3401
Sök

850 t5! Vevlager halva som blivit ut och fast bankad i vevstaken! Tänkte byta utan att ta ur motorn.

7 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 850 t5 som vevlagret har rasat på! Ena halvan har slitits ut och blivit fast bankad över hela vevstaken, den har alltså "flytit" ut och troligtvis brändt fast sig. Så får inte bort den och skulle behöva ha lite hjälp hur man skulle kunna få bort den? Motorn sitter även kvar i bilen!

1 938 Inlägg
17 augusti 2011
#2
Enklast är väl att byta motor, antar att din vevaxel ser ut som kriget?

7 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#3
men har lagt ner tid att byta lyftare för trodde de va felet, så har ingen lust med det! ne den är väldigt fin faktist!

1 938 Inlägg
17 augusti 2011
#4
Oki, du bytte lyftare för du trodde de va de som förde väsen?
Jag gissar att du förmodligen kört runt ett tag med ljudet innan du bytte och även efteråt?
Du borde kolla din vevaxel riktigt ordentligt om vevlagret glidit ur, gissar att din vev är skrot om det gått runt några varv med vevstake rakt mot vevaxelns glidyta, blir ju motsvarande kraft som du står och matar med en slägga på glidytan och inte tror att den kommer skadas.
Aja, enklast att byta motor eller sätta i en ny vev och byta alla lager.
Men för att få ur veven måste du nog ta ur motorn ändå, eller i alla fall ta lös lådan för att få ur bultarna till svänghjulet och packboxar och då är det ju mera jobb än att bara plocka ner hela framvagnsbryggan och ta ur gamla motorn och i med en ny.

Performance meck
342 Inlägg
17 augusti 2011
#5
hadde likadant på en gammal volvo öste på med kylspry sen slog till med huggmejsel och mini slägga då släpte biten så fint så sen rygga upp ytorna i blocket så inte lagret följer med runt igen huggmejsel i blocket så det bildas en klack funkar med. lycka till! 

Mvh

7 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#6
Precis, ne det är inte kört alls nå mycke. Bara lite efter bytet av lyftarna sen har den stått på tomgång när jag lyssnat efter missljudet! Inget har glidit ur eller blivit skadat. Så har nog haft tur, der är bara att den sitter fast som bara den.


Jaha, ja då kanske man ska prova det!

Tack i förhand!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 augusti 2011
#7
Personligen skulle jag kastat den motorn. Även jag är extremt skeptisk till att veven klarat sej. Brukar oftast vara kört redan när det börjar låta.

Du har ju inte fått den uppmädd, och skillnaden mellan användbar och trasig kan vara så lite som ett par tusendels millimieter!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 938 Inlägg
19 augusti 2011
#8
LeafBox skrev:
Personligen skulle jag kastat den motorn. Även jag är extremt skeptisk till att veven klarat sej. Brukar oftast vara kört redan när det börjar låta.

Du har ju inte fått den uppmädd, och skillnaden mellan användbar och trasig kan vara så lite som ett par tusendels millimieter!

Tänker även på hur vevstaken ser ut, om den blivit deformerad så inte lagret ligger 100% riktigt i storändan.
Men den borde ha klarat sig för ingenting snurrar i storändan, bara glidlagrets anliggningsyta där.
Motorbyte är min rekomendation, du kan byta lager och det kommer att funka, det garanterat jag.
Vad jag inte garanterar är hur länge, 10 minuter på tomgång eller 10 mil, eller kanske 10 000 mil, ingen vet.
Det är att chansa, vevaxeln skall vara len som en bebisrumpa på glidytan, minsta lilla defekt och du sabbar ditt lager och får för stort lagerspel.
Tror du borde söka upp en mekaniker  som förklara det här för dig ordentligt, för du verkar inte ta det där på allvar, "vill inte för ja har bytt lyftare"... roll


Sök