2878
Sök

Volvo 744 GLE -85, B230E motor, stannar men går oftast att starta igen

20 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#1
Motorn dör under körning, men går alltså oftast att starta igen
Just idag gick den INTE att starta om som varm
Provade efter några timmar, då startade den som vanligt

Den har lite för låg och orolig tomgång

Bilen / motorn B230E är helt original,  ca 21,000 mil
Kamremmen bytt för 100 mil sen av förra ägaren

Någon som har tips på vad som felar ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
#2
Får den soppa? Det absolut vanligaste felet på gamla Volvo är nog bränslereläet. Visserligen brukar det intepåverka tomgången men det är alltid värt att kolla.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

20 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#3
RD_87 skrev:
Får den soppa? Det absolut vanligaste felet på gamla Volvo är nog bränslereläet. Visserligen brukar det intepåverka tomgången men det är alltid värt att kolla.

Tack, ska kolla detta
Det är inte jag som kör den så jag vet inte exakt hur den uppför sej då den stannar

Fick även tips IRL här hemma om relät, men har inte hunnit byta det

188 Inlägg
26 augusti 2011
#4
kollat att pumpar går som dom ska så du har ordentligt bränsletryck i systemet??

20 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#5
Andreas34 skrev:
kollat att pumpar går som dom ska så du har ordentligt bränsletryck i systemet??

Nej, hur kollar jag så att den går som den ska ?
Du menar den i tanken ?

21 761 Inlägg
26 augusti 2011
#6
Kan alltså motorn helt plötsligt "dö" när du kör bilen?
I så fall, åker varvräknaren ner i botten fastän motorn fortfarande snurrar?

Om varvräknaren åker ner i botten fastän motorn inte har stannat helt så kan det röra sig om tändningsfel, tex Hallgivaren eller tändmodulen. Annars är ju pumprelät en ganska vanlig orsak, har själv fått löda om någon kopplingspunkt på kretskortet i mitt pumprelä en gång (240 med B230E). smile

188 Inlägg
26 augusti 2011
#7
d-p skrev:
Andreas34 skrev:
kollat att pumpar går som dom ska så du har ordentligt bränsletryck i systemet??

Nej, hur kollar jag så att den går som den ska ?
Du menar den i tanken ?

tror det sitter två pumpar, en i tanken och en under bilen... lyssna så att dom går, går dom inte så knacka lite på dom eller kolla relät som någon sa.

20 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#8
Det är min sons A traktor

Ska byta relät,
ska be han kolla hur RPM mätaren ser ut då den "dör"


Drönirettab skrev:
Kan alltså motorn helt plötsligt "dö" när du kör bilen?
I så fall, åker varvräknaren ner i botten fastän motorn fortfarande snurrar?

Om varvräknaren åker ner i botten fastän motorn inte har stannat helt så kan det röra sig om tändningsfel, tex Hallgivaren eller tändmodulen. Annars är ju pumprelät en ganska vanlig orsak, har själv fått löda om någon kopplingspunkt på kretskortet i mitt pumprelä en gång (240 med B230E). smile


Sök