3366
Sök

Volvo 855 t5 ombyggnad till v70 t5

749 Inlägg
22 augusti 2011
#41
montana10 skrev:
Hej kom precis hem ifrån jobbet. Hittade en polare som hade en 2.4l turbo snurra Som har suttit i en v70 som han skulle sälja för 2000kr. Det jag behöver göra på den är att byta lager i den. Jag vet inte riktigt vad som skiljer det är ju en annan cylindervolym så att det borde ju vara andra kolvar med och då passar inte mitt cylinderhuvud. Får kolla upp det. tror att det är en lättare vev i den motorn vevskakar är nog samma. Kommer iallafall hämta bilen på torsdag. ska ta en bild på den så får ni se hur den ser ut. Ska även kolla om den har elektriskt spjällhus. sen gällande att det sitter två lamdasonder så hörde jag att man kan bara klippa kablarna till den som sitter efter katten om det skulle behövas. nej godnatt på er hörs senare.

Den lär nog ha elektroniskt gasspjäll tror jag.
Jepp den bakre kan man koppla bort om den ej behövs, men om du klipper kablarna så förstör du hela sonden, bättre att lossa kontaktstycket.
Det är nog samma kolvar.
Senast redigerat av Bjornn (22 augusti 2011)


8 251 Inlägg
22 augusti 2011
#42
montana10 skrev:
Jag vet inte riktigt vad som skiljer det är ju en annan cylindervolym så att det borde ju vara andra kolvar med och då passar inte mitt cylinderhuvud. Får kolla upp det.

Annan volym spelar ingen roll. Det är samma topp till alla storlekar på turbomotor. Dock lär man se till att är samma typ av lyftare i den topp man ska sätta dit som den som satt där. Det är möjligt att bygga om från en topp med hydrauliska till en med mekaniska lyftare. Men jag har för mig att det inte passar rakt på.

Kolvarna skiljer mellan 2,0/2,3 och 2,4/2,5T. LTT motorerna har 83mm borrning istället för vanliga turbomotorernas 81mm. LTT motorerna har dessutom högre kompression.

montana10 skrev:
tror att det är en lättare vev i den motorn vevskakar är nog samma.

Lättare vevaxeln kom -00 i ltt-motorerna. Men den satt inte i alla och sen finns det 2 versioner av den lättare veven. Men enda sättet at vara säker på att man har en sån är at ta ner tråget och titta. Den gamla vevaxeln hände med länge efter att den lätta hade kommit och dyker upp lite här och var. Spelar dock ingen större roll då man inte direkt märker någon skillnad med lätta eller tunga axeln. Vevstakarna skiljer mellan 2,0/2,3 (139,5mm) och 2,4/2,5 (143mm).


Chaufför
64 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#43
Hej. Nu har det gått ett tag sen sist och jag beslutade mig att sälja min bil i delar. Så det får bli ett nytt projekt istället. Jag köpte bilen. Och den kommer att bytas inredning då den är fuktskadad och luktar inte så gott. Tur att man har en annan inredning i 855 som passar nu.

Chaufför
64 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#44
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16560/16560-186c8a2f7f5dfeed177239b70e9fcc66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16560/16560-c48f925d4de96de9a6a2c7c337b829e5.jpg


Sök