3493
Sök

Saab 9-5 2.0t -00 går ryckigt, motorlampa lyser.

31 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Hallå.

Har en saab 9-5 2.0t från -00 som jag har fått lite problem med, det är så att den har börjat gå lite ryckigt samt att tomgången går "upp och ner", motorlampan började lysa strax efter att detta uppenbarade sig.

En bekant till mig sa då att jag skulle koppla ur ena batteripolen i 10min för att "nolla" bilen, sagt och gjort och vips så blev detta problem löst - DOCK bara för några mil, ca 3.

Jag har tittat en del på nätet, några som verkar ha samma/liknande problem, men det kommer aldrig något svar på vad det var för fel (från ägaren).

Så, jag frågar alltså en än gång vad problemet kan bero på?

Eftersom bilen gick som en klocka efter att jag "nollade" den känns allt väldigt underligt..

bilen har gått 21k mil

VÄLDIGT tacksam för hjälp!

saabtok
1 306 Inlägg
10 juli 2011
TobiasF skrev:
Hallå.

Har en saab 9-5 2.0t från -00 som jag har fått lite problem med, det är så att den har börjat gå lite ryckigt samt att tomgången går "upp och ner", motorlampan började lysa strax efter att detta uppenbarade sig.

En bekant till mig sa då att jag skulle koppla ur ena batteripolen i 10min för att "nolla" bilen, sagt och gjort och vips så blev detta problem löst - DOCK bara för några mil, ca 3.

Jag har tittat en del på nätet, några som verkar ha samma/liknande problem, men det kommer aldrig något svar på vad det var för fel (från ägaren).

Så, jag frågar alltså en än gång vad problemet kan bero på?

Eftersom bilen gick som en klocka efter att jag "nollade" den känns allt väldigt underligt..

bilen har gått 21k mil

VÄLDIGT tacksam för hjälp!

<skulle  tro de kan vara  tändkasseten

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

when ever - were ever
513 Inlägg
10 juli 2011
När gjordes enriktig service senast ? Den typen av orolig gång brukar uppträda när spjälhuset är smutsigt. Rengöring av huset ingår i serviceplanen men brukar ignoreras av gör-det-självare tyvärr.

31 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Senast stämplade servicen var vid 20k mil, i höstas. Det är en stämpel i sboken, men det står inte vad som är gjort (det gör det inte på någon stämpel) och då är boken fullstämplad.

Senaste servicen är utfärdad utav "SAAB Experten" i Uppsala.

31 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Jag var till SAAB idag och fick följande felkoder:

P0171 Bränsleadaption luft/bränsle för mager
P1171 Lambdareglering luft/bränsle för mager

Kan det vara lambdan som spökar?

31 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Efter lite letande i motorrummet så har jag nu hittat någonting som ser ut att vara en vakuumslang med någon sorts ventil på, den är vit och röd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156775/156775-6b5801cce4fe88c54b5676db0356ccfa.jpg

Vad är detta???

230 Inlägg
12 juli 2011
Kolla under Plastkåpan vid gasspjället, brukar vara en slang från vevhusventelationen som går av, vid en backventil,Har förmig att den sätter dóm felkoderna då, värt en kik:) (inget me bilden o göra)

31 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Kollade där, jag tror att den backventilen är trasig, men inte kan den ställa till med dessa problem, eller? Helt okunnig på bilar!

31 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Bytte backventilen idag, dock ingen slang! Bilen går väldigt lite bättre.

Jag lämnar in bilen på verkstad imorgon för felsökning..

75 Inlägg
1 oktober 2011
hur gick det har samma problem och samma felkoder..

Holmgrens i jönköping har lurat en på rätt mycket cash nu.

Dom bytte tändkasset och släckte lampan
1 dag senare kom CE tillbaka
Dom bytte spjällhus och släckte lampan
1 dag senare kom CE tillbaka
Dom bytte LLM
1 dag senare är lampan tillbaka med samma felkoder.

Men tror dom skulle fixa tillbaka mina gamla saker för jag vart lite upprörd av att det kostar utan att dom åtgärdat problemet.

Sök