4118
Sök

Volvo 240 -83, B21A - Går illa efter bytt till Weber 36/36 DCD(Bestyckad och renoverad)

63 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej igen!


Ska försöka skriva så utförligt som möjligt, men så kort som möjligt.

Hade först en pierburg förgasare från en 740. Bilen började rycka. Provade en annan pierburg, samma sak.
Kom då över en Weber 36/36 som jag renoverat med en packningssats samt bestyckat den för B21A orginal.

Motorn är B21A Orginal, förutom pluggat pulsair. Insug: b230k.
Bestyckingen är följande: Primär/Sekundär

Halsringar: 26/27
Spridare: 4,5/4,5
Emulsionsrör: F23/F23
Luftmunstycke: 210/190
Huvudmunstycke: 135/155
Lågfartsmunstycke: 50
Acc.munstycke: 70
Pumpventil: 0
Nålventil: 175


Innan bestyckningen va den bestyckad för en opel. Ganska smått. Men misab tyckte också den lät väldigt snålt bestyckad oavsett opel/bil med opel-bestyckingen.

Hur som helst. Innan, så gick den bra på fullgas, inget att klaga på direkt, men på dellast så hacka den som fan hur man än ställde tändning och blandning. Så visst, bestyckade om den i förhoppning om att det bara kunde bli bättre. Men icke!

Vart i princip ingen skillnad. Rycker lite mindre men de är marginellt. MEN ibland kan den flyta på rätt bra. Gå jämt och fint. Men de är kortvarigt och inte så ofta.

Har provat ställa tändningen lite på måfå genom att bara justera fördelarn.
I ett läge går den relativt bra. Låter mjukt och gott. Klen tomgång oavsett justering på tomgångsskruven(om jag inte ställde in på typ 1500varv kanske? Onormalt högt iaf..) men rapp som fan ända upp i 140 innan den börjar plana ut.
Men ställer jag tändningen så den har någorlunda tomgång så är den bara rapp på 1an och 2an sen händer de inte mkt mer på gasen. Riktigt slö. Och låter lite vassare, rivigare (inte lika behagligt).

Och det spelar ingen roll hur jag ställer tändningen, tomgången vill inte lägga sig stabilt i något av fallen, bara mer lr mindre. Lite svårt och ställa tändningen BRA (har lampa) då tomgången inte funkar som den ska, och inte heller har någon varvmätare.

Tändkablar är nya sen i vintras, volvo orginal. Enda kabeln jag inte fick me/bytte va mellan fördelare och spole.
Tändspole har jag inte bytt, den blir ljummen men inte mer än så. Även mätt upp spolen och den ligger inom gränsvärdena. (Ganska precis).
Fördelarlock bytt i våras tillsammans med kondensator och brytare. Kondensator byttes sedan igen tillsammans med brytare nu i sommar under felsökning.
Tändstift nya, NGK BP6ES eller vad dom heter.

Ny packning mellan insug och topp.
Ny förgasarfotspackning tillsammans med en sån där isolerande fot. (Packning på vardera sida om den då)

Reagerar inte på startgas någonstans. Förutom runt förgasaren lite smått, men det må väl kanske va det öppna filtret som suger i sig ångorna från startgasen? Då de yr rätt bra ändå. Inga större reaktioner iaf.

Vad mer kan jag säga. Luktar inte direkt avgaser om bilen heller. Inte som den brukar. Tycker den borde lukta mer soppa?
När jag va ute och prova lite nyss så kunde den svartryka några få gånger om den stog på halvtaskig tomgång och man gasade till lite försiktigt. Kom ett litet moln bara, men inge mer. Men inte alla ggr heller.

Hoppas ni orkar läsa och har några idéer.

Mvh
Mogge


Bifogar lite bilder på hur de ser ut.

Första bilden:
Röd: Fördelarvakuum till förgasare
Svart: Pluggad ventil till pulsair?
Blå: Pluggad slang från egrventilen under insuget.
Den smala slangen från vevhusventilation går på insuget bakom förgasaren sett från bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-307975b4d1ed1b14782c94f374e333a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-441f871a05bf1ff793a5a5e461ae416e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-3e20c7996c7fbb1f13dc51c277b00170.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-9b87af134b683236b1dcba248c70de84.jpg
Senast redigerat av morgan_aman (25 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
#2
Jag tror att du har placerat fördelarvakumet fel, du ska ha fullt vakum på tomgång och det tror jag inte att du har där. Plåtskruven på förgasarfoten tror jag sitter där slangen ska sitta, men det är ju lätt att kolla.
Jag hade liknande problem på min 164, trodde att det var dags för förgasarrenovering men det var någon korkad tidigare ägare som vänt på vakumet, jag har dubbelvakum på min fördelare så det blev ju rejält fel. Det studasade fram på låga varv. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#3
Plåtskruven på förgasarfoten? Nu är jag förvisso lite trött, men vilken menar du? Den man ser på bild är ju CO skruven, som sitter på förgasarfoten?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
#4
morgan_aman skrev:
Plåtskruven på förgasarfoten? Nu är jag förvisso lite trött, men vilken menar du? Den man ser på bild är ju CO skruven, som sitter på förgasarfoten?

Det är alltså en med fjäder på? På bilden utan att veta detta så tyckte jag att det såg ut som en grovgängad plåtskruv. smile Men kolla iaf att du har fullt vakum på tomgången, lossa slangen & varva på en gång, då ska vakumet försvinna, ökar det så sitter det på fel ställe.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#5
Japp, med fjäder smile
Alltså lossa slangen på förgasaren, och gasa? Hur märker jag om de ökar eller försvinner?
Jag prova förut innan jag koppla slangen på förgasaren, att ta fingret mot ventilen. Kände ingenting, men om jag gasa till så kände jag fingret sögs fast.
Senast redigerat av morgan_aman (25 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
#6
morgan_aman skrev:
Japp, med fjäder smile
Alltså lossa slangen på förgasaren, och gasa? Hur märker jag om de ökar eller försvinner?
Jag prova förut innan jag koppla slangen på förgasaren, att ta fingret mot ventilen. Kände ingenting, men om jag gasa till så kände jag fingret sögs fast.

Det är prcis så du ska känna, det ska INTE sugas fast vid gaspådrag. Vakumet ska försvinna vid gaspådrag, så flytta slagen till en plats med konstant vakum så ska du se att den går bättre. smile
Förslagsvis där pulsair suttit. smile
Senast redigerat av RD_87 (25 augusti 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#7
Ah grett, tänkte också på de med där pulsair suttit, hade ju vart enklast tongue Ska testa det imorn efter jobbet! Tur man bara jobbar 2h så har man tid sen smile
Kollade på kgtrimning vad de va för ventil men de ända jag hitta va "plugg - by pass hål". Vad innebär by pass? Antar att jag bör plugga det hålet igen då? Om de nu va den ventilen, lite lurt på sprängskisserna.
Funkar det bra med att bara plugga egrslangen från ventilen på toppen? Eller blire fel nånstans då? För har ingenstans att sätta den om det inte går att göra en T-korsning nånstans?
Senast redigerat av morgan_aman (25 augusti 2011)

63 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#8
Har nu testat att plugga ventilen på förgasaren samt kopplad fördelarvakuumet där pulsair ska sitta. Blev inte direkt någon skillnad. Gick hyffsat fint ändå på lite gas, men att köra mellan-gas eller full-gas på första porten va fortf likadant. Och funkar fortf om man drar gasen i botten så båda öppnar.
Ska ut och dubbelkolla så det inte är nå skräp i munstyckena osv.


Tillägg:

Spela in en film och la upp på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=0uQ46EbLd-A

Inte mkt till kvalitet men kanske går att se nåt. Men ska de inte vara en fin fin dimma på tomgång? Nu droppar det som lite bara.
På filmen är CO skruven utskruvad 1,5varv och tomgångsskruven är precis så den håller sig vid liv hyffsat jämt. Ändå så håller den och på och dör i slutet.
Tändningen är ställd där den går som mjukast och bäst reaktion både i acc och topphastighet så att säga.


Tillägg igen:
Länk till sprängskiss:
http://misab.se/weber36.gif

3-6 på bilden, startsats. Kollar man på min förgasare äre ju bara ett hål där rätt ner. Ser det ut som jag saknar något? Håller jag för hålet något sjunker tomgången och täpper jag till vill den dö.
Drar den luft igenom där? Saknar kanske något som begränsar flödet?


Sista tillägget:
Det är startsatsen som fattas. Har pratat me både KG och Misab nu och konstaterat att jag har ingen startsats alls. Har aldrig haft heller sen jag köpte den.
Pluggade igen hålet där den ska sitta nu, och bilen gick klockrent! Så blir att beställa en sådan smile


Jag tackar än en gång för hjälpen smile



Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (26 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 augusti 2011
#9
Fan kul när det löser sig! Felkopplat vakum kan nämligen ge överjävligt ryckande i bilen det var därför det var min första tanke. Men Webrar är härliga när de fungerar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#10
Falskt alarm! sad

Den gick inte klockrent ändå, funkade bra en vända på några km, sen börja de igen. Och slutade inte.
Har nu iaf fått på startsatsen som fattades, men ingen skillnad.

Men om jag ställer om tändningen (lägre/högre vet jag inte, men moturs iaf) så höjs tomgången, och har jag den runt mitten på spåret(där låsskruven sitter) eller ännu mer moturs, rycker den inte det minsta! Då går den klockrent. Men låter som jag skrivit tidigare, ganska vasst och rivigt. Dessutom blir den oerhört slö! Märker knappt nån skillnad om man gasar fullt eller bara på första porten, oavsett varvtal. Slö i acc och allt. Stiger även i temp då.

Men om jag sen vrider tändningen medurs så den är 1/3 lr mindre på spåret innan stopp, så låter den mjukt och fint, sjunker lite i temp, men rycker/nyper till när man bara kör på första porten (ibland, men sällan på andra porten också). Ibland rycker den så man blir alldeles skakig och ibland bara smånyp.


En annan sak jag märkte.
Om man pumpar på bromsen på tomgång, ska varvtalet inte höjas något då? Gjorde den förut med förra förgasaren. Med webern dödar den tomgången! Har hänt att den höjts nån enstaka gång men oerhört sällan. Antingen händer ingenting, eller så sänker den varvtalet. Har testat kopplat lite olika med vakuumslangarna på insug och uttaget på förgasaren men blir ingen skillnad.


Nån som blir nå klokare? :S

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 augusti 2011
#11
Det kan vara så att din bromsservo läcker invändigt så att den drar tjuvluft, prova att koppla bort den tillfälligt. Ställ tändningen med stroboskop, annars blir det svårt att få det bra om man inte vet exakt vad man gör.
Jag skulle även rekomendera byte till brytarlös tändning, kan inte kosta mer än ett par hundra på skroten och det är i mitt tycke väl använda pengar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#12
Okej. Hur kopplar jag bort den tillfälligt? :p
Kan bromsservon ha något med huvudproblemet att göra?

Ska ta och koppla in en eftermarknadsvarvmätare till helgen för att se så jag får rätt varv till tändningen. Har som sagt lampa, tomgången ligger rätt så stabilt, men ingen varvmätare för tillfället :p

Ah! Brytarlös tändning, det har jag haft i tankarna (även funderat på 1-2-3 ignition lr va dom heter, men dom va lite väl dyr dock).

Vad exakt behöver jag för att konvertera till brytarlöst och från vilken bil/årsmodell/motor? Vill minnas att jag läst att det är några särskilda?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 augusti 2011
#13
morgan_aman skrev:
Okej. Hur kopplar jag bort den tillfälligt? :p
Kan bromsservon ha något med huvudproblemet att göra?

Ska ta och koppla in en eftermarknadsvarvmätare till helgen för att se så jag får rätt varv till tändningen. Har som sagt lampa, tomgången ligger rätt så stabilt, men ingen varvmätare för tillfället :p

Ah! Brytarlös tändning, det har jag haft i tankarna (även funderat på 1-2-3 ignition lr va dom heter, men dom va lite väl dyr dock).

Vad exakt behöver jag för att konvertera till brytarlöst och från vilken bil/årsmodell/motor? Vill minnas att jag läst att det är några särskilda?

Alla insprutare & alla bilar från -85 och framåt har brytarlöst, så det är inga problem. Allt du behöver är fördelare, tändmodul & kabel mellar fördelare & tändmodul. Inga konstigheter, bromsservon har troligen inget med huvudproblemet att göra men det är ju bara att prova, proppa med en bult t.ex. Svetstång borde också funka.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#14
Okej, då blir det att kolla på skroten! smile

Äre den slangen som går mellan vacuumförstärkare och insug du menar ska plugga?

Eller kanske inte heter vakuumförstärkare? Den stora saken kanske är bromsservon? Som de står i Haynes :p Men iaf, den du menar?
Senast redigerat av morgan_aman (30 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 augusti 2011
#15
morgan_aman skrev:
Okej, då blir det att kolla på skroten! smile

Äre den slangen som går mellan vacuumförstärkare och insug du menar ska plugga?

Eller kanske inte heter vakuumförstärkare? Den stora saken kanske är bromsservon? Som de står i Haynes :p Men iaf, den du menar?

Japp, ta bort förbindelsen på ett eller annat sätt. Slitna fördelare kan ge hoppande bilar, och fördelare är inget folk lägger nån tid på för än det är för sent. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#16
Okej.
Såg att de ska va en backventil på själva plastanslutningen till bromsservorn. Går det att testa så den funkar? För om jag lossar slangen på insuget och testar blåsa/suga äre helt stumt. Men kanske ska va så?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 augusti 2011
#17
Jag kan inte påstå att jag haft problem med den så jag vet inte hur den ska vara.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#18
Har inte testat de där med bromsen än, men pratade med en verkstadskille och han sa att de va normalt. Att det inte är alltid tomgången höjs när man bromsar, och eftersom bromsarna funkar som dom ska överlag så är det nog inga problem.
Däremot testade jag idag på vägen hem från jobbet att ha lite choke ute när jag körde, då ryckte den inget. Så den måste alltså gå för magert på första porten antar jag? Försökt få tag på KG själv men han har inte svarat idag. Men ska höra me han vad man kan testa. Lågfartsmunstycket kanske?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 augusti 2011
#19
morgan_aman skrev:
Har inte testat de där med bromsen än, men pratade med en verkstadskille och han sa att de va normalt. Att det inte är alltid tomgången höjs när man bromsar, och eftersom bromsarna funkar som dom ska överlag så är det nog inga problem.
Däremot testade jag idag på vägen hem från jobbet att ha lite choke ute när jag körde, då ryckte den inget. Så den måste alltså gå för magert på första porten antar jag? Försökt få tag på KG själv men han har inte svarat idag. Men ska höra me han vad man kan testa. Lågfartsmunstycket kanske?

Högst troligt när den går bättre med choke, det eller lite skit i förgasaren. Men eftersom den är genomgången så skulle jag tro att det är bestyckningen det faller på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#20
Ja vi får hoppas på de så kanske de löser sig snart :p


Sök