2779
Sök

Bränslepumpsrelä, hur skall det vara?

25 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Det är så att jag har en Volvo 240-88 som ibland dör under körning. Men när man sätter på tändningen ( ej motorn igång ) så är det bara ett av reläerna som " sätts på ". Skall det vara så? Hör inget surrande heller av pumparna. Skall båda pumparna starta när man sätter på tändningen?

Tack På Förhand!

22 Inlägg
1 oktober 2011
#2
Byt relä, väldigt vanligt fel på 2/7-00 serierna!
Kostar inte mer än nån hundring på biltema, Ok, mekonomen m.m.

25 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#3
Den får väl ingen ström om de inte slår till med tändning på och motorn avstängd?

22 Inlägg
1 oktober 2011
#4
Om relät är trasigt så slår det givetvis inte till även om de får ström, har du provat knacka på det när bilen dör? Då brukar det börja funka igen ett tag.

25 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#5
Är det normalt att det blir varmt inuti under körning?

21 761 Inlägg
1 oktober 2011
#6
volvolov skrev:
Men när man sätter på tändningen ( ej motorn igång ) så är det bara ett av reläerna som " sätts på ".

Menar du att det bara är ena reläspolen som drar?

25 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#7
Precis som Drönirettab säger bara den ena som drar med tändningen på motorn avstängd.

21 761 Inlägg
1 oktober 2011
#8
Nu har jag inte skruvat med en B230F utan bara B230E, det mekaniska systemet är ju betydligt enklare. Enligt elschemat för B230F i Haynes rephandbok så styrs pumpreläts båda spolar via styrboxen och då finns förstås risken att någon kabel eller anslutning glappar. Det går dock inte att via schemat få reda på ifall båda reläspolarna ska dra när tändningen slås på, folk som har detta bränslesystem får nog ge svar. smile


Sök