3304
Sök

Koplingsplint, grenkontakt hjälp! finns det?

245 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Jag behöver hjälp! finns det någon som vet om det finns någon grenkontakt, koplingsplint ja U name it!!

mer inriktat jag behöver kunna koppla in en sladd så den fördelar strömmen till flera uttag

någon som vet någon som kan hjälpa tack på förhand! smile MVH

If you dont live for something
you die for nothing

21 761 Inlägg
19 september 2011
Hur kraftiga kablar och förbrukare gäller det?

Kopplingsblock som används till bilstereo är ju ett alernativ, finns en hel del varianter och ger oftast mycket bra kontakt. smile

245 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur kraftiga kablar och förbrukare gäller det?

Kopplingsblock som används till bilstereo är ju ett alernativ, finns en hel del varianter och ger oftast mycket bra kontakt. smile

de e så här att ja rensar all el på en traktor (1954) o gör om allt från grunden såå just nu e det 2.5mm2 kabel o det gäller 55watt X-tra ljus (6st) sen är det lite små knappar osv men behöver ju som sagt en förgrening men hittar inte (A)

you die for nothing

21 761 Inlägg
19 september 2011
Lite väl grova saker kanske, men tex Biltema har ett dubbelt kopplingsblock som du kan få till sammanlagt 8 st utgångar för 8 mm2 kablar: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ingsblock/

245 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
oj dessa hade ja heeelt missat men de måste ju funka bara att som du säger att de e lite väl grova yikes

you die for nothing

21 761 Inlägg
19 september 2011
Det måste ju inte sitta 35 mm2 kablar som matar blocken, men det får heller inte vara alltför tunna kablar eftersom risken nog finns att fastsättningsskruven missar några trådar på kabeln. Kör du med tex 21 mm2 kabel så ska det funka, sedan är det bara att sätta säkringar på utgående kablar. smile

245 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
joo de e sant men jag kommer antagligen använda 2.5mm2 som det grövsta yikes utan matarkablen då förståss;)

you die for nothing

21 761 Inlägg
20 september 2011
Jag har ett liknande block liggandes med 4 st 8-10 mm2 utgångar, men ett singelblock och dessutom uttagen i mitten av blocket. Testade med 2,5 mm2 kabel på ena utgången och det verkade som att skruven höll fast alla trådar, dock är det ju lite osäkert när man använder en betydligt mindre area än vad hålet är gjort för. smile

224 Inlägg
20 september 2011
Om du klämmer på en ändhylsa så missar inte skruven några kardeler. Skalar du dessutom dubbla längden så kan du vika dubbelt och klämma dit en 5mm2 ändhylsa.

Sök