3447
Sök

Spikningar B230A!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#1
Tantens 245a spikar gärna så fort det går lite tungt. Tändningen står rätt och bilen går fint i övrigt, nya stift & kablar. Har även provat med 98-oktan och det hjälpte delvis men inte helt.
Eftersom det är en Volvo så vet jag att någon här har haft samma problem så jag tänker inte felsöka arslet av mig när någon av er har svaret rakt av tongue
Fram med ideerna nu. En tanke är ju om någon tidigare ägare har hyvlat toppen men det känns inte speciellt troligt.
Sitter det någon tillskottsventil någonstans? För lite soppa på belastning skullle ju kunna förklara det hela...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

500 Inlägg
25 april 2011
#2
Är du säker på att den spikar? Det är inte misständningar du menar?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#3
Nej för helvete, bilen går fint tills det lutar uppför. Klockren tomgång & om du varvar upp den stillastående så går den kanonbra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

500 Inlägg
25 april 2011
#4
Men hur vet du att den spikar? Spikningar hörs knappt och märks inte direkt på gången heller.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#5
I det här fallet hörs det ganska mycket, och jag kan inte komma på vad fan det skulle vara annars, övriga tändproblem brukar ju märkas även utan belastning, men detta uppträder bara vid segdragning.
Det är inte så att bilen går illa men den ska jävlar inte låta sådär vid belastning, problemet uppstår vid kraftiga accelarationer på de högre växlarna och uppförsbackar.
Man får vispa ner på 3an för att ta en medelstor backe i 100km/h om den inte ska börja låta.
Bilen har fungerande vakumförställning och brytarlös tändning så det är inga brytare som spökar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
25 april 2011
#6
B23A kan vara väldigt känslig när det gäller spikningar ifall man sätter brytarlöst system, men hur B230A är vet jag inte. Dessutom är det ju elektroniskt tändsystem som original på en sån motor så vitt jag vet. smile

Kolla nivån på förgasaroljan, även fast detta inte borde inverka så skadar det inte.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#7
Redan gjort, jag har gått igenom allt det gamla vanliga. Spikningar brukar ju betyda för högt komp, för lite soppa eller felställd tändning. Bilen går kanon så länge det inte går för tungt vilket får mig att fundera på soppan. Får kanske kolla lite nogrannare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

612 Inlägg
27 april 2011
#8
Sliten förgasarnål/nålmunstycke så den har gått fett på tomgång, har sedan justerats ner för att komma genom besiktningen med resultatet att den går magert vid belastning?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#9
G-sson skrev:
Sliten förgasarnål/nålmunstycke så den har gått fett på tomgång, har sedan justerats ner för att komma genom besiktningen med resultatet att den går magert vid belastning?

Där sa du nåt! Men hur fan ser Pierburg förgasaren ut invändigt? Jag har klarat mig från att riva någon sån så jag vet inte hur det ser ut med nål osv? Det är ju en klassiker på strombergförgasarna men det kan ju vara värt en mer seriös titt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#10
Jag tänkte att jag skulle uppdatera vad som hände, jag började pillra lite på tändningen under sommaren och kom ingenvart. Igår fick jag ett infall och provade att suga på det lilla filtret som visas nedan. Detta jävlans filter var mer eller mindre igensatt så efter att ha ersatt det med en vakumslang så går bilen som en jävla klocka! Synd bara att jag hittade felet lagom till besiktningens slut...
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-cc13d73ec070ea3089c195bd3318d933.jpg

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 758 Inlägg
17 september 2011
#11
Gott att du hittade felet!

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
17 september 2011
#12
Det är ju en backventil, och det ska det ju faktiskt inte sitta där.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#13
Jimmy_W skrev:
Det är ju en backventil, och det ska det ju faktiskt inte sitta där.

Just nu är det en tvärstoppventil, i båda riktningar. Men om den inte är tänkt att sitta där varför är den märkt "distributor" på ena sidan och "carburator" på andra sidan? Jag vet inte för jag har inte satt den där men om jag läser texten på den så skulle jag också satt den på samma ställe...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök