Servicekostnaderna till en 523i är försumbara, det är olja, filter och tändstift som skall till och detta byts hur enkelt som helst. Luftfiltret sitter i, likna det med en byrålåda; som du bara drar ut, byter filter och skjuter in igen. Även i övrigt är BMW så lättarbetade, en del saker kräver lite tanke innan man förstår hur det fungerar men när man väl förstått så brukar man tycka att det är smart byggt. Som sagt finns ingen kamrem eller liknande på en modern BMW.
Reservdelar ligger däremot som också nämnts på medelpris, det finns bilar som har billigare delar men i princip alla motsvarande modeller har lika dyra eller dyrare delar. En fördel med BMW på denna punkt är att dem håller väl, vilket innebär färre delar att byta i praktiken, och att dem är lättarbetade enligt ovan.
Rak rakställd sexa och bakhjulsdrift jämfört med en framhjulsdriven Volvo eller Audi med hela drivlinan nertryckt i motorutrymmet, säger egentligen sig självt hur det blir.
16.000mil är heller ingenting att reflektera över, det finns många ägare som kört över 40.000-50.000mil utan det minsta problem. Sköter du inte underhållet tar även en Volvo 740 slut snabbt, men med rätt underhåll rullar BMW´s långt. Som en riktlinje till förbrukningen har jag en 328i-95 som andrabil, den dricker 0.89L/mil och då är jag rätt gasglad. En frisk 523i bör inte dricka mycket mer än så.
Så generellt kan jag bara rekommendera dig ett köp, BMW hör enligt min erfarenhet till de märken som rullar absolut längst och att E39 dessutom är bekväm, säker och rolig gör det inte till ett sämre köp!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.