2650
Sök

Volvo 855 t5, Fyllt på olja syns inget på stickan!

23 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Goddagens gott folk!

Min lilla gudrun har ett problem,

Jag hörde att bilen började ticka kollade stickan så vart det ingen olja,
och lampan började lysa.
men jag körde bort till macken och köpte en liten tjockare olja tryckte i 5l.

Och nu är det så att det syns inget på stickan? Jag startade bilen och den fortsatte ticka, slutade snabbt
sen körde jag hem och skulle lyssna på bilen den tickade inte i börjarn sen efter en liten stunds stående tickade den lite, jag stängde av
och startade igen och då tickade den inte! och sen stängde av och startade igen, inget tickande.

Efter det kollade jag oljan och det syns inget på stickan?

Vad kan felet vara?

Bil : 855 t5-r 1996 225hk.

//Rasmus

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 oktober 2011
Syns det ingen oljenivå på stickan så är det ju för lite olja, mycket enkelt... Fyll på tills det syns. Hur mycket olja ska det vara i en sån motor? Tycker inte det borde gå i 5 liter o läcker det då så mycket som du beskriver så skulle et ju synas på marken.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

23 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Syns det ingen oljenivå på stickan så är det ju för lite olja, mycket enkelt... Fyll på tills det syns. Hur mycket olja ska det vara i en sån motor? Tycker inte det borde gå i 5 liter o läcker det då så mycket som du beskriver så skulle et ju synas på marken.

..Skall gå ut och kolla på stickan och se om det läcker något om en liten stund.. jävla krabb hela tiden blir så lack. smile

23 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Kollat under bilen och det läcker inget! dock ser man lite lite lite på stickan att det är olja längst nere, smile skall jag fylla på mer?

35 Inlägg
3 oktober 2011
kolla servis boken somd u har till volvon där ser du hur mucker olja ska de vara just til din bil
om man lysnar på andra som inte har likadan volvo så ska man inte lita på dom kolla sj i din servisbok för att vara på 110% på säkersita

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 oktober 2011
Om det ska gå i 5,8l och du har hällt i 5,0l så ska du hälla i 0,8l...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

614 Inlägg
3 oktober 2011
Detta är kanske väldigt långsökt men jag hade ett liknande problem med att jag inte heller kunde se riktigt på stickan hur mycket olja det var i motorn på min 855a. 
Visade sig när jag tittade ordentligt på stickan så såg jag att det lixom hade bytt färg på sig och att det nästan som hade brännt fast gamla oljeavlagringar på stickan.

Antagligen hade detta hänt eftersom stickan suttit där sen bilen var ny och den då hade gått 30 000 mil:D
Tog ifall en stålborste och slipade av stickan och vips! kunde jag se oljenivån på den igen big_smile

Kanske som sagt är rätt långsökt att det skulle vara så enkelt för dig men.
Även som sagts tidigare så ska oljenivån ligga mellan "max" och "min" Jag brukar alltid lägga den lite lite över medel. (alltså lite lite över mitten i mellan max och min)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Pim_Pim
3 oktober 2011
Det är inte så att oljestickan är av? Vet att det var så för en polare, vi fyllde på oljan och kunde inte se något på Stickan. Då kom vi fram till att en liten bit p Stickan var borta.. :p men den ser man ju ganska fort om det är så.

Pim_Pim
3 oktober 2011
Pim_Pim skrev:
Det är inte så att oljestickan är av? Vet att det var så för en polare, vi fyllde på oljan och kunde inte se något på Stickan. Då kom vi fram till att en liten bit p Stickan var borta.. :p men det ser man ju ganska fort om det är så.

Sök