2590
Sök

Motor temp fel

49 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
hej har en Audi 80 2.0 med abt motorn. som tempe mätarem inte stiger på vid körning. Men om bilen står och går på tomgången så stiger den och en svag lukt av bränt luktar . SEn efter den stått på tomgången och man kör igen så sänkt tempmätarem igen. Någon som har någon ide på vad felet kan vara ?

477 Inlägg
24 augusti 2011
termostat kanske?
fastnar den i öppet läge cirkulerar vattnet runt hela tiden och då blir det svårt att få bra värme
på tomgång finns ingen "fartvind" som kyler och då kan tempen stiga lite mer än vid körning

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Nybörjare
75 Inlägg
24 augusti 2011
Skulle gissa på termostat som ovan nämnde.

Har du vatten som cirkulerar hela tiden blir motorn aldrig riktigt varm när du kör eftersom vattnet kyler hela tiden. Enkelt att byta och kostar inte mer än 100-200kr, skadar inte att byta heller eftersom det är ganska vanligt att dom går sönder.

49 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Vart sitter temp givaren? Har hört att den sitter i vatten pumpen på någe vis på abt 2.0 motorn ?

Nybörjare
75 Inlägg
24 augusti 2011
Vet inte hur det ser ut på Audi 80 men på min V40 så sitter den på vänster sida av motorn.

Lättast är nog att leta efter kylslangen som går in i motorn, den ska sitta där.

Här sitter min i alla fall om det hjälper dig något.
http://fildela.nu/?p=d&h=4e54f09c4e25b

49 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
vart får man den för runt 100-200?
på mekonomen kostar den nästan 500 sprakare...

hmm

ejt skrev:

Har du vatten som cirkulerar hela tiden blir motorn aldrig riktigt varm när du kör eftersom vattnet kyler hela tiden. Enkelt att byta och kostar inte mer än 100-200kr, skadar inte att byta heller eftersom det är ganska vanligt att dom går sönder.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
24 augusti 2011
Biltema ?

ta ur din termostart, Koka upp en kastrull med vatten. Sätt i termostarten där o kolla om den öppnar upp, sen i kallt vatten , stänger.
Gör den detta så e den hel.

Sen om nu termostarten e hel så kolla gummipackningen i vattenbehållaren, är den kass så har bilen tendens till att gå upp i värme med.

Sen om du har Riktigt otur så är det nått med ditt topplock.
Felsökning: Vitryker bilen ?
Öppna oljelocket o se om det är massa gegga på den.
Försvinner det vatten ?
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (24 augusti 2011)

C H E V R O L E T <3

Nybörjare
75 Inlägg
24 augusti 2011
kick3n skrev:
vart får man den för runt 100-200?
på mekonomen kostar den nästan 500 sprakare...

hmm

ejt skrev:

Köpte min på Biltema för 99kr.

Men jag antar att du kollar på tempGIVARE istället för termoSTAT. tempgivaren skulle jag prova byta om termostaten inte löser problemet.

49 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom tack för tippset..

Jag beställde en ny tempgivare förut. på http://www.skruvat.se/ där gick den bara på 181kr så funkar de inte med den ska jag kika på de du sa Children-Of-Bodom

Den drar inge vatten och de är inge gegga på oljelocket heller..

Sök