3931
Sök

Köpråd: Miljöbil till jobbet, ny eller ny-begagnat

5 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Hejsan,

fick i uppdrag att spåna efter och komma med förslag på ny bil till institutionen (Mark och Miljö, sveriges lantbruksuniversitet SLU).

Kravet är att bilen är klassat som miljöbil. Bilen kommer att användas som vanlig transportbil, men även för att transportera prover som tas i fält (och kan bli rätt skitiga), samt köra runt studenter/gäster till universitetet osv osv. Det ska alltså vara en kombi, tror dock ej större än så (dvs ingen minivan eller dylikt).

I dagsläget äger institutionen en gammal sketen Volvo 245, så nog blir det ett lyft oavsett vad som köps skulle jag tro wink

Tips tas gärna emot! Jag har inte fått några uppgifter om någon budget, men säg upp till 200k eller däromkring, kanske lite mera om det avser en helt ny bil.

Mvh
//J
Senast redigerat av JorisS (20 september 2011)

5 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Bra länk!

Bara så jag tolkar excelbladet rätt - det är alltså antalet bilar av angivna modellen som har registrerats under den angivna månaden/tidsperioden? (Säger det något om antal försäljningar också?)

Det är på viss sätt ett bra mått på popularitet på märke/modellen?

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 september 2011
JorisS skrev:
Hejsan,

fick i uppdrag att spåna efter och komma med förslag på ny bil till institutionen (Mark och Miljö, sveriges lantbruksuniversitet SLU).

Kravet är att bilen är klassat som miljöbil. Bilen kommer att användas som vanlig transportbil, men även för att transportera prover som tas i fält (och kan bli rätt skitiga), samt köra runt studenter/gäster till universitetet osv osv. Det ska alltså vara en kombi, tror dock ej större än så (dvs ingen minivan eller dylikt).

I dagsläget äger institutionen en gammal sketen Volvo 245, så nog blir det ett lyft oavsett vad som köps skulle jag tro wink

Tips tas gärna emot! Jag har inte fått några uppgifter om någon budget, men säg upp till 200k eller däromkring, kanske lite mera om det avser en helt ny bil.

Mvh
//J

Är det krav: Miljöbil, så sätter ju det stopp för nån större vagn. Halvstora kombi finns det ju gott om. V70 DrivE kanske blir lite saftig prislapp på. 200 tkr plus moms eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 117 Inlägg
20 september 2011
JorisS skrev:
Bra länk!

Bara så jag tolkar excelbladet rätt - det är alltså antalet bilar av angivna modellen som har registrerats under den angivna månaden/tidsperioden? (Säger det något om antal försäljningar också?)

Ja, det stämmer. Antal inregistrerade.
Själv kör jag med en Citroën C4 -2011 med 92hk common rail turbo diesel.
Den är superbekväm, har bra stereo, all möjlig elektrisk lullull, lastar mycket och det hörs knappt att det är diesel. Skapligt rapp och mycket bränslesnål.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 september 2011
shogun skrev:
JorisS skrev:
Bra länk!

Ja, det stämmer. Antal inregistrerade.
Själv kör jag med en Citroën C4 -2011 med 92hk common rail turbo diesel.
Den är superbekväm, har bra stereo, all möjlig elektrisk lullull, lastar mycket och det hörs knappt att det är diesel. Skapligt rapp och mycket bränslesnål.

Men det är också en småbil.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 september 2011
Försök sälja in Lexus Hybrid-SUV, större och bekvämare bil klassad som miljöbil tror jag inte du hittar. wink

Skämt å sidan, med de kraven tror jag en ny mindre dieselkombi är mest vettig. Nya Ford Focus kanske? Kan hålla med Shogun om att Citroen C4 är mycket trevlig och snål, men den finns inte som kombi vad jag vet?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Tack för tipsen! En V70 är väl skapligt stor? Den ska vara mer eller mindre som 245:an vi har i dagsläget gissar jag, kanske funkar med lite mindre med. Citroen... "wouldn't touch it with a stick" efter all skit våra kompisar haft med deras. Fast det kanske var ett måndagsex.

3 120 Inlägg
20 september 2011
Jag föredrar biogas! Tex Volvo V70 eller Mercedes E-klass

36 Inlägg
21 september 2011
Jag kör Skoda Superb Greenline med den lilla 105-hästars dieseln. Den går kanon och kan rekommenderas. Den börjar på 238000 men 10% rabatt fick jag direkt på den smile

Sök