4154
Sök

Saab 9-3 -99 Har slutat ladda som den ska...

18 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

När jag idag var ute och körde märkte jag att bilen inte laddar som den brukar. Det känns nästan som om inte turbon går igång. Den laddar max 0.4 bar just nu, den brukar ladda ca 1.2.

Kan tillägga att jag för första gången på länge tanka 95 igår, brukar köra på 98. Kan de göra något?

Någon som vet vad felet kan vara? Börjar turbon skita sig?

Mvh Jonas


45 Inlägg
21 augusti 2011
#2
de kan vara allt från en dålig slang någonstans till magnetventil som är sönder. jag hade samma fel på min och då hade en vakumslang åkt bort vid torpedvägen:)

Optimist
145 Inlägg
21 augusti 2011
#3
Det första man ska göra när laddet är skumt är att kolla slangar

Här kan man skriva något vettigt

18 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#4
Har kollat alla kablar men hittar inget fel, något annant vanligt fel som de brukar vara?


Optimist
145 Inlägg
23 augusti 2011
#5
Kablarna hjälper inte. Kolla slangarna, typ tryckslangen

Här kan man skriva något vettigt

888 Inlägg
23 augusti 2011
#6
Laddar den bara 04 så går den på GLT(grundladdtryck) Kolla om du kan låna en magnetventil och se om den funkar då. Mycket vanligt fel på bilar med T5 att den går i sönder.

426 Inlägg
23 augusti 2011
#7
Vi har redan testat att byta magnetventil och dump men samma problem... även kollat läckage i slangar och provat rycka WG-slangen men ingen förändring, finns det något enkelt sätt att kolla hur WG mår?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

1 298 Inlägg
23 augusti 2011
#8
Ta tag i WG-armen och försök rucka lite på den fram och tillbaka, det ska inte vara några större problem att göra det för hand. Är ju lite trångt att komma åt där men ta en tång och ta tag runt staget bara.
Angående att turbon skulle vara dålig så visar det sig genom blåa rökmoln vid pådrag och givetvis kraftig ökning av oljeförbrukningen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

18 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#9
Okej, om man jämför min WG-arm med kompisens lika dan saab så är min trögare.. Om det inte händer något när jag rör armen är WG trasig då elr?

MVH


1 298 Inlägg
24 augusti 2011
#10
Andersson93 skrev:
Okej, om man jämför min WG-arm med kompisens lika dan saab så är min trögare.. Om det inte händer något när jag rör armen är WG trasig då elr?

MVH

Nja det bör inte hända så mycket när du står på tomgång och drar i staget. Har du eftermonterad laddtrycksmätare eller uppskattar du från originalmätaren?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

426 Inlägg
24 augusti 2011
#11
Pendulum skrev:
Andersson93 skrev:
Okej, om man jämför min WG-arm med kompisens lika dan saab så är min trögare.. Om det inte händer något när jag rör armen är WG trasig då elr?

MVH

Nja det bör inte hända så mycket när du står på tomgång och drar i staget. Har du eftermonterad laddtrycksmätare eller uppskattar du från originalmätaren?

Han har en eftermonterad laddmätare och laddet ligger på 0,2-0-4 som max vilket betyder att den laddar grundladd men inte mer,

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

1 298 Inlägg
24 augusti 2011
#12
Okej, störande. Vet inte hur det är med T5-motorn, det kanske finns något limp-home-mode som med T7?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

426 Inlägg
24 augusti 2011
#13
Pendulum skrev:
Okej, störande. Vet inte hur det är med T5-motorn, det kanske finns något limp-home-mode som med T7?

Har funderat på det med, detta ska väl synas vid läsningn med odb på verkstad?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

1 298 Inlägg
24 augusti 2011
#14
Osäker på det faktiskt, aldrig läst ut med riktigt tech2-verktyg på min utan läste med egen budgetläsare som bara läste ut "första lagret" eller hur man ska säga.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.


Sök