Hej igen!
Ska försöka skriva så utförligt som möjligt, men så kort som möjligt.
Hade först en pierburg förgasare från en 740. Bilen började rycka. Provade en annan pierburg, samma sak.
Kom då över en Weber 36/36 som jag renoverat med en packningssats samt bestyckat den för B21A orginal.
Motorn är B21A Orginal, förutom pluggat pulsair. Insug: b230k.
Bestyckingen är följande: Primär/Sekundär
Halsringar: 26/27
Spridare: 4,5/4,5
Emulsionsrör: F23/F23
Luftmunstycke: 210/190
Huvudmunstycke: 135/155
Lågfartsmunstycke: 50
Acc.munstycke: 70
Pumpventil: 0
Nålventil: 175
Innan bestyckningen va den bestyckad för en opel. Ganska smått. Men misab tyckte också den lät väldigt snålt bestyckad oavsett opel/bil med opel-bestyckingen.
Hur som helst. Innan, så gick den bra på fullgas, inget att klaga på direkt, men på dellast så hacka den som fan hur man än ställde tändning och blandning. Så visst, bestyckade om den i förhoppning om att det bara kunde bli bättre. Men icke!
Vart i princip ingen skillnad. Rycker lite mindre men de är marginellt. MEN ibland kan den flyta på rätt bra. Gå jämt och fint. Men de är kortvarigt och inte så ofta.
Har provat ställa tändningen lite på måfå genom att bara justera fördelarn.
I ett läge går den relativt bra. Låter mjukt och gott. Klen tomgång oavsett justering på tomgångsskruven(om jag inte ställde in på typ 1500varv kanske? Onormalt högt iaf..) men rapp som fan ända upp i 140 innan den börjar plana ut.
Men ställer jag tändningen så den har någorlunda tomgång så är den bara rapp på 1an och 2an sen händer de inte mkt mer på gasen. Riktigt slö. Och låter lite vassare, rivigare (inte lika behagligt).
Och det spelar ingen roll hur jag ställer tändningen, tomgången vill inte lägga sig stabilt i något av fallen, bara mer lr mindre. Lite svårt och ställa tändningen BRA (har lampa) då tomgången inte funkar som den ska, och inte heller har någon varvmätare.
Tändkablar är nya sen i vintras, volvo orginal. Enda kabeln jag inte fick me/bytte va mellan fördelare och spole.
Tändspole har jag inte bytt, den blir ljummen men inte mer än så. Även mätt upp spolen och den ligger inom gränsvärdena. (Ganska precis).
Fördelarlock bytt i våras tillsammans med kondensator och brytare. Kondensator byttes sedan igen tillsammans med brytare nu i sommar under felsökning.
Tändstift nya, NGK BP6ES eller vad dom heter.
Ny packning mellan insug och topp.
Ny förgasarfotspackning tillsammans med en sån där isolerande fot. (Packning på vardera sida om den då)
Reagerar inte på startgas någonstans. Förutom runt förgasaren lite smått, men det må väl kanske va det öppna filtret som suger i sig ångorna från startgasen? Då de yr rätt bra ändå. Inga större reaktioner iaf.
Vad mer kan jag säga. Luktar inte direkt avgaser om bilen heller. Inte som den brukar. Tycker den borde lukta mer soppa?
När jag va ute och prova lite nyss så kunde den svartryka några få gånger om den stog på halvtaskig tomgång och man gasade till lite försiktigt. Kom ett litet moln bara, men inge mer. Men inte alla ggr heller.
Hoppas ni orkar läsa och har några idéer.
Mvh
Mogge
Bifogar lite bilder på hur de ser ut.
Första bilden:
Röd: Fördelarvakuum till förgasare
Svart: Pluggad ventil till pulsair?
Blå: Pluggad slang från egrventilen under insuget.
Den smala slangen från vevhusventilation går på insuget bakom förgasaren sett från bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-307975b4d1ed1b14782c94f374e333a1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-441f871a05bf1ff793a5a5e461ae416e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-3e20c7996c7fbb1f13dc51c277b00170.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-9b87af134b683236b1dcba248c70de84.jpg]()
Ska försöka skriva så utförligt som möjligt, men så kort som möjligt.
Hade först en pierburg förgasare från en 740. Bilen började rycka. Provade en annan pierburg, samma sak.
Kom då över en Weber 36/36 som jag renoverat med en packningssats samt bestyckat den för B21A orginal.
Motorn är B21A Orginal, förutom pluggat pulsair. Insug: b230k.
Bestyckingen är följande: Primär/Sekundär
Halsringar: 26/27
Spridare: 4,5/4,5
Emulsionsrör: F23/F23
Luftmunstycke: 210/190
Huvudmunstycke: 135/155
Lågfartsmunstycke: 50
Acc.munstycke: 70
Pumpventil: 0
Nålventil: 175
Innan bestyckningen va den bestyckad för en opel. Ganska smått. Men misab tyckte också den lät väldigt snålt bestyckad oavsett opel/bil med opel-bestyckingen.
Hur som helst. Innan, så gick den bra på fullgas, inget att klaga på direkt, men på dellast så hacka den som fan hur man än ställde tändning och blandning. Så visst, bestyckade om den i förhoppning om att det bara kunde bli bättre. Men icke!
Vart i princip ingen skillnad. Rycker lite mindre men de är marginellt. MEN ibland kan den flyta på rätt bra. Gå jämt och fint. Men de är kortvarigt och inte så ofta.
Har provat ställa tändningen lite på måfå genom att bara justera fördelarn.
I ett läge går den relativt bra. Låter mjukt och gott. Klen tomgång oavsett justering på tomgångsskruven(om jag inte ställde in på typ 1500varv kanske? Onormalt högt iaf..) men rapp som fan ända upp i 140 innan den börjar plana ut.
Men ställer jag tändningen så den har någorlunda tomgång så är den bara rapp på 1an och 2an sen händer de inte mkt mer på gasen. Riktigt slö. Och låter lite vassare, rivigare (inte lika behagligt).
Och det spelar ingen roll hur jag ställer tändningen, tomgången vill inte lägga sig stabilt i något av fallen, bara mer lr mindre. Lite svårt och ställa tändningen BRA (har lampa) då tomgången inte funkar som den ska, och inte heller har någon varvmätare.
Tändkablar är nya sen i vintras, volvo orginal. Enda kabeln jag inte fick me/bytte va mellan fördelare och spole.
Tändspole har jag inte bytt, den blir ljummen men inte mer än så. Även mätt upp spolen och den ligger inom gränsvärdena. (Ganska precis).
Fördelarlock bytt i våras tillsammans med kondensator och brytare. Kondensator byttes sedan igen tillsammans med brytare nu i sommar under felsökning.
Tändstift nya, NGK BP6ES eller vad dom heter.
Ny packning mellan insug och topp.
Ny förgasarfotspackning tillsammans med en sån där isolerande fot. (Packning på vardera sida om den då)
Reagerar inte på startgas någonstans. Förutom runt förgasaren lite smått, men det må väl kanske va det öppna filtret som suger i sig ångorna från startgasen? Då de yr rätt bra ändå. Inga större reaktioner iaf.
Vad mer kan jag säga. Luktar inte direkt avgaser om bilen heller. Inte som den brukar. Tycker den borde lukta mer soppa?
När jag va ute och prova lite nyss så kunde den svartryka några få gånger om den stog på halvtaskig tomgång och man gasade till lite försiktigt. Kom ett litet moln bara, men inge mer. Men inte alla ggr heller.
Hoppas ni orkar läsa och har några idéer.
Mvh
Mogge
Bifogar lite bilder på hur de ser ut.
Första bilden:
Röd: Fördelarvakuum till förgasare
Svart: Pluggad ventil till pulsair?
Blå: Pluggad slang från egrventilen under insuget.
Den smala slangen från vevhusventilation går på insuget bakom förgasaren sett från bilden.




Senast redigerat av morgan_aman (25 augusti 2011)
0
0
0
0