3606
Sök

Ställa in bränsletryck r spridare

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#1
Ska ställa ner mitt bränsletryck på min 940 turbo då den går på tok för fett. har r spridare aem btr 3"lmm mm. Har läst att man ska ha 3.8 i grundtryck? jag har 3,5 nu kanske och den går för fett. Ska man ha tex 3.0 om ja ska ladda 0,8 bar tex? jag kör 1.3-1.4 i ladd nu.

2 230 Inlägg
18 augusti 2011
#2
är nog svårt att säga utan en bredbandslambda, men har sett några som kör med dessa och hamnat på 3.2 i tryck. men som sagt ett bredbandslanda så ser du när det är bra smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#3
Rojpen skrev:
är nog svårt att säga utan en bredbandslambda, men har sett några som kör med dessa och hamnat på 3.2 i tryck. men som sagt ett bredbandslanda så ser du när det är bra smile

Jag har en bredbandsambda, så ja lär ställa in mycke lägre än 3.8 iaf? tycker de är lite läskigt å pilla med bränslet, även med bbl tongue

593 Inlägg
18 augusti 2011
#4
Du ska ha ca 3,8bar soppatryck på tomgång med URKOPPLAD och pluggad vaccumanslutning.
Så när du kopplar in den slangen sedan så kommer trycket ligga runt 3,-3,1 bar.

Har ställt in min med bredbandlambda och man behöver detta tryck för de ska räcka i toppen.

mvh

2 230 Inlägg
18 augusti 2011
#5
hehe jaoo men ställ lite åt gången bara å se vilket håll det går, sen försöker du ställa så bra som möjligt med btren, för går den fett så lär du ju ställa ner trycket så den får mindre soppa smile dvs går mindre fett ^^

EDIT: som ovan den ska vara bra värde under fulltryck så att säga.
Senast redigerat av Rojpen (18 augusti 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#6
Hade 3,5 å går för fett. Har lite värre soppa pump, nuke fuelrail, stålomspunna slangar. men de ska väl inte ha nån betydelse. får väl ställa ner lite i taget å gå efter bbl.

Har bsr chip till bränsle o tändning. läste att nått viking chip skulle ha 2.8 i grundtryck med r spridare.
Senast redigerat av _Persson_ (18 augusti 2011)

593 Inlägg
18 augusti 2011
#7
_Persson_ skrev:
Hade 3,5 å går för fett. Har lite värre soppa pump, nuke fuelrail, stålomspunna slangar. men de ska väl inte ha nån betydelse. får väl ställa ner lite i taget å gå efter bbl.

Har bsr chip till bränsle o tändning. läste att nått viking chip skulle ha 2.8 i grundtryck med r spridare.

3,5 med eller utan inkopplat vaccum.. Ja har kört vikingchip till min spec. förut, funka klockrent vid 3,8bars soppatryck med urkopplat vaccum, 3,1bar med inkopplat..

mvh

571 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#8
Tror att lmm är för liten. är en 012a å den är 73mm, provar låna en större imorgon!

181 Inlägg
19 augusti 2011
#9
Tänk på att den procentuella förändringen du gör på trycket blir mindre på flödet. Formeln är Q2 = Q1 Rotenur (P2 / P1). Då Q = flöde, P=tryck.

Jag tycker det låter lite tufft att bara justera ner trycket med 465 cc , tror inte du får det bra. Men om man även ställt ner blandningen i det chipet du har så kan det funka.

Just volvo 940 vågar jag inte säga säkert på , men på tex bmw och bmw turbo byggen kan man köra ner bränsletrycket till 2 bar utan att spridarna ger dålig spridning.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

593 Inlägg
20 augusti 2011
#10
_Persson_ skrev:
Tror att lmm är för liten. är en 012a å den är 73mm, provar låna en större imorgon!

Självklart kan en större LMM, göra att den "bottnar" senare och visst då bör den ju inte gå lika fett. Men så många människor som åker just -012 LMM och -968 spridare så borde dit också fungera. Har en stark känsla av att problemet ligger i dit chip.

Hur du löser det är ju antingen att sätta dit en större LMM som är procentuellt lika mkt större som du ökat spridararean. Dvs, ökar du LMM arean med 30% så ska du öka spridarflödet (cc) med lika mkt. Imed ditt BSR chip är mappat med org. spridare och LMM,. Så då kan man lura grejerna genom att öka allt lika mkt.

Sen det smidigare alternativet är ju att byta till Vikingchip, han har anpassat för -012 LMM och r-spridare, fungerar klockrent enl. dom senaste 30 personerna jag pratat med =P , inkl,. mig själv!

Lycka till.

571 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#11
epapower skrev:
_Persson_ skrev:
Tror att lmm är för liten. är en 012a å den är 73mm, provar låna en större imorgon!

Självklart kan en större LMM, göra att den "bottnar" senare och visst då bör den ju inte gå lika fett. Men så många människor som åker just -012 LMM och -968 spridare så borde dit också fungera. Har en stark känsla av att problemet ligger i dit chip.

Hur du löser det är ju antingen att sätta dit en större LMM som är procentuellt lika mkt större som du ökat spridararean. Dvs, ökar du LMM arean med 30% så ska du öka spridarflödet (cc) med lika mkt. Imed ditt BSR chip är mappat med org. spridare och LMM,. Så då kan man lura grejerna genom att öka allt lika mkt.

Sen det smidigare alternativet är ju att byta till Vikingchip, han har anpassat för -012 LMM och r-spridare, fungerar klockrent enl. dom senaste 30 personerna jag pratat med =P , inkl,. mig själv!

Lycka till.

Är nog precis som du säger, en större lmm bör fixa problemet, har klistrat ihop en ny lmm med ett 80mm rör som ja hitta. Fast då måste ja köpa nya slangar och bygga om en massa. Kanske blir smidigast med ett viking chip smile Men går de å få tag på viking chip fortfarande? och behöver man guldbox?

593 Inlägg
20 augusti 2011
#12
_Persson_ skrev:
epapower skrev:
_Persson_ skrev:
Tror att lmm är för liten. är en 012a å den är 73mm, provar låna en större imorgon!

Självklart kan en större LMM, göra att den "bottnar" senare och visst då bör den ju inte gå lika fett. Men så många människor som åker just -012 LMM och -968 spridare så borde dit också fungera. Har en stark känsla av att problemet ligger i dit chip.

Hur du löser det är ju antingen att sätta dit en större LMM som är procentuellt lika mkt större som du ökat spridararean. Dvs, ökar du LMM arean med 30% så ska du öka spridarflödet (cc) med lika mkt. Imed ditt BSR chip är mappat med org. spridare och LMM,. Så då kan man lura grejerna genom att öka allt lika mkt.

Sen det smidigare alternativet är ju att byta till Vikingchip, han har anpassat för -012 LMM och r-spridare, fungerar klockrent enl. dom senaste 30 personerna jag pratat med =P , inkl,. mig själv!

Lycka till.

Är nog precis som du säger, en större lmm bör fixa problemet, har klistrat ihop en ny lmm med ett 80mm rör som ja hitta. Fast då måste ja köpa nya slangar och bygga om en massa. Kanske blir smidigast med ett viking chip smile Men går de å få tag på viking chip fortfarande? och behöver man guldbox?

Precis,, jau, vikingchip går få tag på.. Han är sämst på att svara på tele, så kör mailkontakt..  Behöver guldbox?, hmm, som Göran på Vikingchip sa till mig, ska du ligga under 300hk så finns det inen anledning att backa tändningen. Ja körde utan moddad tändkurva med r-spridare, -012 LMM, 19t (ca 300hk och de spikade aldrig.. Men ska du över den effekten rekommenderar ja dig att chippa tändningen också, är i stort sett samma tändkurva som orginal men tändingen är lite bacad runt 4500rpm om ja inte minns fel, där är rödblockarna ganska spikningsbenägna..

MVH

571 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#13
epapower skrev:
_Persson_ skrev:
epapower skrev:
Självklart kan en större LMM, göra att den "bottnar" senare och visst då bör den ju inte gå lika fett. Men så många människor som åker just -012 LMM och -968 spridare så borde dit också fungera. Har en stark känsla av att problemet ligger i dit chip.

Hur du löser det är ju antingen att sätta dit en större LMM som är procentuellt lika mkt större som du ökat spridararean. Dvs, ökar du LMM arean med 30% så ska du öka spridarflödet (cc) med lika mkt. Imed ditt BSR chip är mappat med org. spridare och LMM,. Så då kan man lura grejerna genom att öka allt lika mkt.

Sen det smidigare alternativet är ju att byta till Vikingchip, han har anpassat för -012 LMM och r-spridare, fungerar klockrent enl. dom senaste 30 personerna jag pratat med =P , inkl,. mig själv!

Lycka till.

Är nog precis som du säger, en större lmm bör fixa problemet, har klistrat ihop en ny lmm med ett 80mm rör som ja hitta. Fast då måste ja köpa nya slangar och bygga om en massa. Kanske blir smidigast med ett viking chip smile Men går de å få tag på viking chip fortfarande? och behöver man guldbox?

Precis,, jau, vikingchip går få tag på.. Han är sämst på att svara på tele, så kör mailkontakt..  Behöver guldbox?, hmm, som Göran på Vikingchip sa till mig, ska du ligga under 300hk så finns det inen anledning att backa tändningen. Ja körde utan moddad tändkurva med r-spridare, -012 LMM, 19t (ca 300hk och de spikade aldrig.. Men ska du över den effekten rekommenderar ja dig att chippa tändningen också, är i stort
sett samma tändkurva som orginal men tändingen är lite bacad runt 4500rpm om ja inte minns fel, där är rödblockarna ganska spikningsbenägna..

MVH

Ska dra iväg ett mail till han. Vet inte om ja kommer ligga över 300 roll Ja får väl försöka hålla mig under 300, för nästa år blir de annat sprut. Men ett nytt chip till bränslet får duga för i år så får ja hålla koll på bbl.

Tack för all hjälp smile

593 Inlägg
22 augusti 2011
#14
_Persson_ skrev:
epapower skrev:
_Persson_ skrev:

Är nog precis som du säger, en större lmm bör fixa problemet, har klistrat ihop en ny lmm med ett 80mm rör som ja hitta. Fast då måste ja köpa nya slangar och bygga om en massa. Kanske blir smidigast med ett viking chip smile Men går de å få tag på viking chip fortfarande? och behöver man guldbox?

Precis,, jau, vikingchip går få tag på.. Han är sämst på att svara på tele, så kör mailkontakt..  Behöver guldbox?, hmm, som Göran på Vikingchip sa till mig, ska du ligga under 300hk så finns det inen anledning att backa tändningen. Ja körde utan moddad tändkurva med r-spridare, -012 LMM, 19t (ca 300hk och de spikade aldrig.. Men ska du över den effekten rekommenderar ja dig att chippa tändningen också, är i stort
sett samma tändkurva som orginal men tändingen är lite bacad runt 4500rpm om ja inte minns fel, där är rödblockarna ganska spikningsbenägna..

MVH

Ska dra iväg ett mail till han. Vet inte om ja kommer ligga över 300 roll Ja får väl försöka hålla mig under 300, för nästa år blir de annat sprut. Men ett nytt chip till bränslet får duga för i år så får ja hålla koll på bbl.

Tack för all hjälp smile

Absolut, de tycker jag. Bra erfarenhet av hans chip.. Lycka till.

mvh


Sök