4114
Sök

MERCEDES BENZ 300 CE -90, kommer bara väldigt varm luft även om det står på kallt

10 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Hej,
Sprutar bara extremt varm luft från kupefläkten med undantag för i mitten. Finns inte AC. Är det någon som vet vad detta kan bero på och vad som bör göras är jag extremt tacksam. Börjar bli olidligt att köra till jobbet med värmen på full fräs. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 augusti 2011
Troligen så är det värmeventilen som spökar, på din bil är den troligen elektrisk så det kan jävlas lite extra. Man ska alltid byta temp minst en gång i vecka för att motionera ventiljäveln, den brukar fastna på sommaren eller efter lång förvaring.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 155 Inlägg
29 augusti 2011
Din bil har 2 ventiler till värmepaketet. Minusstyrda av klimatorrattarna i bilen. Är du lite haj på el kan du mäta dig fram till vilka 2 kablar som styr dessa och lägga konstant spänning av/på. Dessa reglerar normalt temperaturen i bilen hela tiden, dvs de öppnar och stänger med jämna mellanrum när bilen går om du inte har max eller min på. Tror att sensorn eller rattarna i sig gett upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Tack för bra svar, vad tror ni, är det en dyr historia om jag kör den till verkstan? Tyvärr är jag en riktigt risig meckare men med ett stort bilintresse.

Forummoderator
18 155 Inlägg
29 augusti 2011
Elvislaban skrev:
Tack för bra svar, vad tror ni, är det en dyr historia om jag kör den till verkstan? Tyvärr är jag en riktigt risig meckare men med ett stort bilintresse.

Vet inte. Värmeventilerna sitter lätt tillgängliga precis framför batteriet. 2 små gråa cylindrar med var sin 3-polig anslutning om jag minns rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Tack för hjälpen, ska kolla upp det imorgon.

Sök