2787
Sök

Knutkors!?

36 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Hur uppför sig bilen om tex. länkarmarna, fjäderben och knutkorset är trasigt? Någon som kan förklara det för mig!?

Det är synd om människorna/Strindberg

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 augusti 2011
Det beror lite på bilmodell men knutkors brukar kännas uder motorbroms eller i nedförsbackar, vibrationer mitt under typ.
Länkarmar brukar gnissla i ojämnheter men det kan variera lite beroende på bil, om de är riktiga soper så kan bilen dra snett.
Fjäderben kan dunka i ojämnheter, få bilen att "hänga" snett och få bilen att dra snett.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 008 Inlägg
21 augusti 2011
Sedan beror det ju på vad TS menar med trasig också,  kassa bussningar,lager,dämpare,fjäder eller en rostig länkarm som gått av eller blivit krockad?

Jag fick in en bil på jobbet som fjäderbenet var "trasigt" på och den gick knappt att köra då både fjädern gått av och fjäderskålen rostat loss och allt låg och tryckte mot hjulet.
En "trasig" länkarm fram kan resultera i att hjulet ändrar position/viker sig och drivknuten delar sig och bilen blir helt obrukbar.

36 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det beror lite på bilmodell men knutkors brukar kännas uder motorbroms eller i nedförsbackar, vibrationer mitt under typ.
Länkarmar brukar gnissla i ojämnheter men det kan variera lite beroende på bil, om de är riktiga soper så kan bilen dra snett.
Fjäderben kan dunka i ojämnheter, få bilen att "hänga" snett och få bilen att dra snett.

Tack, nu vet jag lite mer. Bra att kunna gå in här & ställa frågor! Jag har en Mazda 323f 1,8i DOCH -92-...jag är nöjd med den, den går väldigt bra, men har varit ganska så ordentligt krockad en gång i tiden i frampartiet(inget som säljaren nämnde förståss)men jag vill ju tro att den är ordentligt "tillfixad"!!

36 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Sedan beror det ju på vad TS menar med trasig också,  kassa bussningar,lager,dämpare,fjäder eller en rostig länkarm som gått av eller blivit krockad?

Jag fick in en bil på jobbet som fjäderbenet var "trasigt" på och den gick knappt att köra då både fjädern gått av och fjäderskålen rostat loss och allt låg och tryckte mot hjulet.
En "trasig" länkarm fram kan resultera i att hjulet ändrar position/viker sig och drivknuten delar sig och bilen blir helt obrukbar.

Jag har haft en Felicia där fjäderbenen o fjäderskålarna var rostskadade, men som tur var slapp jag vara med om ngra incidenter på det. Vet du om man kan känna att en sån sak som länkarmarna kanske är på g, att det vibrerar, skakar,rasslar el dyl? Jag ställer kanske dumma frågor, men jag måste för att få veta saker o ting. Min bil (Mazdan) har fått sämre väghållning, kör jag över mittenstrecken så känner jag det väldigt tydligt, bilen liksom svajar till. Och ngt har börjat "skava" ungefär som grus... känner jag på gaspedalen, men ingenting hörs! Jag är givetvis rädd att jag ska åka av vägen pga. jag inte förstår om det är allvarligt eller inte.

749 Inlägg
21 augusti 2011
Har du inte bakhjulsdrift eller 4WD så har du inga knutkors iallafall.
Svajar bilen mycket och känns ostabil så kan det bero på dåliga stötdämpare, kraftiga glapp, dålig hjulinställning.
Är alltid svårt med ljud, låter det som grus när du svänger eller när bilen gungar?
Kanske ett dåligt hjullager.

Lyft bilen och känn på leder, busstningar, kolla så stötdämparna inte läcker, fjädrar och snurra hjulen och lyssna om det låter som hjullagermissljud.
Kolla lufttrycket i däcken och konditonen på däcken också.

Ett tips är att lämna bilen till en verkstad om du själv är osäker och du tror det finns risk att du kanske åker av vägen.
Senast redigerat av Bjornn (21 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 augusti 2011
Ljud som påminner om grus kan ju också vara just GRUS, i kan hamna småsten i bromsarna t.ex.
Detta brukar dock försvinna av sig själv ganska fort, kassa bromsskivor och klossar kan också ge skrapande ljud.
Det finns många rörliga delar i framvagnen på en framhjusdriven bil som kan ge upphov till störiga, mer eller mindre farliga ljud.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök