Jag har haft en E39 540 i ett halvår nu. Vad gäller bränsleförbrukningen så går den att köra snålt om man anstränger sig. Jag har 4km till jobbet, och i vintras så drog den 1.25l/mil trots bara kortkörning och bara kallstarter. Helt okej tycker jag.
Nu i sommar har den dragit lite mer, runt 1.4l/mil, men det beror på att det är roligare att trampa gå gasen när det är asfalt framme. På landsväg, om man håller hastighetsgränserna, så drar den lätt under 0.9l/mil. Anstränger jag mig så går det att pressa ännu mer.
Det är inte världens snabbaste bil, men det är himla skönt vrid i motorn både i stan och vid omkörningar på landsvägen.
Jag letade länge innan jag hittade min, det verkar mest finnas sönderkörda vrak där ute. Se upp för såna som har tonade bakljus och ägs av 22-åringar. Jag tror att jag kollade på 5-6 st förra sommaren, och alla var i toppskick enligt ägarna. När man väl åkt 25mil för att kolla, så var det alltid helt slutkörda skrotbilar, oavsett pris.
Dom fina säljs inte verkar det som, dom är alldeles för bra för det. Har man fått tag på en fin 540 behåller man den nog.
Finns en massa typfel på dom, kolla Autopower. Det finns en begagnatguide där. En del fel är enkla, medan andra kan ruinera dig, som t.ex. kamkedjestyrningen.