någon ta 17.000:- för bytet får de göra så men då får man göra lite priskoll innan. Det gäller förstås vid köp av allt, från diskmaskin till bilservice!

Detta skall du väga mot att dels många andra bilar (Inklusive många VAG) har kamrem som kostar lika mycket att byta och partikelfilter som kostar lika mycket att byta, och alltså bör bli dubbelt så dyra över 20.000mil som en BMW diesel. Så jag tror inte du behöver vara orolig för att BMWn blir dyrare än något alternativ i drift.

BMW vill dock ha service efter behov, brukar kunna bli med 2-3000mils intervall om du kör långt och långt med det är rekommenderat att serva tidigare: Ingen bil mår bra av så långa intervaller. Audi/Vag kör longlife-intervaller på 3000mil på många modeller som ett exempel, och en hel del Audi-ägare har haft problem med sina motorer av den anledningen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

236 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#16
Rquired skrev:
Carl_bmw316 skrev:
Severin skrev:
när du kör så mkt så kanske du ska ha en diesel ? Nån 120d eller 320d eller audi a3 diesel :p ja vet inte.. De e vad ja tänkte på i första taget smile

Tack för förslagen! vilka omkostnader har en bmw eller audi? det jag vet med bmw diesel är att man måste byta partikelfilter runt 15´000mil  och det ska kosta skjortan har jag hört. annars hur mycket kostar service och vad är det för service intervaller på bmw audia skoda och volvo? någon som vet?

tack för svaret

mvh /Carl

Ett partikelfilter kostar 10.000:- hos BMW och bytes vid behov och inte ett speciellt miltal, detta sker vanligtvis över 20.000mil men kan förstås behöva bytas tidigare; Det beror som allt på körstil.
Glöm sedan inte att alla verkstäder är fria att sätta sina egna pris, vill någon ta 17.000:- för bytet får de göra så men då får man göra lite priskoll innan. Det gäller förstås vid köp av allt, från diskmaskin till bilservice!

Detta skall du väga mot att dels många andra bilar (Inklusive många VAG) har kamrem som kostar lika mycket att byta och partikelfilter som kostar lika mycket att byta, och alltså bör bli dubbelt så dyra över 20.000mil som en BMW diesel. Så jag tror inte du behöver vara orolig för att BMWn blir dyrare än något alternativ i drift.

BMW vill dock ha service efter behov, brukar kunna bli med 2-3000mils intervall om du kör långt och långt med det är rekommenderat att serva tidigare: Ingen bil mår bra av så långa intervaller. Audi/Vag kör longlife-intervaller på 3000mil på många modeller som ett exempel, och en hel del Audi-ägare har haft problem med sina motorer av den anledningen.

haha Rquired du övertygar mig alltid vid att hålla kvar vid det blå vita märket tongue
skulle någon kunna göra en kalkyl som har en bmw diesel? smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2011
#17
Carl_bmw316 skrev:
Rquired skrev:
Carl_bmw316 skrev:

Tack för förslagen! vilka omkostnader har en bmw eller audi? det jag vet med bmw diesel är att man måste byta partikelfilter runt 15´000mil  och det ska kosta skjortan har jag hört. annars hur mycket kostar service och vad är det för service intervaller på bmw audia skoda och volvo? någon som vet?

tack för svaret

mvh /Carl

Ett partikelfilter kostar 10.000:- hos BMW och bytes vid behov och inte ett speciellt miltal, detta sker vanligtvis över 20.000mil men kan förstås behöva bytas tidigare; Det beror som allt på körstil.
Glöm sedan inte att alla verkstäder är fria att sätta sina egna pris, vill någon ta 17.000:- för bytet får de göra så men då får man göra lite priskoll innan. Det gäller förstås vid köp av allt, från diskmaskin till bilservice!

Detta skall du väga mot att dels många andra bilar (Inklusive många VAG) har kamrem som kostar lika mycket att byta och partikelfilter som kostar lika mycket att byta, och alltså bör bli dubbelt så dyra över 20.000mil som en BMW diesel. Så jag tror inte du behöver vara orolig för att BMWn blir dyrare än något alternativ i drift.

BMW vill dock ha service efter behov, brukar kunna bli med 2-3000mils intervall om du kör långt och långt med det är rekommenderat att serva tidigare: Ingen bil mår bra av så långa intervaller. Audi/Vag kör longlife-intervaller på 3000mil på många modeller som ett exempel, och en hel del Audi-ägare har haft problem med sina motorer av den anledningen.

haha Rquired du övertygar mig alltid vid att hålla kvar vid det blå vita märket tongue
skulle någon kunna göra en kalkyl som har en bmw diesel? smile

Kalkyl gör du nog enklast själv i och med att andra har svårt att få fram exakta priser för vad det kostar dig. Men kolla prisuppgift på ditt försäkringsbolags hemsida, skatt på https://www21.vv.se/fordonsfraga/, förbrukning på Autopower´s modellguide och i övrigt är motorerna gemensamma mellan karosserna så du kan räkna med ungefär samma servicekostnad på t.ex en 120d som på en 320d.

Vill du ha koll på hur pass de olika modellerna lever upp till BMW´s förbrukningsiffor även med annan däckbestyckning etc. finns det många trådar om ämnet förbrukning på AP; Men oftast håller dem sig på eller strax över angiven förbrukning om det inte sitter någon värre däckbestyckning på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök