M_icke_ skrev:
Tokken skrev:
Åsikter går isär.. Så enkelt är det.
INGEN kan svara 100%-igt på denna frågan, utan allt är egentligen mest spekulationer..
Detta kommer fortsätta diskuteras i all framtid så som det har gjorts i en massa år.
Oren effekt min vän dödar vad som helst.. ny som inspelad. Kan också rabbla upp en massa basar men vad hjälper det, enda jag menar är att KARAKTÄREN på
elementet ändras 9 gånger av 10 ganska drastiskt under inspelningsperioden.
Men är du enbart ute efter dB spelar det ganska liten roll.
Du borde väl veta vad DD sjävla säger om just inspelning..
Du skriver precis vad jag har försökt få fram redan från början..
Och japp, DD själva säger
"We recommend to allow at least several weeks of playing time to break in DD Woofers, full break in may take many months. DO NOT play subwoofers at max amplifier power in the first couple of days, give the suspensions a chance to loosen up. As the suspension breaks in, the subs will play lower and louder.
After you give the woofers a chance to break in (you'll know when this happens because the woofers will be playing lower and louder) you can start to look at port changes to alter the sound to your personal taste and your vehicles acoustic loading conditions."
Men, säg att jag har ett slutsteg som lämnar 20kw och kör det på halv effekt så har jag fortfarande 10kw till basarna, har jag däremot ett steg som lämnar 2kw så är det ju betydligt snällare mot basarna o köra de fullt än o köra de stora på halv, ellerhur. Med andra ord är det en värdelös rekommendation.
Jag fick höra från Tomas på DD att så länga jag inte spelade så att basarna lät illa så skulle inget hända, och hör och häpna: det gjorde de inte heller! Då spelade jag trots allt in basarna på ca 147-148db musik.