3051
Sök

BMW 528i -00 startar ej.. Film finns!

3 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en 528i som just nu bara står då jag tidigare inte haft tid att kolla på den och försöka komma fram till vad problemet kan vara.

Tidigt i år så hade vi städdag i föreningen vilket gjorde att bilen flyttades, när den sedan skulle tillbaka så vägrade den starta. Var inte jag som flyttade den så kan inte säga exakt vad som hände men man vrider runt nyckeln, och den bara står och tuggar.

Har nedan en film där jag filmat i motorrummet när vi försöker starta bilen, utan framgång. Har dessutom tagit ut batteriet och laddat det, men ändå kvarstår problemet. Jag är inte så haj på bilar men misstänker väl att det antingen kan glappa i tändningslåset eller att startmotorn har gett sig.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=jkVBSiMxKl0

Om ni behöver mer information så gör jag mitt bästa för att svara på det smile

Mvh t00k.

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 oktober 2011
#2
Ventillyftarna som "hängt" sig är min gissning då motorn låter "kompressionslös". Medicinen är att nöta på starten i omgångar om 20-30 sek, sedan vila 1-2 min för start motorns skull...Eller att du bogserar igång den... Fenomentet är känt o uppenbarar sig oftast när bilen startas några sek endast, sedan när man skall starta igen så är det precis som i din film...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#3
Jag håller med dawwe, men brukar inte fyllda ventillyftare lösa sig självt om bilen står ett bra tag vilket jag förstått att denna 528i gjort? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#4
dawwe skrev:
Ventillyftarna som "hängt" sig är min gissning då motorn låter "kompressionslös". Medicinen är att nöta på starten i omgångar om 20-30 sek, sedan vila 1-2 min för start motorns skull...Eller att du bogserar igång den... Fenomentet är känt o uppenbarar sig oftast när bilen startas några sek endast, sedan när man skall starta igen så är det precis som i din film...

Vi bor uppe på höjden så en lösning vore att försöka få igång den i "backen ner".. Det enda jobbiga är att jag innan inte haft någon som kunnat bogsera upp bilen (då den väger en hel del) men har nog hittat det nu så ska testa på det här senare.

Rquired skrev:
Jag håller med dawwe, men brukar inte fyllda ventillyftare lösa sig självt om bilen står ett bra tag vilket jag förstått att denna 528i gjort? smile

Den har stått sedan början av året, så.. Man tycker ju att det borde löst sig själv.
Men ska man testa att bogsera igång den eller är det smartast att skicka in den i ett garage för att plocka isär och hålla på?

Men vill bara dubbelkolla, att det alltså inte är startmotorn som gett sig i det här fallet? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#5
Hade startmotorn gett upp så hade motorn inte snurrat runt så som den gör i det klipp du länkar till. Då hade det inte hänt någonting när du vrider runt nyckeln istället, men jag tycker du skall testa den metod med 30sek intervall på startmotorn Dawwe beskriver istället.

Visst känns det säkrare att stå i garaget och nöta än att ge sig ner för en brant backe utan servostyrning eller bromsservo/ABS-bromsar etc? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Hade startmotorn gett upp så hade motorn inte snurrat runt så som den gör i det klipp du länkar till. Då hade det inte hänt någonting när du vrider runt nyckeln istället, men jag tycker du skall testa den metod med 30sek intervall på startmotorn Dawwe beskriver istället.

Visst känns det säkrare att stå i garaget och nöta än att ge sig ner för en brant backe utan servostyrning eller bromsservo/ABS-bromsar etc? smile

Där säger du en väldigt smart sak.. Kanske inte är så kul att fara rakt ner i en skog, och sen står man där utan BMW istället wink

Ska man ge gas eller något när man försöker få motorn att gå runt. Eller är det att starta tändningen, vrida om nyckeln och hålla kvar i 30 sek.. Stänga av bilen och vänta några minuter, upprepa föregående teknik? Känns som att motorn kan bli lite sur om man håller på att pumpa gas osv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#7
t00k skrev:
Rquired skrev:
Hade startmotorn gett upp så hade motorn inte snurrat runt så som den gör i det klipp du länkar till. Då hade det inte hänt någonting när du vrider runt nyckeln istället, men jag tycker du skall testa den metod med 30sek intervall på startmotorn Dawwe beskriver istället.

Visst känns det säkrare att stå i garaget och nöta än att ge sig ner för en brant backe utan servostyrning eller bromsservo/ABS-bromsar etc? smile

Där säger du en väldigt smart sak.. Kanske inte är så kul att fara rakt ner i en skog, och sen står man där utan BMW istället wink

Ska man ge gas eller något när man försöker få motorn att gå runt. Eller är det att starta tändningen, vrida om nyckeln och hålla kvar i 30 sek.. Stänga av bilen och vänta några minuter, upprepa föregående teknik? Känns som att motorn kan bli lite sur om man håller på att pumpa gas osv.

Jag tror inte du skall ge någon gas, du drar motorn för att tömma lyftarna inte för att den skall hoppa igång direkt. För att minska risken att motorn blir sur kanske man till och med skulle kunna koppla ur bensinpumpen, i alla fall det första eller eventuellt andra intervallet så får man hoppas att den hoppar igång sedan?

Som nämnts är motorn kompressionslös om lyftarna hängt sig, när du drar den på startmotorn så bör du höra när kompressionen kommer tillbaka genom att ljudet ändras och motorn går tyngre (Det vill säga; Som den skall gå på startmotorn).

När den nått dit borde det vara vettigt att släppa på bensinen igen tycker jag. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
16 oktober 2011
#8
t00k skrev:
Tjenare!

Har en 528i som just nu bara står då jag tidigare inte haft tid att kolla på den och försöka komma fram till vad problemet kan vara.

Tidigt i år så hade vi städdag i föreningen vilket gjorde att bilen flyttades, när den sedan skulle tillbaka så vägrade den starta. Var inte jag som flyttade den så kan inte säga exakt vad som hände men man vrider runt nyckeln, och den bara står och tuggar.

Har nedan en film där jag filmat i motorrummet när vi försöker starta bilen, utan framgång. Har dessutom tagit ut batteriet och laddat det, men ändå kvarstår problemet. Jag är inte så haj på bilar men misstänker väl att det antingen kan glappa i tändningslåset eller att startmotorn har gett sig.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=jkVBSiMxKl0

Om ni behöver mer information så gör jag mitt bästa för att svara på det smile

Mvh t00k.

kamaxel/vevaxelgivare kanske ? har du bensin i bilen ?


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 oktober 2011
#9
Visst kan det vara vev-givaren som gett upp (bilen startar o går "OK" med kass kamgivare...), men nog tycker jag att den låter väldigt "komplös" i filmen TS länkar till...Jämför gärna med "cranking" ljudet i denna film, klar skillnad! http://www.youtube.com/watch?v=9cZzrY8l6rQ

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

297 Inlägg
16 oktober 2011
#10
min volvo brukade göra så emellanåt , o på den skulle man hålla plattan i mattan under tiden man malde på starten .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#11
omegaman1 skrev:
min volvo brukade göra så emellanåt , o på den skulle man hålla plattan i mattan under tiden man malde på starten .

Men Volvo har väl inte samma egenskap i att lyftarna hänger sig? Om det är det felet så tror jag bara man gör motorn mycket sur om man ger gas samtidigt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

297 Inlägg
16 oktober 2011
#12
Rquired skrev:
omegaman1 skrev:
min volvo brukade göra så emellanåt , o på den skulle man hålla plattan i mattan under tiden man malde på starten .

Men Volvo har väl inte samma egenskap i att lyftarna hänger sig? Om det är det felet så tror jag bara man gör motorn mycket sur om man ger gas samtidigt. smile

ingen aning vad som felade på volvon , komplös var den iaf .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#13
omegaman1 skrev:
Rquired skrev:
omegaman1 skrev:
min volvo brukade göra så emellanåt , o på den skulle man hålla plattan i mattan under tiden man malde på starten .

Men Volvo har väl inte samma egenskap i att lyftarna hänger sig? Om det är det felet så tror jag bara man gör motorn mycket sur om man ger gas samtidigt. smile

ingen aning vad som felade på volvon , komplös var den iaf .

Ok, Volvo har kanske samma fel? I alla fall, är du säker på att det var rätt gjort att hålla gas? För tänder gör den knappast oavsett om den saknar kompression, anledningen till att man drar åtminstone en BMW på startmotorn är för att lyftarna skall lossna och det gör dem oavsett om bilen får bensin överhuvudtaget eller inte. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 oktober 2011
#14
Mja...Man kan kanske hålla full-gas i syfte att "lufta ur cylindrarna på oförbränt bränsle", effekten blir ju ännu bättre om det finns nån inbyggd intelligens i insprutningen som gör att bilen inte ger mer bränsle än vid en vanlig start tills styrboxen får en signal som säger "Nu går motorn!" o då öser den på med soppa...En gissning bara...Om det inte är så så betyder det ju att man fyller cylindrarna (ännu mer?) med bränsle vilket som sagt bör "sura ner" motorn ordentligt, även stiften brukar se "roliga" ut...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#15
dawwe skrev:
Mja...Man kan kanske hålla full-gas i syfte att "lufta ur cylindrarna på oförbränt bränsle", effekten blir ju ännu bättre om det finns nån inbyggd intelligens i insprutningen som gör att bilen inte ger mer bränsle än vid en vanlig start tills styrboxen får en signal som säger "Nu går motorn!" o då öser den på med soppa...En gissning bara...Om det inte är så så betyder det ju att man fyller cylindrarna (ännu mer?) med bränsle vilket som sagt bör "sura ner" motorn ordentligt, även stiften brukar se "roliga" ut...

Så långt tänkte jag inte! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök