3118
Sök

Skillnad på öppet luftfilter och insatsfilter?

681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tänkte köpa annat filter till min bil, men vad är skillnaden om jag köper ett öppet luftfilter eller ett insatsfilter till bilen? Tänkte köpa K&N filter


579 Inlägg
2 oktober 2011
#2
Sök funktionen finns vet du, å även google wink

Men skillnanden är att insatsflter är som standard filtret fast kan släppa igenom mer/lättare luft men ändå filtrera bättre oftast.

Öppet luftfilter är bara ett rör med filternät runtom kan man säga.

Köp ett insatsfilter och göra lite hål på undersidan av din orginal luftfilterbox. Så får du mer luft in i den.


681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#3
Min undran är väl egentligen med vad jag får ut mest hk av


7 274 Inlägg
2 oktober 2011
#4
Du får inte ut några hästar alls.


Turbo lover
555 Inlägg
2 oktober 2011
#5
Öppna filter under huven suger bara varmluft och sänker snarare effekten.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 oktober 2011
#6
P--JawZ--K skrev:
Sök funktionen finns vet du, å även google wink

Men skillnanden är att insatsflter är som standard filtret fast kan släppa igenom mer/lättare luft men ändå filtrera bättre oftast.

Öppet luftfilter är bara ett rör med filternät runtom kan man säga.

Köp ett insatsfilter och göra lite hål på undersidan av din orginal luftfilterbox. Så får du mer luft in i den.

Det är ju samma filtermaterial i dom koniska öppna filterna som det är i insatsfiltret om man pratar samma tillverkare så filtreringen lär ju inte vara någon direkt skilland på.
Skillnaden är framförallt att ett öppet många gånger suger massa mera varmluft från motorrummet så man tappar effekt om det inte placeras riktigt bra.
Senast redigerat av Busgrabb (2 oktober 2011)

Autotech

579 Inlägg
2 oktober 2011
#7
Som Brains å Turbovin säger. Med en helt orginal motor får du ingen effekt skillnad, Dä du kan få då är ett vrål/brööl ljud utav det, Ifall du vill ha ut dä bästa av ett luftfilter rekommenderar jag omplacering av det till bakom grillen lr nånstans där den får bättre kall luft åtkomst. Å då är dä ett Öppet sportluftfilter som gäller.

Här har du lite att läsa om luftfilter -> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270


681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#8
Så att när tillverkarna skriver att effekten ökar med 3-8%, då stämmer det inte?


579 Inlägg
2 oktober 2011
#9
Busgrabb; Nu jämförde jag mellan orginal insatsfilter och sport insatsfilter, och de brukar ha dem egenskaperna att de släpper igenom luften lättare å har en liten bättre filtrering av luften. Dock va jag ju ej tydlig om den saken så får skylla mig sj tongue


7 274 Inlägg
2 oktober 2011
#10
iswal skrev:
Så att när tillverkarna skriver att effekten ökar med 3-8%, då stämmer det inte?

Beror väl på vad man jämför med också...
En orginal bil med ett orginal filter i BRA skick kommer gå exakt likadant som en med ett annat filter.

Större risk att bilen blir LITE slöare med ett öppet då det är sällan folk orkar placera dom vettigt som tidigare skribenter har sagt.


681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#11
Så med andra ord: Onödig kostnad att köpa det?


7 274 Inlägg
2 oktober 2011
#12
iswal skrev:
Så med andra ord: Onödig kostnad att köpa det?

Ja.


579 Inlägg
2 oktober 2011
#13
Inte direkt nej, det är den möjliga effekt vinsten ifall du har "sug" trimmat den, så som portat toppen, bytt till värre kamaxel, exktraktor grenrör m.m.

Effektvinster på en orginal motor:
Brööl ljud
Kan få in mer luft (Kall luft ifall du placerar det utanför motorrummet)

Förluster:
Suger in varmluft i motorrummet (ifall placerad på orginal placeringen)
Kan skada LMM ifall det öppna luftfiltretplaceras direkt på LMM (Väldigt liten chans för detta dock!!)

Som sagt läs lite av den tråden jag länka till så får du lite mer kött på benen så att säga wink


681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#14
Men bilen jag pratar om är en Opel Astra Sport 2.0 16v -99...
Så för min del är det ingen idé att köpa öppet luftfilter eller insatsfilter?

Finns inte så mycket att göra med en sådan bil?
Endast styling?
Senast redigerat av iswal (2 oktober 2011)


579 Inlägg
2 oktober 2011
#15
Ifall du inte ska trimma den, då är det ett onödigt köp. Jag köpte ett öppet sportfilter till min 740 GL som var helt orginal, enda skillnaden jag märkte av var att motorn brööla till när man varva upp den.

Men du kan ju testa typ ett "kina" öppet sportfilter, så som biltema, stylingbutikens etc. för en billig peng för att själv se skillnaden. Kostar nog runt 100-200kr
Senast redigerat av P--JawZ--K (2 oktober 2011)


681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#16
Men inte helt lätt att göra något när det inte är turbo


579 Inlägg
2 oktober 2011
#17
Som jag skrev i tidigare inlägg:

Trimchip (fann ett som ger 15hk mer å varvstopp ändrat till 7200rpm)
Exktraktor grenrör med 2.5" avgassystem efter
Porta upp toppen (är ju en 16v så dem brukar man kunna få ut en del på wink)
Värre kamaxel (ENEM.se har nog nån tror jag)
Höja kompet (antingen plana ner toppen lr köpa andra kolvar som ger högre komp)
Lätta svänghjulet lite grann (blir mer varv villig)
Större ventiler

Och säkert nåt mer som jag ej kommer på för tillfället. Men med detta gjort skulle du kanske få upp effekten med 30-50hk lr nåt, vet ej bara en ren gissning.

Går att å trimma sugmotorer men är dyrare och krävs mycket mer för att få upp effekten jämfört med en turbomotor.


681 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#18
Men finns inget att göra inom en rimlig kostnad, har inte tänkte renovera hela motor


579 Inlägg
2 oktober 2011
#19
Nej dä finns dä inte till nån bil, enda du kan komma undan med gratis lr för en rimlig summa är att porta toppen, sänka kompet å bygga ett exktraktor grenrör ifall du kan göra detta sj. Men då krävs dä ju nya delar iaf.



Sök