Finns flera olika metoder. Dom 2 jag tycker är lättast tänker a då nämna
Om dekalen sitter på plåten:
Använd varmluftspistol och värm en bit itaget av dekalen. Börja dra loss den från ett hörn. Dra SAKTA bort den annars kan dekalen spricka och då får du börja om på nytt. värm lite till om det behövs.
Tänk på att dekalen är varm bara.
OBS! TÄNK ÄVEN PÅ att inte värma för länge på ett och samma ställe och använd inte för hög värme för säkerhets skull. Annars kan plåten få lackskador eller så kan plåten böjas. Är man bara försiktig och tänker sig för så går det bra. Har gjort detta många gånger och aldrig misslyckats
Om dekalen sitter på rutan:
Antingen gör du som jag beskrev här ovan. Var även försiktig här med att inte värma för länge och inte för hög värme. Värm inte om rutan är för kall. Då kan rutan spricka eller så kan lamineringen i rutan smälta. Låt därför bilen gärna stå i t.ex garage nån timma eller i solen. Känn gärna på rutan innan du börjar värma. Dra även här sakta och värm lite till om det behövs.
Annars testar du på det jag tycker är lättast och bäst på rutor!
Det är att använda sig av ett rakblad och eventuellt något medel. T.ex diskmedel, fönsterputs eller lösningsmedel.
TÄNK BARA PÅ att vinkla rakbladet rätt så går det bra. Och skär inte i dekalen om du skulle få för dig det. Då får du lätt repor i rutan
Lycka till om du inte redan fått bort den