3264
Sök

Fylla stötdämparna med hydraulolja

612 Inlägg
2 september 2011
Om gasen är under tryck i en blåsa eller motsvarande och man borrar hål i dämparen så oljan rinner ut kan ju blåsan expandera fritt, det finns ju inget som "håller emot" längre. I det läget blir det inte lätt att få i tillräckligt mycket olja (och alltså komprimera blåsan till rätt storlek igen).

Folk som renoverar de "lite bättre" stötdämparna som sitter på t.ex. crossar använder ganska sofistikerade anläggningar för att få ut all luft och få rätt mängd ren gas på rätt plats. Det är mer avancerat än att hälla i en skvätt olja och trycka i lite gas...

761 Inlägg
6 september 2011
lånar tråden lite...

är det någon som vet om det finns skumdämpare att köpa som tillsats till oljor, jag har problem med att atf oljan i servon skummar, och sen trycks ut

hydraulolja har tydligen skumdämpare i sig, så det borde ju finnas tycker man.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
dannnej skrev:
lånar tråden lite...

är det någon som vet om det finns skumdämpare att köpa som tillsats till oljor, jag har problem med att atf oljan i servon skummar, och sen trycks ut

jag har 25 liters dunkar med skumdämpningsmedel på jobbet, vet ej hur bra de lirar med atf olja men de bör inte vara några problem.  kan se om jag hittar nån info om de imorgon om jag hinner. dra ett pm å påminn mig.

761 Inlägg
8 september 2011
Xuri skrev:
dannnej skrev:
lånar tråden lite...

jag har 25 liters dunkar med skumdämpningsmedel på jobbet, vet ej hur bra de lirar med atf olja men de bör inte vara några problem.  kan se om jag hittar nån info om de imorgon om jag hinner. dra ett pm å påminn mig.

din inkorg är full smile

det låter intressant, det är väl bara att testa blanda det med atf/dexron3 olja och se vad som händer, om det blandar sig bra och inte klumpar sig eller blir skikt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
dannnej skrev:
Xuri skrev:
dannnej skrev:
lånar tråden lite...

din inkorg är full smile

det låter intressant, det är väl bara att testa blanda det med atf/dexron3 olja och se vad som händer, om det blandar sig bra och inte klumpar sig eller blir skikt.

haha kanske kan stämma att den är full :p  :p

de används idag ihop med diesel, fotogen, samt försvarets skummedel som dom blandar ihop vid brandsläckning å de skummar inget efter man tar i lite sånt så jag tror de lirar ihop med atf.

761 Inlägg
8 september 2011
Xuri skrev:
dannnej skrev:
Xuri skrev:

din inkorg är full smile

de används idag ihop med diesel, fotogen, samt försvarets skummedel som dom blandar ihop vid brandsläckning å de skummar inget efter man tar i lite sånt så jag tror de lirar ihop med atf.

ja funkar det med diesel så funkar det ju till atf, olja som olja smile
tror du att du kan skicka en skvätt? jag vet inte hur mycket man behöver till ca 20 liter olja?
Det är lite panik så hade det gått att lösa redan imorgon så jag har det till nästa vecka så hade det varit suveränt

0703602247
Mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
dannnej skrev:
Xuri skrev:
dannnej skrev:

din inkorg är full smile

ja funkar det med diesel så funkar det ju till atf, olja som olja smile
tror du att du kan skicka en skvätt? jag vet inte hur mycket man behöver till ca 20 liter olja?
Det är lite panik så hade det gått att lösa redan imorgon så jag har det till nästa vecka så hade det varit suveränt

0703602247
Mvh

De beror på om jag har de hemma på lagret eller om jag måste åka iväg för å hämta de.  de blandas i vanligtvis ca 2dl per m3 vatten.  har jag de på lagret å minnet e friskt så finns de i karlskrona imorgon om de är extremt brådis.

761 Inlägg
8 september 2011
aha ok, du är ifrån kkrona, då är det ju lugnt.

du kan ju skicka ditt nummer i pm så kan jag höra av mig och påminna.

Mvh

Sök