3488
Sök

BMW 523 iA Touring -00 Bra beg. köp?

Limnolog
170 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#1
Ja, som frågan lyder. Hur är dessa bilar som beg.köp? Vad är mycket mil? Hur är servicekostaderna? Har insett att vi behöver en större bil till vår lite större familj smile men plånboken är ju begränsad och så vill man ju gärna ha en så rolig bil som möjligt. All input välkommnas!

Ha det gött!
//R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

426 Inlägg
13 oktober 2011
#2
Farsan ägde en 523 touring -97 och måste säga att det är den absolut bästa bilen man kan få för det priset enligt mig. Motor, växellåda och drivlina är skottsäkra, kamkedja som ska hålla hela bilens livslängd. Man åker mycket bekvämt och det märks inte att det är en såpass stor bil när man kör. Mycket god komfort och tillförlitlighet! Ägandekostnaderna är inget överdrivet, varken billigt eller dyrt, ligger väl i samma prisklass som vilken bil som helst egentligen. Se bara till att bilen är servad som den ska. Ett tips är att gå in på Autopower.se och läsa beg.guiden på e39 som denna modell heter, mycket bra tips på vad man ska kolla på vid ev.begköp!

Kör för övrigt en 520 -03 e39 med nyare motorn men annars samma bil och kan inget annat än varmt rekommendera den!

Hoppas du fått lite svar på frågorna i alla fall smile


Mvh
Viktor
Senast redigerat av Johnsen (13 oktober 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Limnolog
170 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#3
Ok, tack för ett så snabbt svar! Har aldrig ägt en BMW men de har ju som du säger säkert gjort sig förtjänta av det goda ryktet. Bilen jag är lite sugen på har gått ca 16000 och är nyservad med full servicebok från en auktoriserad verkstad. Den känns fin. Hur törstiga är de om man kör normalt och inte drar på alla växlar?
smile

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2011
#4
Servicekostnaderna till en 523i är försumbara, det är olja, filter och tändstift som skall till och detta byts hur enkelt som helst. Luftfiltret sitter i, likna det med en byrålåda; som du bara drar ut, byter filter och skjuter in igen. Även i övrigt är BMW så lättarbetade, en del saker kräver lite tanke innan man förstår hur det fungerar men när man väl förstått så brukar man tycka att det är smart byggt. Som sagt finns ingen kamrem eller liknande på en modern BMW.

Reservdelar ligger däremot som också nämnts på medelpris, det finns bilar som har billigare delar men i princip alla motsvarande modeller har lika dyra eller dyrare delar. En fördel med BMW på denna punkt är att dem håller väl, vilket innebär färre delar att byta i praktiken, och att dem är lättarbetade enligt ovan.

Rak rakställd sexa och bakhjulsdrift jämfört med en framhjulsdriven Volvo eller Audi med hela drivlinan nertryckt i motorutrymmet, säger egentligen sig självt hur det blir.

16.000mil är heller ingenting att reflektera över, det finns många ägare som kört över 40.000-50.000mil utan det minsta problem. Sköter du inte underhållet tar även en Volvo 740 slut snabbt, men med rätt underhåll rullar BMW´s långt. Som en riktlinje till förbrukningen har jag en 328i-95 som andrabil, den dricker 0.89L/mil och då är jag rätt gasglad. En frisk 523i bör inte dricka mycket mer än så.

Så generellt kan jag bara rekommendera dig ett köp, BMW hör enligt min erfarenhet till de märken som rullar absolut längst och att E39 dessutom är bekväm, säker och rolig gör det inte till ett sämre köp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Limnolog
170 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ok! Tack för ditt super utförliga svar! Ja nu blev man ju inte mindre sugen.... Får försöka åka och kolla på den i morgon smile tack igen för hjälpen.

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2011
#6
Molinari skrev:
Ok! Tack för ditt super utförliga svar! Ja nu blev man ju inte mindre sugen.... Får försöka åka och kolla på den i morgon smile tack igen för hjälpen.

Var så god, ser dock att jag läst lite galet tyvärr. Det är en bil med automatlåda du är ute efter förstår jag? Då får du nog räkna med en deciliter till mot en manuell 523i, så säg strax under 1L/mil? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Limnolog
170 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#7
En annan kanske dum fråga vad står "A" för i 523iA?

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2011
#8
Molinari skrev:
En annan kanske dum fråga vad står "A" för i 523iA?

Beteckningen "A" finns egentligen inte i BMW´s modellbeteckningar, men man brukar skriva dit den ändå för att förtydliga att det är en bil med automatlåda man pratar om. Men kollar du på bakluckan så står det "523i" oavsett om bilen har automat eller manuell växellåda. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök