2538
Sök

Vevlagerras 850 T5, tips?

Ödesutmanare
389 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Nu har det blivit så tråkigt att mina vevlager har gått på min "kära" 854 T5...
Var inte tillräckligt uppmärksam så körde på för lite olja, vilket resulterade med vevlagerras.

Jag och några kompisar tog ner tråget och kände, då var det ett lager som var så galet glapp!
Ja, lagret hade snurrat runt, men jag chansade, beställde nya lager och slipade till veven o axeln lite fint med
fin smerjelduk, olja in allt o smacka ihop det igen, motorn gick väl tyst i 10 sekunder, sen kom det tillbaka.

Så antingen är väl vevstaken för repig eller så blir att byta hela skiten, så nu till min fundering..

Ska jag renovera nuvarande motor? Eller införskaffa mig en ny motor?
Jag lämnar inte in på verkstad, fixar allt själv.

Vore tacksam för svar.
MVH
Andreas

smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

8 250 Inlägg
27 augusti 2011
#2
Har lagret snurrat kan man på goda grunder anta att staken är skrot. Och smärgelduk på vevtappen är väl inte heller någon höjdre om man inte gör det rätt. Och slipar man ner tappen så lär den slipas till rätt mått + att man lär ha överdimensionslager.

Frågan om du ska byta eller renovera beror på 2 saker: vad det får kosta och hur långt motorn har gått.


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 augusti 2011
#3
Ja de är väl bara ner med vevaxlen och stakar och mät upp vevaxlen och införskaffa lager i mindre dia så det passar eller så skaffar du en vevaxel som inte har så stort glapp i, byt då i samma stund ramlager. var noga med att köra in lagren annars dröjer de inte långt förrän du får ner med skiten igen..

Rätta mig om jag har fel..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

749 Inlägg
27 augusti 2011
#4
Du får nog byta vevaxlen och lagren om den ska gå normalt igen.


Ödesutmanare
389 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#5
Motorn har gått 28.000. kanske lika bra att byta motor då? De är så typiskt att det skulle hända precis innan den skulle bes och säljas, ville göra mig av med den pga ekonomiska besvär, så händer detta ist.. tongue

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

749 Inlägg
27 augusti 2011
#6
Kanske blir billigare för dig att sälja den som reservdelsbil/ renorveringsobjekt än att renorvera den själv?
Senast redigerat av Bjornn (27 augusti 2011)


202 Inlägg
27 augusti 2011
#7
Jag skulle köpt en begagnad motor och bytt rätt av.

Ödesutmanare
389 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#8
Bjornn skrev:
Kanske blir billigare för dig att sälja den som reservdelsbil/ renorveringsobjekt än att renorvera den själv?

Jo men de känns lite tråkigt och göra det, tagit lån på 50 laxar och lagt ner på den. Nylackerad, kjolpaket, stor service (koppling, alla oljor, remmar, tändstift osvosv..)

Visst visste jag från början att man itne får tillbaka de man lägger ner, men att sälja den som en reservdelsbil och få ihop 10 laxar känns lite halvtrist sad

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

8 250 Inlägg
27 augusti 2011
#9
Men om pengar är bekymret så är det motorbyte som gäller. Det blir billigast. En renovering speciellt med demmiltalen blir rejält dyr om man är seriös.


Ödesutmanare
389 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
Men om pengar är bekymret så är det motorbyte som gäller. Det blir billigast. En renovering speciellt med demmiltalen blir rejält dyr om man är seriös.

Alltså, det är inte allvarligt pengarproblem, men jag har börjat prioritera lite annat, har lite för långt till jobbet för att pendla en bensinslukande bil just nu tongue

Så en ny begagnad motor för ett antal laxar eller renovera?
Hittat 5 stakar för 100 kr/st, så de verkar osm de går o få tag på delar, sen blir det bara en massa timmar,
men har ändå inget bättre för mig än o vara o mecka wink

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!


Sök